herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Balen!!!
Was wel wat moe, maar ja corona gehad, en in de overgang dus....
Nu net bloeduitslagen van jaarlijkse check binnen
Tsh 8.24
ft4 13.3
Het was tsh 5.24
ft4 14.3
En helemaal vreemd de huisarts vind het niet afwijkend??? Nou schiet mij maar lek :cry:
Ik heb vroeg in de ochtend geprikt maar dan lijkt het me toch niet oke en baal ervan dat de huisarts er zo op reageert, heeft iemand advies voor mij?
gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Inmiddels met huisarts gesproken, wil het even afwachten. Denkt aan subacute thyriodie.
Na 3 maanden nogmaals bloedprikken.
Inmiddels 1 maand verder, maar krijg steeds meer klachten. Snel buiten adem moe hoofdpijn keelpijn en bij kleine inspanning verzuring spieren brokkelige nagels haaruitval...Nu ben ik zover dat ik denk nog 2 maanden met deze klachten trek ik niet. Is er iemand waar de schild klier toch nog normaliseerde??
Gr Lin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Het lijkt er toch op dat je aan alle schildkliercapriolen er een blijvende subklinische hypothyreoïdie aan over hebt gehouden.
Je slikt toch geen levothyroxine meer?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Nee, sinds begin 2020 gestopt met levo, subklinisch bedoelde ik ook.... daar denkt de huisarts ook aan. Volgens hem kan dit ook nog weer verbeteren. Maar vind deze waarden ook nog niet alarmerend genoeg om weer met levo te starten....hij noemde met name de ft4 die hij nog acceptabel vond. Wat vind jij hiervan Kiek?
Begrijp me goed hoor ik zit er ook niet op te wachten om weer met levo te beginnen, maar heb best veel klachten, en dan is nog 2 maanden wachten best lang.
Ik kan hierin best wat advies gebruiken.
gr Lin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Nee, dat is niet juist van je huisarts.
Je TSH is te hoog.
En omdat je TSH een weergave is van de hoogte van je FT4, betekent dit dat je lijf meer FT4 nodig heeft. Dus levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

nou dat dus , soms denk ik weleens snapt de huisarts het wel hoe de schildklier werkt....ik word hier zo moe van, eigenlijk ook te moe om de discussie aan te gaan pfff, nou alle moed maar even bijeen rapen en nogmaals in gesprek met hem.
Bedankt voor je antwoord Kiek
gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

goedemiddag,
nogmaals bloed laten prikken, tsh 4.42 ft4 vrij 12.1 gebruik nu geen levo!
Huisarts was het nu eindelijk met mij eens dat ik weer aan de levo mag, 50... Ik had liever 75 gehad dat heb ik hier geleerd om dan na een week nogmaals te prikken om een lang traject met instellen te voorkomen....
Ook met hormoontherapie gestart, bio identieke hormonen. Dit leek ik goed op te pakken, en voelde me echt beter, maar van korte duur. na 2 x hogere dosis pleister lijkt het na bloedprikken dat ik het niet goed opneem, nu vraag ik me af of dit ook met de schildklier te maken kan hebben? Ben momenteel erg vermoeid, hoofdpijn bijna constant, angstig bij vlagen, slechte focus, geheugen is matig.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Gelukkig 'mag' je weer aan de levothyroxine.

Je start wel met een prutdosis.
Dokters weten niet zo veel (=niks) over de consequenties van de feedbackwerking van de schildklier-hypoth.-hypofyse.
Daarom doen ze soms hele rare dingen.

Een dosis van 50 µg lost dus niets op.
Over 24 uur zie je dan aan je schildklierhormonen toegenomen gezwalk.
Dat wil zeggen geen stevig coherente FT4/TSH-reacties.
Pas als je een 'normale' hoeveelheid slikt- > vanaf ca. 70 µg houdt het gezwalk op.
En krijg je normale waarden met elkaar in verband, en heeft de werking van de HPT zin.

Miljoenen ouderen met een subklinische hypothyreoïdie worden op dit moment niet meer behandeld, dankzij een internationaal onderzoek onder ouderen met een subklinische hypothyreoïdie met een dosis tot 50 µg.
Hun conclusie: het helpt toch niet.
Inderdaad, het helpt toch niet omdat de dosis niet deugt.
Iedere endocrinoloog die hieraan heeft meegewerkt zou zich rot moeten schamen voor deze ongegronde ouderendiscriminatie.

Verhoog je dosis.
Dan heeft die dosis wat te zeggen tegen je HPT: hypothal.-hypofyse-thyroid.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Goedemorgen Kiek,
Ik ben zelf met 75 gestart, 1 pilletje plus 1 pilletje doorgeknipt. Ik ga na 7 dagen even bloedprikken. Zal de waarden dan hier even vermelden om jou het even te laten beoordelen.
Vast bedankt
gr, Linrose
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Succes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie