herstel ziekte de Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Zouden je ogen misschien last hebben van leeftijdsgebonden achteruitgang?
In ieder geval geldt dat wel voor mij: steeds meer brilletjes nodig voor verschillende dingen: boek of krant lezen, auto, tv, laptop: voor iedere toepassing weer een andere bril.....
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Ik heb al lenzen, en laatst laten meten en andere sterkte. Het is niet de hele tijd, bij vlagen ineens heel slecht, en dan weer beter...
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Kiek
Ik heb weer nieuwe waardes...
T4 15.9
TSH 2.1
Ik heb het gevoel dat dit het setpoint aardig benaderd. Ik voel me nu ook best oké. Op vermoeidheid na dan. Maar dit kan ook met mijn B12 problematiek van doen hebben. Nu hopen dat het stabiel blijft!
Gr Lin
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Met je laatste nuchtere ochtendwaarden (zonder levothyroxine) zit je iets hoger (FT4) dan je set point. Dat betekent dat je na je dosis een nog hogere FT4 zult bereiken.

Set point blijft in hetzelfde gebied: FT4 15.2 -> 15.16 pmol/l en TSH 2.3 -> 2.4 mU/l.
Misschien is deze positie het beste als je een niet-steile curve hebt.

Hooguit zou je kunnen experimenteren met iets minder levothyroxine om je FT4 wat lager te brengen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
LinroseJuni2019.jpg
LinroseJuni2019.jpg (39.46 KiB) 781 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Kiek, had je voor mijn setpoint de waarden van het ziekenhuis of van de huisarts gebruikt? Ik laat mijn bloed namelijk nu prikken via lab huisarts...!?
Gr Lin
Ik weet niet of dit veel uit maakt?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Linrose,

Waarschijnlijk maakt dat uit.
Jij bent de enige die weet over welke curve het gaat.

Prettige dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

Na een periode dat ik me eigenlijk goed voelde, heb ik nu sinds een paar weken lichte keelpijn na iname levothyroxine natrium van Teva. Later op de dag verminderd de pijn, s avonds eigenlijk helemaal géén pijn.
Ik slik 62,5 mcg
Kan dit komen door het wisselen van seizoen, of moet prikken om te kijken hoe het ervoor staat?.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Kiek »

Ik kan me niet voorstellen dat je keelpijn iets te maken heeft met de levothyroxine, evemin met je schildklier, en nog minder met seizoenswisseling.
Keelpijn komt, en gaat ook vanzelf weer over.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Linrose »

De reden dat ik de vraag stel is ook omdat ik een schild klier ontsteking heb gehad, waar alle ellende mee begonnen is. Ik krijg het al weer spaans benauwd bij het idee dat we dit nogmaals moeten mee maken. En ook zo typisch dat de keelpijn net na iname levo het ergst is en later op de dag af zakt.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: herstel ziekte de Quervain

Bericht door Tamarakim »

Hoi linkse

Ik slik 50 mcg levothyroxine teva.
Ik heb ook regelmatig dat er opeens keelpijn komt opzetten en een paar uur later verdwenen is. En de volgende dag is het er dan weer. Soms ook last van mijn oor. Geen idee of het verband houd met de medicatie of schildklier. Misschien toch sneller vatbaar voor een virusje?.

Groetjes
Tamara
Plaats reactie