herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Ojee..... dus moet je het zelf uitzoeken.
Heb je je op enig moment redelijk tot goed gevoeld?
Weet je nog rondom welke FT4 je toen zat?
Is dat een idee?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

ik voel me tegen het hyperen aan, gejaagd en blijf maar hollen. Zou het toch niet zo kunnen zijn dat mijn schildklier het idd zelf aan het proberen is? Of ga je dan niet hyperen, krijg je toch ook teveel...van de klier zelf en van de medicatie.
Pfff vermoeiend dit.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Ben je bij een endocrinoloog onder behandeling?
Bel de man op, en vertel je vermoeden dat je schildklier weer een hyperfase doormaakt.
En overleg of je je levothyroxine moet stoppen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Heb ik net gedaan ;)
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Kiek,
De endricoloog heeft me gebeld, hij wil toch nog even op zelfde dosis blijven zitten. Ik ga begin juli voor controle naar hem toe! We bespreken dan hoe het dan is en kijken of er een andere oorzaak is voor mijn klachten. Hij vind niet dat het van de schildklier kan komen. Trouwens ik ben wel gestart met b12 injecties in maart, kan dit ook de schildklier beïnvloeden?
gr Lin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Dan hoop ik dat je FT4 vlot daalt.
En dat je niet teveel last hebt van je huidige hyperwaarden.

Over B12 weet ik alleen dat men er niets over weet..
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Bella »

Over B12 kan een beetje pragmatisme geen kwaad: geven waarden of symptomen aanleiding om een (proef)behandeling te starten, dan is opknappen (echt geweldig opknappen) het bewijs dat er chronisch B12-tekort bestond.

Het fijne van B12-injecties is dat het geen kwaad kan. Heeft het effect? Doordoen.
Nul effect? Dan is er iets anders (coeliakie, leverziekte, alcoholisme, morbide obesitas, hartaandoening, MS, enz.; als het goed is zijn deze aandoeningen natuurlijk al in een eerder stadium uitgesloten...) aan de hand.

Kleine huisartsenpraktijk hier in het noorden laat het aan gebruikers (...) over hoe vaak ze een injectie nodig hebben. Blijkt precies de juiste houding: alle B12-klanten tevreden.

Groet,
Bella

PS Vroeger legde de huisarts het bloed van zijn patiënt onder de microscoop: vergrote rode bloedcellen (MCV verhoogd), voilà, B12-tekort dus injecties. Tegenwoordig is door goede voeding het beeld niet altijd even duidelijk, en in bewijsdrang (‘evidence based’ enz.) wordt het klinisch (neurologisch) beeld vaak over het hoofd gezien. Dit is familie van ‘uw bloedwaarden zijn goed (= tussen de referentiewaarden) dus het kan niet meer aan uw schildklier(hormoonsubstitutie) liggen...’

B12- diagnostiek hoeft niet altijd precies te zijn. Echt een voorbeeld van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.

https://stichtingb12tekort.nl/wetenscha ... en-anemie/
https://labuitslag.nl/bloedtest/mcv/
https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=256
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Bella »

Hoi Linrose,

Met mij zijn er nog twee B12-mensen die rapporteren iets ‘hyper’ te worden na een injectie B12. Ik heb het al eens eerder genoemd, maar kreeg toen de goegemeente over me heen. Bewijzen kan ik het niet (geen bloed geprikt), maar je zou kunnen zeggen dat sommige schildklierhormoongebruikers een kortdurende (paar uur) ‘hyper’ ervaren na een B12-injectie.

Bij jou, met die instabiele schildklier door De Quervain, zou ik het niet weten. Blijf je hypergevoelens (en -waarden) ervaren, dan zou ik het op de schildklierontsteking gooien, niet op de B12.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Bella,
Bedankt voor je input, ik ben het met je eens dat we het eerder bij de schildklier moeten zoeken. Maar ja dan gaat de endricoloog doen of ik gek ben, met deze waarden kun je niet deze klachten hebben...pfff er is ook nog zo weinig bekend van Quervain. Daarom erg blij met je reactie!

gr Lin
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Bella »

Hoi Lin,

Vervelend, die endocrinoloog die je steeds het bos in stuurt.

Wat ik niet begrijp: bij een schildklierontsteking van De Quervain is het ongebruikelijk om levothyroxine voor te schrijven. In principe wordt altijd afgewacht of de waarden zich herstellen na de hyperfase en dat kan wel een paar weken (maanden?) duren.

Ook vraag ik me af of je ontstekingswaarden (BSE, eventueel CRP) nog gecontroleerd worden? Die geven aan of de schildklierontsteking weer opflakkert of helemaal geluwd is.

Met het setpoint dat Kiek gaf in gedachten (FT4 16 à 16,5 bij een TSH van om en nabij 2) is het goed voor te stellen dat je met je huidige waarden (FT4 20,9 en TSH 1,3) hypert. Wachten tot juli duurt dan wel erg lang...

Ik zou daarom toch m’n dosis verlagen: één dag niets nemen, dan naar 50 mcg (je slikt nu toch 62,5?). Zo weet je snel of dat verbetering brengt.

Als je op die nieuwe dosis weer erg hypo wordt, ook in bloedwaarden, dan moet er preciezer gekeken worden wat er met je schildklier aan de hand is: zo snel verspringende bloedwaarden bij een verhoging of verlaging van 12,5 mcg zijn niet gewoon.

Sterkte en vertrouw op je eigen waarneming!
Bella

PS Bij Schildkliertje (en elders) las ik dat een De Quervain vrijwel altijd over gaat, maar in 20% van de gevallen keert ie terug. Dan krijg je dus opnieuw een hyperfase met een daarop volgende hypofase...
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie