herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik heb bloedgeprikt in de ochtend. Prikpost gaat om 8.30 open, was er toen meteen!
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi kiek,
Toch maar naar de internist geluisterd en weer begonnen met levo. En nu ben ik zo vreselijk duizelig, alles draait om me heen. Kan dit een bijwerking zijn? De eerste start was ook al zo heftig... Misschien is deze medicatie voor mij persoonlijk niet zo geschikt. Of kan dit niet?
gr Lin
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Gelijk heb je om met de levothyroxine te beginnen, Linrose!
Zo wordt je FT4 opgekrikt.
Het is je schildklier dus toch niet gelukt.

Je hebt nu een tekort aan T4.
Dat dient aangevuld te worden met T4.
En dat is levothyroxine: L-T4.

De uitdaging is nu om de beste dosis te vinden.
Geduld is dus nodig, zoals je al weet uit ervaring!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

schildklier nu weer te traag...tsh 6,2 t4vrij 14. Is er iemand bekend met een peesontsteking gerelateerd aan trage schildklier? Heb ik er ook nog is bij gekregen :( Krijg nu fysio, maar als het van de schildklier komt moet het misschien anders benaderd worden door therapeut. Heb er wel melding van gemaakt iig.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Met hoeveel levothyroxine ben je begonnen?
Het lijkt te weinig, want je waarden blijven in hetzelfde hypogebied hangen.
Je set point blijft ook in hetzelfde gebied met een FT4 16.1 pmol/l en een TSH van 1.9 mU/l.

Een beetje meer levothyroxine lijkt prettiger.
Als je schildklierfunctie onbetrouwbaar blijft, is het belangrijk die functie over te nemen met levothyroxine.
Dan voel je je ook wat frisser.
Je kunt over een paar jaar altijd nog je schildklierfunctie checken door een proefstop met de levothyroxine.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
LinroseMei2018.jpg
LinroseMei2018.jpg (39.78 KiB) 2370 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi kiek,
ik was met 37,5 begonnen, nu 1 week opgehoogd naar 50mcg. Ik moet zeggen dat ik me iets beter voel, maar juich nog niet te vroeg!
gr Lin
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Hoewel afhankelijk van je gestel zal die 50 µg niet alles oplossen.
Je zit immers met een onbetrouwbare schildklier.
Deze niet jofele productie moet je omzeilen. Klip en klaar.

Het is dus niet: ik kom een beetje tekort, dus ik heb maar een beetje levothyroxine nodig.
Dat helpt niet.
Je TSH voelt immers niet of je T4 uit je schildklier komt of uit een pilletje.
Zolang de hoeveelheid levothyroxine in je bloed nog deels afhankelijk is van je schildklier, zolang blijf je met een tekort. En hou je klachten.
Je komt pas in de buurt van een juiste instelling als je je onbetrouwbare schildklierproductie helemaal omzeild hebt.

Het komt heus wel goed. Je kunt deze insteltijd flink verkorten door niet te werken met die priegeltjes van 12.5 µg, maar met wat grotere hoeveelheden. Momenteel lijkt het op een lichtelijk onnozel ophoogwerkje.
Het voordeel is het verwerven van ervaring. Dus toch niet voor niets deze slakkengang :)

Sterkte met je speurtocht!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi kiek,
50mcg is op advies van de internist, jij denkt dat ik meer nodig heb begrijp ik? Zal ik 75 gaan slikken dan?
gr Lin
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Er zijn niet veel mensen die voldoende hebben aan 50 µg voor een stabiele schildkliersituatie. In de boeken staat een gemiddelde van ca. 100 - 125 µg.

Voorbeeld. Ik ben niet groot en weeg 58 kg. Ik gebruik nu 87.50 µg. Mijn directe familieleden doen het met 137.50 - 150 en 162.50 µg. De hoeveelheid is wel weer afhankelijk van het soort levothyroxine dat je slikt. De ene levothyroxine is wat sterker dan de ander.

Misschien heeft je internist reden, andere kwaal of zo, om je voorzichtig te laten ophogen.
Maar misschien ook niet. Jij weet dat het beste.
Anders gewoon vragen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik vind het zo lastig omdat ik van 100 mcg al afgebouwd had omdat ik hyper klachten kreeg. De schildklier is het dan toch ook zelf aan het proberen maar nog niet helemaal!? Of kan dat niet?
Vandaar de 50mcg advies internist.
Plaats reactie