Verlaging avond naar ochtend

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Verlaging avond naar ochtend

Bericht door Tatske »

2 weken geleden iets verlaagd en míjn verhoogde spierspanning incl trillingen neemt met de dag af.
Nu met de endo afgesproken dat ik weet terug ga na ochtend inname on te kijken wat dit voor de tsh doet ( zit nu rond de 5)

ik moest van avondinname 75 naar 69.5 ochtend. Is dat wat een goede zet?
in de avond ben je natuurlijk nooit nuchter en nu ben ik toch wat bang dat die verlaging naar de ochtend te hoog is.
ik slik nu 2 ochtenden en werd vannacht al wakker met hartkloppingen en vanochtend breekt me het zweet al uit bij kleine inspanning en míjn spieren spelen ook weer op

Kan natuurlik toeval zijn maar mijn lijf zit raar in mekaar qua dosis aanpassen.

ik slikte voorheen 62.5 eurhyrox in dr ochtend met waardes rond tsh 1.5- t4 16
Nu mét thyrax in de avond blijft mij tsh traag maat min t4 wordt te hoog. Boven de 17 krijg ik heel pijnlijke spieren en paniek.

N
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verlaging avond naar ochtend

Bericht door Kiek »

'....Ik moest van avondinname 75 naar 69.5 ochtend. Is dat wat een goede zet?'

Hallo Tatste,

Na avondinname is de realiteit van je FT4 hoger dan bij ochtendinname.
Want 's nachts zorgen je maag en je darmen voor een betere opname van de levothyroxine (=T4).
Stel dat je 9 uur na avondinname je bloed laat prikken, dan zit je FT4 's ochtends hoger dan wanneer je normaal aan ochtendmedicatie doet en nuchter zonder levothyroxine prikt.

Nu blijkt je TSH 's ochtends te hoog. Dan neem ik aan dat je FT4 lager is dan normaal.
Ondanks je betere opname van je levothyroxine door de avondinname, lijk je volgens je TSH tekort te komen.

Dus nee, je plan om 's ochtends minder te slikken dan 's avonds terwijl je mogelijk met je TSH van 5 mU/l te weinig FT4 hebt, is geen goede zet. Maar een TSH zonder FT4 is niet van veel waarde.
Bij je TSH van 5 mU/l hoort bij jou een FT4 van ca. 15 pmol/l. Terwijl je set point staat op FT4 is 17 pmol/l met een TSH van 1.37 mU/l.

Als je het idee hebt te hyperen, check dan eerst je FT4.
En beslis daarna de hoogte van je dosis.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: Verlaging avond naar ochtend

Bericht door Tatske »

Ik slikte in de avond 1.5 a 2uur na het avondeten. Na half uur inname at ik ook weer
Da's geheel niet nuchter daarom denk ik ook dat min tsh meer vraagt.
We hebben toen opgehoogd bij die tsh maar toen schoot min t4 van 17 naar 20.5
Veel te hoog voor mij.
Tsh 5 en t4 18
Opgehoogd tsh 4.17 tsh 20.5



Ikk slik nu 1week 62.5 ochtend en slaap erg onrustig en wordt met opvliegers wakker.
Ook weer meer trillen in de spieren en zwakte in de rug
Plaats reactie