Even update en een vraag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Ja, ik ben ongeloofelijk druk in mijn hoofd en kan niets loslaten. Maar helder erover nadenken lukt dan ook weer niet wat 1 grote chaos en heel veel huilen betekend. Verder ervaar ik heel duidelijk dat er bloed door mijn hoofd word gepompt.. geen idee hoe ik dit beter uit moet leggen.

Ik vind het heel fijn dat je even meedenkt.. waardeer ik enorm!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Hoe was het gesprek vandaag?
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Hoi florence, ik ga er wat van proberen te maken! Zou fijn zijn om snel terug te kunnen kijken hoe ik mij ongeveer voelde. Geheugen als een zeef en daarbij is gevoel lastig terug te halen.

Lief dat je aan mij denkt mamavan2. Het gesprek ging gister ok, ik ga weer terug naar mijn vorige dosis. En over 3 maanden mag ik weer gaan bloedprikken. Ik vind het allemaal maar wat en twijfel nog steeds heel erg (angst voor verkeerde keuze).

Ook de endocrinoloog bevestigde weer dat mijn klachten dus niet schildklier gerelateerd zijn. Ik doe zo mijn best om allerlei andere zaken uit te sluiten maar krijg behoorlijk stress van dat zoeken.

Ik geef mijzelf nu even 3 maanden rust van bloedprikken.. en onderga deze wijziging weer. Hopelijk starten mijn gesprekken met de psychotherapeut en ik ga met mijn oog klachten verder. Ik ben er achter dat ik met links heel wazig zie, waarschijnlijk omdat mijn spieren daar te gespannen zijn zegt de huisarts.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Een praktische tip om sneller je teveel aan T4 te lozen is 1 of 2 dagen je dosis over te slaan. En vandaaruit verder met je nieuwe dosis. Hopelijk voel je je dan vlotter beter : de onrust kwijt is de eerste winst.
Zijn andere hormoonwaardes (ik ben ook maar een leek) ook getest?
Mijn gevoel is dat er erg kort door de bocht wordt geredeneerd door veel artsen en daar ben je als patiënt maar mooi klaar mee, want hoe gaat het dan wel beter worden?
Sterkte hoor!
Misschien is de natuurgeneeskundige hoek (orthomoleculair arts? Bioresonantie?) nog wat, stel dat je je niet beter gaat voelen. Niet dat je dan met je medicijnen moet stoppen, maar wellicht zijn er vanuit een andere invalshoek nog ideeën.


Enne... Probeer los te laten hoe je je voelt. Het zoeken levert zoals je zegt alleen stress op en een rotgevoel. Zoek afleiding waar dat lukt in werk, hobby, etc. Misschien knap je er wat dan op. Ik geloofde nooit zo in energie van iets krijgen terwijl 't slecht met je gaat, maar heb nu toch ontdekt dat sommige dingen werkelijk energie kunnen geven zodat je je op sommige vlakken weer meer jezelf terugkent :) .
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Goedemorgen,

Vol goede moed ben ik terug gegaan naar ongeveer de vorige dosis, Euthyrox 113, om dit 3 maanden vol te houden en dan eens te kijken hoe ik mij voel.
Ik heb het dus nu 6 weken uit weten te zingen maar ik lig elke dag voor pampus en moet elke dag overdag slapen om de dag een beetje door te komen, verder gaat dit gepaard met veel depressieve gevoelens en ongelooflijk veel huilbuien. Gister heb ik mijn bloed weer laten prikken bij de huisarts en dus kan ik weer naar mijn eerder bepaalde set point kijken. TSH is nu 3,33 en mijn ft4 17,9.

Ik twijfel of het slim is om een kwartje op te hogen en te kijken wat dat doet voor mijn klachten.

Kiek zou je deze nieuwe waarde kunnen gebruiken om te kijken of dit iets doet voor mijn setpoint.

Alvast bedankt!

03/04 TSH: 6.27 T4: 16.0 dosis: 6w 75 μg Thyrax
17/05 TSH: 2.33 T4: 18.0 dosis: 6w 100 μg Thyrax
03/07 TSH: 1.29 T4: 16.8 dosis: 6w 106.25 μg Thyrax
18/07 TSH: 2.55 T4: 17.4 dosis: 11d 112.5 μg Thyrax
03/09 TSH: 1.49 T4: 18.5 dosis: 6w 106.25 μg Thyrax
01/10 TSH: 2.42 T4: 16.6 T3: 1,49 dosis: 10w 106.25 μg Thyrax
06/11 TSH: 1,96 T4: 17,0 T3: 1,33 dosis: 15w 106.25 μg Thyrax
18/12 TSH: 1,79 T4: 17,4 T3: 1,49 dosis: 6w 100 μg Euthyrox
07/02 TSH: 0,14 T4: 22,6 T3: 1,08 dosis: 6w 112,50 μg Euthyrox
25/03 TSH: 0,36 T4: 17,8 T3: 1,10 dosis: 6w 100 μg Euthyrox
07/05 TSH: 2,30 T4: 14,4 Dosis: 6w 88 Euthyrox
20/06 TSH: 2,93 T4: 15,5 Dosis: 6w 100 Euthyrox
09/07 TSH: 3,39 T4: 14,5 Dosis: 8,5w 100 Euthyrox
26/08 TSH: 1,63 T4: 17,7 Dosis: 6w 112,5 Euthyrox

29/08 TSH: 2,4 T4: 14 Ft3: 3,7 6w 112,5 Euthyrox (Geprikt in ziekenhuis)
04/11 TSH: 1,3 T4: 17 7w 125 Euthyrox (Geprikt in ziekenhuis)

19/12 TSH: 3,33 t4: 17,9 Dosis: 6w 113 Euthyrox
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even update en een vraag

Bericht door Kiek »

Je laatste waarden veranderen het set point-gebiedje vrijwel niet.
Zoals je begrijpt verlaagt de passingsgraad.
Dat maakt duidelijk dat die waarden niet zo lekker bij elkaar horen.
Set point 17.7/0.86.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Ik zou even niets veranderen... Als je naar de FT4 kijkt is die nog aan de hoge kant gezien je setpoint. De gemeten tsh past daar idd niet bij.
Huilbuien vind ik persoonlijk wel bij hyper passen, maar ik weet niet hoe dat bij jou is. Het kan ook een uiting van reorganisatie zijn na wijzigende dosis..
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Lief dat jullie weer even meekijken. Dus mijn nieuwe t4 setpoint ligt nu bij de 17.7? Ik dacht eerder tussen de 18 en 19, vandaar dat ik over het ophogen begon.

Zou ik kunnen hyperen met deze waarde? Lijkt mij zo onwaarschijnlijk omdat ik mij zo moe voel.

Die huilbuien zijn verschrikkelijk, gaan nergens over en zelfs bij afleiding die ik zoek in wat wandelen met mijn zoontje huil ik tranen met tuiten op straat er zit geen stop op.. zo depressief en neerslachtig voelt alles. Terwijl als ik goed nadenkt ik in feitte weinig te klagen heb. Hormonaal voel ik dat er van alles niet klopt.. dat wel.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Even update en een vraag

Bericht door Tamarakim »

Duo

Even over de huilbuien. Ik heb dat heeel erg gehad in het begin toen ik een hele hoge TSH en ft4 van 3 had.
Ook toen ik net levothyroxine nam had ik er erg veel last van.
Nu na 6 maanden zijn mijn waardes TSH 3.6 en ft4 21. En nu al weken geen huilbui gehad. Ik begin nu juist wat positiever te worden.
Het vreselijk die huilbuien ik werd er moedeloos van Maar toch lichte het ook wel op. Hormonen doen rare dingen met je. Misschien helpt een beetje ophogen toch wel ik denk dat ik dat zou proberen.
Met 6.25 dan he.
Mijn TSH moet ook nog naar beneden en ik moet maandag prikken. Mijn ft4 is al best hoog maar ik hoop toch dat ik nog wat kan ophogen. Ik voel me beter maar nog niet goed.
Moet wel gezegd dat ik met medicatie prik omdat nuchter prikken lastig is voor mij. Maar bij ons in de praktijk wordt altijd met medicatie geprikt.

Ik hoop dat je huilbuien snel minder worden .weet er alles van.
Sterkte .
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even update en een vraag

Bericht door Kiek »

Hallo Dio,

Het vorige set point is in de buurt van de 18 pmol/l (17.8) met een TSH van ca. 1 (0.86) mU/l.
Op je laatste curveplaatje (een paar bladzijden terug) zie je dat je waarden geen curvepatroon volgen.
Ze liggen verspreid aan weerszijden van de curve.
Voor de app zijn je hoogste en laagste waarden belangrijke bakens.
Ik zie nauwelijks samenhang daartussen.

Of je nu een FT4 van 14 hebt, of eentje van 18 pmol/l: je TSH's blijven op hetzelfde niveau van ca. 2.5 mU/l.
Behalve je hoogste TSH van 6.27 mU/l, die maakt het helemaal bar met een FT4 van 16.6 pmol/l.
Daarom heb ik die eruit gemieterd.
Je set point FT4 wijzigt prompt van 17.8 naar 17.4 pmol/l, en je TSH van 0.8 naar 1.23 mU/l.
Wat is waarheid?

Misschien gebruik je medicatie met invloed op je schildklierhormonen en/of TSH.
Misschien laat je je bloed prikken op willekeurige tijden en omstandigheden?
Misschien doe je er beter aan een ander lab te kiezen?

Misschien een herstart met nieuwe waarden?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie