Even update en een vraag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Ik prik in de ochtend, zonder Euthyrox en zonder iets te eten en zit standaard om 8 uur in de wachtkamer. Verder slik ik montelukast voor mijn astma en een pufje en een allergie tablet. Een tijdje heb ik op aanraden van de fysiotherapeut magnesium geslikt vanwege veel krampen.. dit doe ik nu al een poos niet meer. Wekelijks slik ik een tablet vitamine D en 1 x in de 2 weken een injectie b12. Qua anticonceptie heb ik een koperspiraal. Zou hier iets bij kunnen zitten wat mijn schildklier zou kunnen beinvloeden?

Ik had ook nog maagzuur remmers maar hier heb ik mee af kunnen bouwen sinds ik mijn dieet heb veranderd. Dit is ongeveer een half jaar geleden gebeurd.

Ander lab word denk ik lastig maar ik zal er eens naar kijken.
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Ja ben ik een half jaar geleden helemaal mee gestopt. Inderdaad om de reden dat die remmers invloed zouden hebben op de medicijnen.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Je zou es kunnen testen hoe je FT4 is juist drie uur na inname van de medicatie. Ik ben benieuwd wat de tsh dan doet.
Zit er ook in de loop van de dag verschil in hoe je je voelt? Heb je standaard goede momenten?
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Rond het middag uur voel ik mij op mijn slechtst vaak, suizend hoofd, denken is praktisch onmogelijk, vermoeid etc etc. Ik denk dat ik vaak mijn beste momenten heb in de avond.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Ik sluit me bij Evelien aan...
Bij hyperen kun je je juist moe voelen. Hoe slaap je 's nachts?
Moeite met overzicht hebben? Moeilijk controle over je emoties/boos/gefrustreerde gedachten? Nog iets bijzonders tav je cyclus of ernst van de menstruatie? Stoelgang? Ik loop maar even wat factoren langs die ergens op zouden kunnen wijzen.

Is je glutentolerantie al eens getest?
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Het is wel zo dat ik zolang ik mij kan herinneren sinds inname van schildklier medicatie, mij altijd savonds het beste heb gevoeld. Het voelde bijvoorbeeld gister alsof er een beetje mist wegtrekt. Niet klachten vrij.. maar iets helderder en dit ervaar ik vaker in de avond.

Ik slaap goed in in de nacht, word af en toe wakker maar dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Ik heb heel erg moeite met overzicht houden, alles is mij al snel te veel en als ik iets wil regelen raken mijn hersenen in de war en is 1 + 1 geen 2 meer. Het is allemaal niet meer zo vanzelfspreken als het zou moeten zijn. Ik weet nu niet of ik het goed uitleg.

Ik heb geen controle over emoties, ik krijg er geen grip op, wat ik ook doe. Soms helpt het om met meer mensen te zijn, veel afleiding.. de emoties pakken mij alleen daarna hard terug en de vermoeidheid ook.
Alleen dit heb ik ook ervaren toen ik net begon met de schildkliermedicatie alleen toen was het opeenvolgende paniek aanvallen. Toen hyperde ik opzich ook niet natuurlijk maar had wel zulk soort klachten.

Mijn menstruatie is na de zwangerschap (2 1/2 jaar geleden) veranderd.. maar mijn cyclus lijkt nu weer in de afgelopen maanden korter te worden. Beetje zoals het voor de zwangerschap was.

Stoelgang gaat wisselend, alle kanten op.

Mijn gluten intolerantie is getest en is negatief, ik eet wel glutenvrij maar dat is meer vanwege mijn maag/darmklachten die ik nu dus niet meer ervaar en waardoor ik maagzuurremmers heb kunnen afbouwen.

Sorry, ik voel mij redelijk wanhopig.. ik weet oprecht even niet wat te doen. Het voelt eindeloos en ik kan mij de laatste keer goed voelen gewoon weg niet herinneren. Ik doe ook echt mijn best om die schildklier los te laten en het af te wachten maar door al die klachten kan ik niet anders dan naar oplossingen zoeken. Zo heb ik nu weer gelezen dat de koperspiraal ook invloed kan uitoefenen op de schildklier en je veel van mijn klachten kan krijgen als bijwerking van te veel koper in je lijf... tja... moet die er dan ook maar uit?! Die is namelijk in dezelfde periode geplaatst als ik begon met schildklier medicatie, net voor de hel van paniekaanvallen is begonnen. Gewoon om te proberen.. of is dit ook weer onzin?! Omhoog met medicatie?! Omlaag met medicatie?! Stoppen met medicatie?! Allemaal vraagstukken in mijn hoofd. En ik weet echt dat dit mij niet gaat helpen, maar zit een soort van vast geroest. Is dit herkenbaar bij mensen?! Dat blijven zoeken tot je een ons weegt? Emoties heb ik niet onder controle.. maar die gedachten ook niet.
Excuses voor dit verhaal, ik loop op mijn tenen.. in de maand die ik altijd ervaar als een heerlijke maand waar ik een jaar naar uitkijk.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even update en een vraag

Bericht door Teun »

Ik snap het advies van Miss E om 2 dagen geen medicatie te nemen niet. Wil je dat uitleggen?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Even korte reactie: vind het geen gekke de koperspiraal eruit te laten halen. Zeker als je noemt dat de problemen daarvoor er niet waren. Van starten en wisselen met levothyroxine kun je je absoluut langdurig niet fit voelen, maar deze heftige klachten heb ik niet eerder gelezen. Je zou steeds beter in staat moeten zijn weer wat van je leven op te pakken.
Misschien is het een stapeling van alles, dat zou kunnen. Maar zekere voor het onzekere :spiraal eruit. Ik verdiepte me laatst in een spiraal en las ook heftige klachten bij een aantal mensen (de succesverhalen staan natuurlijk niet op internet) dus wie weet speelt het een rol.
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Allereerst weer heel erg bedankt voor de reacties, zo ontzettend fijn hoe jullie meedenken!

Ik ben van de Thyrax naar de Euthyrox over gestapt omdat ik hoopte dat ik wat rust zou krijgen van een nieuw medicijn. Ongeveer 2 weken voor ik starten met Thyrax kreeg ik mijn spiraal, dat is deze maand precies 2 jaar geleden. 2 weken later starten ik dus met de Thyrax en na 4 daagjes brak mijn hel los van constante paniek die ik nu nog steeds onder controle moet houden. Ik heb toen gesproken met de huisarts en deze gaf aan dat dit normaal kon zijn bij het starten met de Thyrax en dit zou nooit door de spiraal kunnen komen, dus heb ik dat toen zo gelaten. Tot nu..
Ik ga een afspraak maken om hem eruit te halen, who knows!

Tot die tijd moet ik denk ik maar door bikkelen en niets wijzigen aan mijn dosis. Baal er ook van dat er weinig meer af te lezen is aan mijn set point bepaling. Ik ervaar nu altijd eigenlijk een beetje dezelfde klachten.. hyperen of hypo.. maakt niet uit.. Ik zou nu eerlijk niet kunnen zeggen of ik op zou moeten hogen of juist naar beneden. Set point gaf mij een richtlijn, maar mijn waardes zijn een beetje raar aan het doen.

Ik heb overigens ook wel goed nieuws, want ik heb nu een bril! Na 3 optometristen en 1 oogarts die mij naar huis hebben gestuurd met kern gezonde ogen wist eindelijk een een optometrist na een afspraak van 2 en een half uur mij te helpen met een bril. Ik heb nu en bril met een verticale prisma, een cilinder en + sterkte omdat ik schijnbaar accommodeer in de verte. Ik wil dit nieuws ook even met jullie delen want ik heb nu al een week geen hoofdpijn meer.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even update en een vraag

Bericht door Teun »

Ik snap de bedoeling wel Miss E als je echt hypert om er snel vanaf te komen, maar om het zomaar te proberen als je niet weet hoe je waardes zijn, of je nu hypert of juist niet. Lijkt me niet slim. Je weet niet of je dan juist de verkeerde stap neemt en nog verder ontregeld raakt.
Om dit dan als advies te geven lijkt me geen goede zaak, ook al vind je zelf dat dat een goede manier is.
Plaats reactie