TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Bedankt voor je bericht, Bubbel! Het voelt goed te weten dat ik niet de enige ben. Voor mijn diagnose hoorde ik niemand over de schildklier.
De huisarts heeft me de keuze gelaten wat ik wilde qua medicatie(minderen of hetzelfde). Ik heb besloten wat langer deze dosering te blijven slikken om te zien wat het op langere termijn doet met m’n waardes en m’n gevoel. De volgende keer bloedprikken wilde ze b12 nogmaals meeprikken. Op dit moment werkt het warme weer ook niet echt mee... niemand slaapt geweldig met dit weer en is dus moe. Geduld hebben... zo lastig! Gelukkig heb ik alle begrip van familie, vrienden en op het werk!
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Inmiddels zijn we alweer 2 maanden verder. Net ma m’n laatste bericht toch last gekregen van hartkloppingen, opeens afvallen en diarree. Ik zat dus toch wat te hoog met de dosering. Direct 6,25 mcg minder gaan slikken en uiteraard weer na 6 weken gaan bloedprikken. Aangezien ik het prikformulier direct bij dosiswijziging mee krijg, ook maar vitamine b12 erop laten zetten.
Ik slik nu al een week of 7 a 8 deze lagere dosis en het is heel gek om te zeggen, maar ik kan zeggen dat het echt goed met me gaat. Het bloedprikken liet het volgende zien:
TSH 0,8
fT4 16,8
Vitamine B12 152 (ref. 150 - 550)

We blijven dus gewoon zo doorgaan en hopen dat het zo blijft. Ik denk dat ik best wel van geluk mag spreken als ik lees hoe lang anderen erover doen om allereerst gediagnosticeerd te worden en dan de juiste dosering te vinden.

@Kiek: zou je nog eens willen kijken of je iets van een setpoint kan maken met mijn waarden? Alvast bedankt!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Kiek »

Hallo Lola,

Vier waarden heb ik in de app gehamerd.
Daar kwam het volgende set point uitgerold:
FT4 ca. 15.5 pmol/l met een TSH van 1.2 mU/l.

Ervaring leert dat met deze minimale hoeveelheid waarden, waarbij geen enkele waarde de curve raakt, de FT4 dan meestal in hetzelfde gebied blijft staan, terwijl de TSH nog wat kan wandelen. De curvevorm kantelt dan nog wat omhoog of omlaag.

Indien je waarden van 16.8 pmol/l met 0.8 mU/l een nuchtere ochtendwaarde is, zonder levothyroxinedosis van die dag, dan ben je overgedoseerd.
Want bovenop deze in 24 uur laagste FT4 van 16.8 pmol/l, voeg je nog je dosis T4 toe, waardoor je FT4 nog hoger stijgt.
Dat betekent zeker gehyper.

Misschien voel je je beter met een tikje lagere dosis.

Vriendelijke groet,
Kiek

14.20 5.30
12.40 5.30
16.00 0.80
16.80 0.80
Bijlagen
LolaSept2018.jpg
LolaSept2018.jpg (38.07 KiB) 656 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Hallo allemaal,

Een aantal maanden is het erg goed met me gegaan, ondanks dat Kiek aangaf dat ik mogelijk zou hyperen met de laatste waarden heb ik me tot eind november erg goed gevoeld! Weer volledig aan het werk gegaan, en ook de sociale dingen kwamen erbij. Helaas was het feest na november weer over. Toch maar weer wezen bloedprikken begin december:
TSH 3,1
fT4 16

Toch maar weer een beetje omhoog met de medicatie, van 143,75 mcg naar 150 mcg. Maar helaas, het gaat niet beter, het gaat zelfs veel slechter met me. Twee weken geleden me wederom ziekgemeld, dit gaat zo niet langer. Ik slaap nu klokje rond 's nachts en overdag slaap ik ook nog een uurtje. Weinig concentratie, heel veel spierpijn. Helaas ook het psychische wat steeds erger wordt: Ik leef niet, ik overleef. De huisarts weet het niet meer, toch maar even bloedprikken en anders naar de internist. Bloeduitslag:
TSH 1,1
fT4 15,9

Ik snap er niets meer van hoor. Hoe kan de TSH nu lager zijn, maar fT4 ook? Ik ga altijd bloedprikken om 8.00u, nuchter, geen med, hetzelfde lab. En de referentiewaarden zijn niet veranderd.

Liefs, Lola
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Kiek »

Hoe kan de TSH nu lager zijn, maar fT4 ook?

Dit setje waarden is normaler dan je voorlaatste waarde.
Als de 16/3.1 geen verstoring is door medicatie of andere invloeden, dan ligt het aan de meting.
Dus aan het lab.
Het is reuze moeilijk om de FT4 goed geijkt te meten.
En ook de meting van de TSH gaat niet zonder perikelen.

Maar je set point blijft desondanks binnen hetzelfde gebied.
Je 2 waarden geven de volgende set point -verschuiving:
Van een FT4 15.7 naar 16.04 en nu 16.02 pmol/l.
En de TSH van 1.2 naar 1.15 en nu 1.12 mU/l.
De passingsgraad is nu 70%.

Je ziet op het plaatje duidelijk dat de 16/3.1 de buitengrenzen van de curve op zoekt.
Je tweede 'setje' past prima.

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Toch nog even wijzen op het feit dat je 24 uur per dag een hogere FT4 hebt, omdat je na het lab je levothyroxine inneemt.
Bijlagen
LolaJan2019.jpg
LolaJan2019.jpg (38.65 KiB) 538 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie