Overgevoeligheid?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Overgevoeligheid?

Bericht door Leah0710 »

Beste allemaal,

Ik slik momenteel Levothyroxine Teva (0,88) en ik ben nog bezig met instellen (sinds oktober 2 jaar).

Sinds eind 2017 heb ik last van huiduitslag in mijn gezicht en hals. Het komt en het verdwijnt en het jeukt.
Gek, want ik heb nooit huidproblemen gehad.
Ik ben al naar de ha geweest en krijg smeerseltjes die niet werken.
Zou dit een reactie kunnen zijn op de levothyroxine?
Herkent iemand dit? En zou een overstap naar een ander merk een oplossing kunnen zijn? Want ik word hier echt niet vrolijk van...

Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

Fijn weekend.

Gr,

Leah
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overgevoeligheid?

Bericht door Kiek »

Hallo Leah,

De huidreactie op levothyroxine ken ik niet.
Maar als jij het idee hebt dat je uitslag van de hulpstoffen in de T4-pillen komt, dan zou je je huisarts kunnen verzoeken een ander merk voor te schrijven.
Overschakeling betekent een beetje uitproberen hoeveel 1 µg van de Teva zich verhoudt tot 1 µg van je nieuwe levothyroxine.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Overgevoeligheid?

Bericht door Teun »

Als je al twee jaar aan het instellen bent en je gebruikt dezelfde levo met pas verschijnselen van huiduitslag na anderhalf jaar lijkt het me hoogstonwaarschijnlijk dat het daar een reactie op is. Ik weet natuurlijk niet waarom je daaraan denkt, maar voordat je gaat zitten knoeien met je levo zou ik als ik jou was toch echt willen weten of het niet ergens anders van daan komt. Misschien eerst naar de dermatoloog?
Leah0710
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 okt 2016, 20:14

Re: Overgevoeligheid?

Bericht door Leah0710 »

Teun schreef: 28 apr 2018, 15:19 Als je al twee jaar aan het instellen bent en je gebruikt dezelfde levo met pas verschijnselen van huiduitslag na anderhalf jaar lijkt het me hoogstonwaarschijnlijk dat het daar een reactie op is. Ik weet natuurlijk niet waarom je daaraan denkt, maar voordat je gaat zitten knoeien met je levo zou ik als ik jou was toch echt willen weten of het niet ergens anders van daan komt. Misschien eerst naar de dermatoloog?

Daar heb je zeker gelijk in Teun!
Zal in iedergeval even vragen of ik binnekort weer mag bloedprikken en eens kijken wat daar uit komt😊 en anders idd maar naar een dermatoloog.
Knoeien met medicatie en overstappen naar een ander merk is natuurlijk ook geen fijn iets, denk ik.


Groetjes,

Leah
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Overgevoeligheid?

Bericht door Teun »

Wisselen van medicatie heeft alleen voordelen als echt gebleken is dat de instellingsproblemen of bijwerkingen daadwerkelijk komen van dat bepaalde merk levo. Anders is het alleen verspilde energie die je weer in het regulieren moet stoppen. Bij Leah lijkt de levo echt niet de reden van haar uitslag, dus niet slim om daarmee te gaan spelen.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Overgevoeligheid?

Bericht door elizabeth27 »

Misschien komt t niet van de levo..... maar misschien wel zelfs na langere tijd.....
Dan is het geen slecht idee om toch eens van merk te wisselen, om te kijken of je je daar beter bij voelt en minder klachten ervaart. Ben het wel met teun eens dat je dan wel weer moet instellen op de nieuwe medicatie..... dus voor jezelf moet beslissen of je die keuze wel of niet wil maken. Ben zelf twee keer geswitcht en over tirosint tot nu toe het meest tevreden. Maar dat hoeft t natuurlijk niet voor jou te zijn.
Plaats reactie