Mijzelf voorstellen, Kiki!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiek »

Hallo Kiki,

Je waarden heb ik toegevoegd aan je eerdere waarden.
Je setpoint van FT4 schommelt en blijft steeds in het gebiedje tussen de 14.8 en 15.1 pmol/l. Nu weer 14.97 pmol/l.
Daarbij hoort een TSH van 1.38 mU/l.
Dat is dus je huidige TSH.
Daarom is het wel link om op te hogen. Dan zit je chronisch op een iets te hoog peil.
Immers, je waarden zijn van de vroege ochtend zonder levothyroxine geprikt.
Toch?

Maar je moet wel wat veranderen.
Als ik een kinderwens zou hebben zoals jij, zou ik pertinent geen orkaantje willen bewerkstelligen wat m'n dosis betreft. Dat doe je nu in principe wel. Je slikt om en om 75-50-75-50-75-50-75. Dat is om de dag een verschil van maar liefst 33% (op een dag na). Dat moet je niet willen.
Die schommeling is meetbaar in je bloed, en dat wil je natuurlijk niet als je voor een zwangerschap staat.
Verdeel je dosis op de juiste wijze over 7 dagen, zodat je iedere dag hetzelfde slikt, zonder onnodige verschillen.

Succes met de uitpluizerige brekerij!
Kiek
Check de gebruikte waarden:
13.35 4.48
11.97 5.10
13.56 2.54
15.29 2.40
17.80 0.50
13.47 1.38
Bijlagen
KikiDec2018.jpg
KikiDec2018.jpg (39.8 KiB) 1299 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiki
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:55

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiki »

Dag Teun en Kiek,

Bedankt dat jullie de tijd nemen om mijn bericht even te lezen. Die wisselende dosering ben ik gestart omdat mijn endocrinoloog niet zo van het breken houdt maar ik vond het zelf ook wel al een behoorlijke schommeling. Lees dat de meesten maximum met 12,5 wisselen.

Ik zou ook 6dagen 62.5 kunnen nemen en dan een dag 75, dat is nog niet perfect gelijk maar dat schommelt al minder en dan kom ik gelijk uit, 64,28 mcg per dag.

Voor de rest probeer ik stress te verminderen en gezond te eten en sinds een maand kan ik ook terug een beetje sporten!

Groetjes,

Kiki
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door mamavan2 »

Klinkt als een goed idee, Kiki!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiek »

Die wisselende dosering ben ik gestart omdat mijn endocrinoloog niet zo van het breken houdt..

Dat komt omdat de endocrinoloog niet veel weet over pillen en de verwerking van de stof T4.
Dat is zijn vak niet.
De endocrinoloog leert wel over de bijzonder lange halfwaardetijd van de stof T4, en concludeert dat breken helemaal niet hoeft.
Het duurt immers een week of 6 voordat die geslikte hoeveelheid uit je lijf is...

De farmacologen leren o.a. over de farmacokinetiek. Dat gaat over de opname, verdeling en verwerking van een pil met T4.
Dit speelt zich grotendeels af in uren, en niet in weken.
De gevoeligheid van opname, verdeling en verwerking, verschilt bij ieder mens.

Je pilletje wordt snel opgenomen, verdeling begint en hoeveelheid piekt. De piekhoogte en verdeelsnelheid zijn individueel bepaald.
Sommige mensen merken niets en andere mensen zijn hier uiterst gevoelig voor.
Wie tot welke groep behoort is uit te zoeken.
De mensen met een dergelijke gevoeligheid doen er goed aan om hun dagelijkse dosis in meerdere gelijke hoeveelheden in te nemen. Zo ontkom je aan de piek. (Zie plaatje hieronder).

Bewust aangebrachte wisselende dagelijkse T4-schommelingen zijn eenvoudig te voorkomen, want ongewenst:
Iedere dag dezelfde dosis, verdeelt b.v. in tweeën, over de dag.

De levothyroxinefabriek doet er beter aan om ook pilletjes van 6.25 µg te fabriceren.
Beter voor de gezondheid (ook van moeder en kind), makkelijker te verdelen, en eenvoudiger te doseren.
Bijlagen
Kinetiek1en2daags.jpg
Kinetiek1en2daags.jpg (3.74 KiB) 1272 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiki
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:55

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiki »

Dag meelezers,

Na lange tijd opnieuw een updateje van mijn kant. Eerst even wat cijfertjes :)

Mijn waardes in februari
(68.75 mcg LT)
Tsh: 1.11
T4: 14.42

in mei
(68.75 mcg LT)
Tsh: 1.44
T4: 15.54

Omdat wij nog steeds graag een kindje wilden en ik toch ergens ongerust was met deze waardes slikte ik sinds Juli 75mcg. Als bij toeval ben ik dan ook toen zwanger geraakt. Helaas vrees ik ervoor dat ik toch een miskraam krijg (bloedverlies en een slecht voorgevoel), hopelijk kan dit binnenkort bevestigd (of net niet worden).
Ik denk dat het foutlopen hiervan niet perse met mijn schildklier te maken heeft aangezien mijn Tsh bij 5weken zwangerschap 1.91 was. Dit lijkt me toch ook niet heel hoog of denken jullie dat dit wel hieraan kan liggen?
Ik vond het wel bizar dat ik van mijn endocrinoloog slechts met 6.25 mcg moest ophogen, overal lees ik toch dat mensen 20 a 30 % van hun dosis levothyroxine moeten ophogen. Ik zit nu toch weer te twijfelen of ik niet bij een andere endocrinoloog zou gaan. Enfin misschien gaan we alsnog naar een fertiliteitskliniek aangezien na 1.5 jaar mijn cyclussen nog steeds erg lang blijven (45+dagen). Hopelijk binnen een paar maanden dus wat beter nieuws.
Alvast bedankt aan de meelezers en aan Kiek voor alle hulp het afgelopen jaar met mijn waardes.
Groetjes,

Kiki
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Teun »

Ach Kiki wat zou het jammer zijn als je prille zwangerscahp uitdraait op een miskraam.
Wel heel vervelend dat je endocrinoloog slechts met nog geen 10% heeft verhoogd. Was hij niet ontvankelijk voor jou idee van 25% daarover? Dan zou ik inderdaad kijken of een andere endocrinoloog jou wel goed wil begeleiden, je kindje snoept echt veel van je ft4 mee en als dat van die 14-15 van jou moet dan is dat te weinig.
Ik hoop dat deze gevreesde miskraam niet doorzet maar wel dat je heel snel iemand anders hebt die wel weet hoe het moet.
Sterkte.
Kiki
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:55

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiki »

Dag Teun,

Bedankt voor je reactie. Zijn redenering was om mijn Tsh onder 2.5 te houden en met 1.91 zat dit dus nog redelijk goed dus moest ik niet veel verhogen, wel binnen 4 weken opnieuw prikken om te zien of verdere verhoging nodig is. Ik hoop maar dat het daardoor niet fout aan het lopen is :( Ik heb ook nog met de huisarts gebeld, deze vond dat ik niets moest verhogen. Pfff dan voel ik me toch maar weer in de steek gelaten als patiënt. Ik zal eens wat bronnen verzamelen hierover en deze meenemen naar de dokter.
Enfin, de laatste week is een rollercoaster van emoties geweest. Ik hoop nu vooral binnenkort duidelijkheid te krijgen zodat we terug naar de toekomst kunnen kijken.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Teun »

Neem anders de richtlijnen erbij. Als je naar beneden scrollt kom je zwangerschap en hypothyreoidie tegen hierin staat duidelijk het beleid. Ik zou met de huisarts mee gaan met verhogen.als ik jou was.
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1764
Monique1000
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2019, 15:41

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Monique1000 »

Hoi Kiki,
Ik heb ook Hashimoto, we zijn hier ook achter gekomen toen ik aan kinderen wilde beginnen. Ik zou even wachten hier mee tot je schildklier op orde is. Want in de zwangerschap ga je ook weer omhoog met de dosering. Als zwanger worden niet 123 lukt heb je nog hormoon tabletten die je helpen met je eisprong, dit heb ik bij de 2 e ook moeten in nemen omdat dit niet meer vanzelf lukte, ik kon op de dag zeggen wanneer ik zwanger ben geraakt en de gynaecoloog wist precies wanneer ik uitgeteld was, uiteindelijk is ze 1 dag later (04:15) sochtens geboren met een keizersnee omdat ze 9 pond was😉. Suc6 meid komt goed, blijf positief.
Kiki
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:55

Re: Mijzelf voorstellen, Kiki!

Bericht door Kiki »

Dag Monique,

Nog bedankt voor je reactie. Ondertussen is er heel wat gebeurd. Mijn voorgevoel dat het met de zwangerschap niet goed zat, was helaas juist. Na meerdere keren aandringen ben ik uiteindelijk in het weekend naar spoed geweest om toch een echo te kunnen krijgen. Een moeilijk moment aangezien er een embryo met stevig kloppend hartje te zien was maar helaas in de eileider. Ik ben meteen geopereerd en mijn eileider is weggenomen.
Ondertussen zijn wij gestart met IVF en binnenkort ga ik op consult bij een nieuwe endocrinoloog die mij hopelijk beter zal begeleiden indien ik opnieuw zwanger mag raken. Onze eerste poging is helaas niet gelukt. Emotioneel gaat het op en af ook mede door de hoeveelheden hormonen die ik allemaal moet nemen en de constante vertwijfeling tussen hoop en teleurstelling.
De endocrinologe waar ik morgen heenga heeft wel een zeer mooi CV op vlak van schildklierproblematiek en dat stelt me alvast enorm gerust.

Groetjes,

Kiki
Plaats reactie