herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Ha Linrose,

De app meent een set point te zien bij een FT4 van 16.14 pmol/l met een TSH van 2.02 mU/l.E
Ik heb moeite met je passingsgraad.
De passingsgraad geeft een waarde aan de liggeng van je FT4/TSH ten opzichte van de curve.
Die is laag te noemen, 49%.
Dat wil zeggen dat je er bij wijze van spreken evengoed willekeurige waarden in kunt proppen.
Als je maar genoeg waarden hebt, dan krijg je uiteindelijk wel een passingsgraad van rondom de 50%.
Want hoe meer waarden, hoe drukker het rondom de curve wordt....
De meeste gewone passingen liggen in de buurt van de 80 à 99%.
Zou je een onnauwkeurig lab te pakken hebben? Dat kan best voorkomen.

Nu lijkt het dat je momenteel levothyroxine tekort komt.
Heb jij ook dat idee?

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
LinroseSept 2018.jpg
LinroseSept 2018.jpg (40.83 KiB) 1064 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ja dat is nu ook zo, maar ik had 27 7 the van 5.0 ft4 van 12,1 dus verbeterd wel. Nog even geduld hebben denk ik!?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Ja, wel vervelend zo lijdzaam te moeten afwachten...maar goed, voor het goede doel!
Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Wat berekenen jullie precies?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Het set point toont het gebiedje waar je TSH en je FT4 zich in gezonde schildkliertoestand bevonden.
Men mag aannemen dat dat gebied het prettigst is om je te richten met je levothyroxinedosering.
Het is dus een handig hulpmiddel.
En ook geeft het inzicht hoe waarden zich gedragen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

En hoe weet je wat de gezonde toestand was?
Bereken je dat met al die ingewikkelde formules uit je link?

Ik weet bijvoorbeeld wel mijn individuele werking van de cyp enzymen in fe lever en hoe medicatie dan wordt omgezet.
Maar hoe bereken je dan dat setpoint?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Het is een natuurlijk fenomeen dat zich overal voordoet.
Niet alleen met de stoffen die te maken hebben met de schildklier maken zo'n curve-achtig patroon.
Een mooi voorbeeld is ook het pittenpatroon in zonnebloemen.
Of de slakkenhuizen.
Of de kromming van de ruimte door de zwaartekracht.

Het is nooit rechttoe rechtaan. (Dat bestaat alleen in de gedachtenwereld van Plato.)
In de natuurkunde heeft men veel ervaring met dit soort niet-rechte relaties.
Door bestudering van zo'n curve ontdekt men achterliggende structuren en werkingsmechanismen.
Dat kan dan weer wiskundig geanalyseerd en weergegeven worden.

Denk nu niet, dat ik daar enig verstand van heb!
Ik zie slechts het resultaat van datgene wat ik aan waarden in de app stop.
De curve doet de rest.

Het set point is het gebied waar de curve het meest kromt. Met de app is dat nou niet zo exact met het oog zichtbaar. Gelukkig wordt dat exact berekend.
En dat komt weer overeen met het werkingsgebiedje waar de TSH reageert op het niveau van de FT4. Is de FT4 laag dan stijgt de TSH, en is de FT4 hoog genoeg dan daalt de TSH. Steeds weer in hetzelfde kleine gebiedje.
Het evenwichtsgebied.

Dit theoretisch werk heeft overigens niets met statistiek te maken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Bedankt voor de uitleg! Interessant!
Angel82
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2018, 14:20

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Angel82 »

Welke app gebruik je?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Het is een app die elders gemaakt is, en waarvan ik, door gunstige omstandigheden, een exemplaar heb gekregen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie