Even update en een vraag

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even update en een vraag

Bericht door Kiek »

Hallo,

Heb je nu een ander lab?
Het begrip 'ziekenhuislab'' wordt ook gebruikt door Florence.
Dan heeft het geen zin om met die waarden iets met het set point te doen.

Ik heb nu je eerste 4 waarden weggehaald, om de verschillen binnen de eerste waarden te vergelijken:
Deze waarden eerste 4 waarden doen nu niet mee.
TSH FT4
12.00 40.82
11.80 46.43
15.50 10.52
15.60 5.59

Je set point blijft in de buurt van de 18 pmol/l met een TSH van ca. 1 mU/l.

Je laatste 2 waarden heb ik dus niet gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
DionVrouwNov2019.jpg
DionVrouwNov2019.jpg (40.07 KiB) 782 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Hoi Kiek, bedankt voor het berekenen.

Ik moet van de endocrinoloog vanaf nu bij hun in het ziekenhuis prikken in plaats van waar ik altijd heb geprikt bij de huisarts. Ik heb zo een vermoeden dat ik de volgende keer ook bij hen weer moet prikken. De laatste twee keer heb ik dus daar geprikt, ik was benieuwd naar mijn setpoint bij dit lab.

Misschien snap ik het niet hoor, ben een beetje vaag in het hoofd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even update en een vraag

Bericht door Kiek »

Hallo Dio,

Ieder lab heeft eigen apparatuur, eigen merken, eigen voorkeuren.
Dat betekent dat vrijwel ieder lab ook eigen referentiewaarden heeft.Ze lijken vaak een beetje op elkaar, maar zijn niet hetzelfde.

Als een lab altijd perfecte waarden van TSH en FT4 zou meten uit een druppel bloed, dan zou er geen probleem zijn.
Maar het is helaas niet perfect.
Bij lagere waarden van TSH bestaat er een foutmarge van ca. 10%.

Ook de FT4 is best ingewikkeld te bepalen.
Gemiddeld over de referentiewaarden wordt bij de FT4 rekening gehouden met een foutmarge van ook 10%.

1 graad Celcius = wel 1 graad C.
Maar 15 pmol/l hoeft niet perse 15 pmol/l te zijn.
En een TSH van 0.4, is niet perse eentje van 0.4 mU/l.

Het set point gaat over de relatie/werking van de TSH met/op de FT4.
Je begrijpt dat van zulke 'slordige' waarden je meer waarden nodig hebt, om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Want met meer waarden middel je de onnauwkeurigheid een beetje weg.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Hallo Dio, ik lees dat je euthyrox gebruikt. Merk je ook verschil met Thyrax?
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Bedankt kiek voor de uitleg, ik zal dus meer waarden nodig hebben voor een duidelijke setpoint van het prikpunt van het ziekenhuis.

Hoi mamavan2, ik gebruik inderdaad nu al een poos euthyrox en kan niet zeggen dat ik mij heel veel beter ervan ben gaan voelen. Ook niet slechter dus dat scheelt.

Ben nu best wel in de war en verdrietig, morgen heb ik het gesprek met de endocrinoloog. En ik merk dat ik mij erg vast hield aan het set point waar ik deze waarde van het ziekenhuis niet mee kan vergelijken. Ik ben de laatste weken volgens mijn omgeving weer onrustiger geworden en angstiger. Ik kan niet stoppen met nadenken over die gekke schildklier en hoe en wat ik nu moet doen.. ik zelf vind het lastig inschatten of ik mij nou slechter ben gaan voelen sinds de ophoging. Ik herinner mij gister nog maar amper dus laat staan zoveel weken. Maar goed voel ik mij zeker niet en merk zeker dat ik veel onrustiger ben en constant huil.

De laatste keer bloedprikken bij de huisarts zat ik bijna op mijn set point.. misschien was een ophoging van 12,5 te hoog?!
Mocht iemand nog iets zinnigs te zeggen hebben over mijn waarden en hoe ik mij daar bij voel hoor ik het graag.

Weer bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Liefs.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Als ik je verhaal zo lees, lijkt het alsof je in hyperwaardes zit. Zeker als je daarna vertelt dat je zo dichtbij je setpoint zat is een ophoging van 12,5 erg veel. 6,25 zou dan mogelijk al pittig zijn, ook gezien de sterke werking van euthyrox
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

Bedankt voor het meedenken. De endocrinoloog had gezegd dat dat een te kleine stap zou zijn en wilde dus 12,5 omhoog.

Maar misschien had ik gewoon langer op die dosis moeten blijven en had dat wonderen gedaan. Maar ik voel mij gewoon niet goed.. bij geen enkele dosis. Ik zit te denken om morgen te vragen om maar naar mijn vorige dosis te gaan of om de dag 125 en 112 ( zij vind pillen breken sowieso geen goed idee) en dan 3 maanden eens niet te prikken.. mijzelf wat tijd te geven.

Hoi florence, ik heb een hele poos alles bijgehouden en werd er helemaal naar van toen. Misschien is kruisjes zetten wel iets makkelijker idd. Ik ga eens kijken of ik zoiets in elkaar kan zetten bedankt!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Wat waren je laatste waarden die zo dichtbij je setpoint waren? En hoe lang zat je toen op de bijbehorende dosis?
Dio
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2018, 22:13

Re: Even update en een vraag

Bericht door Dio »

26/08 TSH: 1,63 T4: 17,7 Dosis: 6w 112,5 Euthyrox

Dit is de laatste waarde die ik heb geprikt bij de huisarts. Mijn setpoint ligt zoals Kiek zegt bij een ft4 van ongeveer 18 en een TSH van ongeveer 1. Ik heb nog ongeveer 2 weken gewacht met ophogen na het bloedprikken om te kijken of er nog iets veranderde in mijn lijf. Toen dit niet het geval leek ben ik toch op gaan hogen.. misschien te snel.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even update en een vraag

Bericht door mamavan2 »

Ah, dankje. As ik in jouw plaats zou staan zou ik niets wijzigen bij die waarden op zo'n dosis. Misschien zou je op termijn daarmee zelfs een tikje te hoog zitten.

Ik heb even terug gekeken. Het huisartsenlab zit 3 punten boven je ziekenhuislab met de FT4. De tsh verschilt 1 punt.
Heel kort door de bocht zou je dan nu een FT4 van 20 hebben en een tsh van 0,3 als je nu in het huisartsenlab zou prikken.

Hyperwaardes kenmerken zich voor mij in druk zijn in het hoofd, de situatie niet overzien en lichtgeraakt zijn. Klopt dat met hoe je je voelt?

Denk dat het goed is voor te stellen om terug te gaan.
Plaats reactie