herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Misschien is 100 µg dan teveel voor je, Linrose.
Misschien is dat de waarde van een FT4 van 19.3 pmol/l? Of zelfs 26.7 pmol/l?
Zoiets voelt niet prettig. Zeker niet als je bedenkt dat je set point in de richting zit van eerder 16 pmol/l.

Er zijn tussenwegen. Net zoals mijn dosis van 87.50 µg. Of ca. 94 µg.

Je schildklierwerking is afhankelijk van de TSH. Zonder TSH geen schildklierwerking.
Die TSH wordt lager door je pillen.

Het is onwaarschijnlijk dat je schildklier het plots doet met je laatste reeks waarden in gedachten.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Dat is het zeker ik begin er een beetje moedeloos van te worden! Zo dubbel allemaal en eigenlijk ook weinig info beschikbaar omdat niet veel mensen deze ziekte krijgen. En dan is ieder mens ook anders...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Het doel is om je tekort aan T4 aan te vullen naar hoeveelheden die bij je passen.
Je laatste waarden laten zien dat je nog steeds een tekort hebt.

Niemand kan voorspellen of je schildklier ooit weer eens teveel uit zal storten.
Misschien hou je er een chronische hypothyreoïdie aan over.

Of misschien is dit een tijdelijke fase en herstelt je schildklier weer.
Dan is het beter om je huidige tekort bij te voeren met levothyroxine, en over een jaar een stop proberen van de levothyroxine. Na een week weet je al hoe de vlag erbij hangt.

Hoe weet men dat je een De Quervain hebt, en geen gewone (sub)hypothyreoïdie?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Kiek,
Diagnose is door internist gesteld.
Ik had eerst wat leek een keelontsteking, maar pijn zat meer aan buitenkant. Dus arts dacht eerst wel aan een thryreoïditis. Uit bloed bleek schildklier normaal maar ontstekingswaarden te hoog en hb te laag. Dus geen thryreoïditis dacht de huisarts, maar ik kreeg steeds meer pijn en werd zieker. Nogmaals bloed geprikt. Toen bleek dat de schildklierwaarden toch veranderd waren. t4 van 14.7 naar 19.3 in een week. En tsh gezakt van 2.5 naar 0.82.
Dus toen werd ik naar internist gestuurd. Inmiddels kreeg ik steeds meer pijn in mijn hals wat doortrok naar mijn kaak, oren. Ik had verhogen rond 38, en erg ziek. Bij internist bleek na een week of 3 dat mijn tsh gezakt was naar 0.03 en t4 gestegen naar 26.7 . Volgens de internist die wel lichamelijk onderzoek gedaan heeft en de schildklier vast vond, was het niet nodig een punctie te doen omdat de symptomen duidelijk op de Quervain duiden. Door de ontsteking gaat de schilklier hormoon lekken en daardoor te snel werken, vandaar de hyperwaardes. De ontsteking was nog niet over dus na een kleine maand terug. Toen bleek de ontsteking voorbij te zijn maar was de schildklier te traag geworden tsh 8.33 t4 10.2
Ik kreeg levothyroxine 75 wat na een week werd op gehoogd naar 100 omdat de schildklier nog trager bleek 12.68 t4 14.1
Dus duidelijk dat het de Quervain is. Na een week of 4 ging alweer hyperen tsh 0.95 t4 21.0 Dus weer minderen. En daardoor dacht ik misschien gaat de schildklier het zelf weer doen!? Maar dat is helaas nog niet zo. Maar wat is nu de goede waarde?? Erg lastig allemaal.
gr Lin
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Een leerzaam verhaal, dank je, Linrose!
Het verschil tussen een doorsnee hypo en een De Quervain is dus die akelige pijn en de hoge ontstekingswaarde.
Bij een opstartende doorsnee hypo kunnen mensen ook wel eens hyperfasen doormaken.

Met de waarden die je een poosje geleden opgaf, staat je evenwichtspunt op een FT4 van ca. 16 pmol/l met een TSH van tussen de 1.5 en de 2 mU/l.
Dit zou je als richtinggever kunnen hanteren.

En nu hopen dat de levothyroxine je waarden naar dit kalme niveau brengt!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi kiek,Ik heb eerder geschreven over de peesontsteking die er ook nog bij is gekomen...Dit is nu een frozen shoulder! Ik heb dit voorgelegd aan mijn internist, of dit verband met mijn fluctuerende schildklier werking te maken kan hebben? Hij verklaarde me voor gek. Ben zelf op onderzoek uit gegaan, en vond dit notabene op de site van zijn eigen ziekenhuis! Ben ik nou gek aan het worden of hoe zit het?!
file:///C:/Users/eigenaar/Documents/frozen%20shoulder.pdf
gr Lin
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Bella »

Hoi Linrose,

Natuurlijk kan een frozen shoulder verband houden met schildklierziekte.
Kiek schreef er hier al eerder over: viewtopic.php?t=955&start=40

Vervelend dat die internist zo onbenullig reageert.
Maar jij bent in ieder geval niet gek... :roll:

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Dank je Bella voor het hart onder de riem!
Ik voelde me echt een beetje onbegrepen...
gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

<r>vraag nav antwoord Kiek, wat bedoel je met hyperfasen doormaken bij Quervain? Is het niet zo dat je gaat hyperen als je teveel medicatie krijgt dan nodig? Misschien dat de schildklier het toch zelf aan het proberen is? Ik ben nu al ruim twee weken zo gejaagd en af en toe onredelijk... hartkloppingen en nu doodmoe en spierpijn. lijkt me toch echt op hyperklachten!? Wat is wijsheid? Zeer vermoeiend dit. Het leek erop beter te gaan(meer energie) maar nu voel ik me echt heel slecht <E>:cry:</E></r>
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Linrose schrijft op 14 mei:
...de symptomen duidelijk op de Quervain duiden. Door de ontsteking gaat de schilklier hormoon lekken en daardoor te snel werken, vandaar de hyperwaardes.

Dus een De Quervain kan tijdelijke hyperfasen betekenen.
Je kunt alleen maar bepalen of je hyper bent door TSH/FT4 te laten prikken.
Niet gokken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie