Even update en een vraag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Ze zou ongeveer 3,12 gemiddeld per dag kunnen ophogen (25 mcg per week). Ik sta ook voor een dergelijke keuze en denk dat ik 3 of 4x per week 112,5 en de andere dagen 106,25 ga slikken (ipv elke dag 106,25) om inderdaad niet door te vallen naar hyperwaardes. Bij een ophoging kan het echter wel lijken alsof je hypert, is mijn ervaring, maar dat trekt na een aantal dagen weg. Overigens had ik daar meer last van toen mijn waardes slechter waren.

Ik kan je geen goed antwoord geven op de wisselende waardes bij dezelfde dosering. Wat in mij opkomt is dat de schildklier nu echt is gestopt met produceren nu de T4 productie is overgenomen. Mogelijk een ander moment op de dag waarop is geprikt?

Wat betreft het wisselen van merk: ik ben 1x van merk gewisseld en dat pakte positief uit. Niet direct w.b. bloedwaardes maar mijn welbevinden verbeterde kortweg. In mijn topic heb ik er wel over geschreven.
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Goedeavond iedereen,

Hier de vrouw van Dio eens voor de verandering. Ik wil iedereen die met ons meedenkt bedanken, zonder dit forum zat ik waarschijnlijk nog erger met mijn handen in het haar.

Ik heb volgende week weer een afspraak met de huisarts en tot die tijd wil ik even goed nadenken over hoe en wat nu. Voor mijn gevoel ben ik nog niet helemaal waar ik zou moeten zijn en zou ik inderdaad met 3,12 μg willen ophogen. ik twijfel of ik ga proberen te snijden in de pilletjes of om de dag slikken.

Ook blijf ik in mijn achterhoofd houden dat de raarste klachten die erg op hyper lijken pas zijn ontstaan na het innemen van de thyrax. Ik lees dat enige hyper bij instellen wel geaccepteerd word maar ik ervaar het eigenlijk constant sindsdien, welisswaar in wisselende sterktes. Mijn vraag blijft of dit misschien anders zou zijn met een ander merk medicatie en of ik dat dan niet beter nu kan proberen nu ik toch nog niet ingesteld ben.

Liefs
Laatst gewijzigd door Dio op 03 okt 2018, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Goed een berichtje van je te lezen :). Voorafgaand aan het overstappen op een ander merk zat ik met eenzelfde soort twijfel. Aan de ene kant wil je de situatie niet nog onrustiger maken en je herstel vertragen. Aan de andere kant dacht ik: ik ben nu al ver van huis, veel verder dan dit kan bijna niet. Dat maakte dat ik ben overgestapt.

Een verhoging van 3,12 doe ik met afwisselen per dag: verder dan kwartjes breken doe ik niet, puur om praktische redenen. Een verschil van 6,25 per dag durf ik wel te gokken.
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Dat is inderdaad precies mijn gedachten over het proberen van een ander merk. Ik ga er nog maar eens even goed over nadenken en het volgende week aan de huisarts voorleggen. Ben benieuwd wat zij ervan vind.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Succes met je overwegingen!
Stel dat je overstapt... Ik las hier ergens dat de inhoud van Euthyrox wordt aangepast of al is aangepast? Mijn arts noemde vorige keer bij m'n hoge TSH dat Tirosint wel wordt geadviseerd bij 'moeilijk instelbare patiënten'. Het is een capsule gevuld met gel, minimale hulpstoffen (of zelfs geen.. Ik heb me niet goed verdiept). Nadeel is dat je er een eigen bijdrage voor moet betalen.
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Goedemiddag,

Ik zou eigenlijk even willen vragen of iemand mee zou kunnen kijken naar mijn waardes. Ik ben overgestapt op Euthyrox en ben ook zeker 10 kilo afgevallen door geen geraffineerde suikers meer te nuttigen. Dit heeft mij in zo verre geholpen dat ik de afgelopen 3 maanden 1 paniek aanval heb gehad in plaats van 3 paniek aanvallen op 1 dag. Sowieso winst dus.

Betekend jammer genoeg alleen niet dat ik klachten vrij ben of mij goed voel. Erg veel vermoeidheids/energie klachten, slecht/wazig zien (maar geen bril nodig volgens opticiën), slecht concentratie vermogen, erg snel geïriteerd, wazig kunnen nadenken en pijn in gewrichten.

Na nog een ophoging van 12.5 ben ik naar een hyper geschoten (door het afvallen?!), toen ben ik toch maar weer geminderd met 12.5. Nu heb ik mijn uitslag vandaag weer opgehaald maar ik weet nu alleen even niet meer wat te doen.
Mijn tsh is niet bij mijn setpoint en ik zou dus moeten minderen met medicatie. Terwijl mijn ft4 aangeeft rond deze dosis te blijven of misschien ietsjes meer te nemen. Als je ervanuit gaat dat mijn setpoint voor mijn tsh rond de 1.23 ligt en die voor de FT4 rond de 18.33.

Sowieso heb ik morgen een afspraak met de huisarts maar ik leg dit graag ook even hier neer. Hebben jullie nog ideeen? En op welke waarde kan ik mij het best focussen qua aanpassingen in medicatie?

Alvast heel erg bedankt.



03/04 TSH: 6.27 T4: 16.0 dosis: 6w 75 μg Thyrax
17/05 TSH: 2.33 T4: 18.0 dosis: 6w 100 μg Thyrax
03/07 TSH: 1.29 T4: 16.8 dosis: 6w 106.25 μg Thyrax
18/07 TSH: 2.55 T4: 17.4 dosis: 11d 112.5 μg Thyrax
03/09 TSH: 1.49 T4: 18.5 dosis: 6w 106.25 μg Thyrax
01/10 TSH: 2.42 T4: 16.6 T3: 1,49 dosis: 10w 106.25 μg Thyrax
06/11 TSH: 1,96 T4: 17,0 T3: 1,33 dosis: 15w 106.25 μg Thyrax
18/12 TSH: 1,79 T4: 17,4 T3: 1,49 dosis: 6w 100 μg Euthyrox
07/02 TSH: 0,14 T4: 22,6 T3: 1,08 dosis: 6w 112,50 μg Euthyrox
25/03 TSH: 0,36 T4: 17,8 T3: 1,10 dosis: 6w 100 μg Euthyrox
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even update en een vraag

Bericht door Kiek »

Hallo Dio,

Je allerlaatste waarde (17.80-0.36) lijkt wel een 'uitbijter', eentje die d'r niet bijhoort.
'k Heb die waarde toch wel gebruikt.
Zonder die laatste waarde was je set point exact hetzelfde gebleven op 18.3/1.23.
Nu zak je naar een FT4 van 18.08 pmol/l en een TSH van 1.12 mU/l.

Je voorlaatste FT4 van 22.6 is dan wel weer heel erg hoog! Logisch dat je je rot voelde.
Gelukkig voel je je nu weer wat beter.
Je hebt dit laten prikken zonder je levothyroxine dosis van die dag.
Ik denk dat je overdag na je levothyroxine wel even met je FT4 omhoog zwiept tot misschien wel tegen de 19 pmol/l, of er iets overheen.
Als je je nog steeds een beetje hyper voelt overdag, dan zou je kunnen kiezen om een klein tikje te verlagen.

Je set point is een hulpmiddel om te weten in welk gebied je lichaam gewend was te functioneren.
Het geeft meer zekerheid.
Zo gebruik ik dat ding.
Altijd handig.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
DioMaart2019.jpg
DioMaart2019.jpg (39.6 KiB) 719 keer bekeken
DioZoomMrt2019.jpg
DioZoomMrt2019.jpg (30.98 KiB) 719 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Goedenavond,

Heel erg bedankt voor de reactie en het weer berekenen van mijn set point. Waardeer het enorm! Ik vond de uitslag van vandaag ook zeer verassend en snapte hem niet zo goed. Maar mijn gevoel zegt mij inderdaad dat ik nog iets te hoog zit, en ga dit dan ook morgen bespreken met mijn huisarts. Nu nog even bedenken met welke hoeveelheid ik dan zou moeten zakken.

Ik laat overigens inderdaad helemaal nuchter en zo vroeg mogelijk in de ochtend mijn bloed afnemen.

Mijn T3 is de afgelopen keren ook mee geprikt en is vaak aan de lage kant. Ik begreep al eens dat dit redelijk normaal kan zijn bij een te trage schildklier en dat langere periode op een goede instelling dit zou oplossen. Heb ik dit goed begrepen en klopt dit?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even update en een vraag

Bericht door Kiek »

06/11 TSH: 1,96 T4: 17,0 T3: 1,33 dosis: 15w 106.25 μg Thyrax
18/12 TSH: 1,79 T4: 17,4 T3: 1,49 dosis: 6w 100 μg Euthyrox
07/02 TSH: 0,14 T4: 22,6 T3: 1,08 dosis: 6w 112,50 μg Euthyrox
25/03 TSH: 0,36 T4: 17,8 T3: 1,10 dosis: 6w 100 μg Euthyrox

Ik begreep al eens dat dit redelijk normaal kan zijn bij een te trage schildklier en dat langere periode op een goede instelling dit zou oplossen. Heb ik dit goed begrepen en klopt dit?
Je laatste waarden kunnen ook passen bij een kleine toevoeging van liothyronine.
Dan verlaagt de FT4, en kan zelfs de TT3 doen dalen, als regulering van een teveel aan schildklierhormoon in niet-actieve stoffen.
(En past het set point niet goed.)
Overigens geeft de FT3 betere informatie dan de T3.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Hoi Kiek,

Dankuwel voor uw reactie. Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat u bedoelt met een "kleine toevoeging van liothyronine". Bedoelt u dat ik t3 erbij zou slikken nu?
Ik ben sinds een aantal dagen nu verminderd, ik hoop dat het goeds brengt.
Plaats reactie