TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Hallo allemaal,

Ik lees al een aantal maanden mee hier, maar ben nu ook benieuwd hoe jullie naar mijn situatie kijken.

In januari 2018 is er bij mij hypothyreoïdie vastgesteld (TSH 238, fT4 6.3). Direct gestart met 100 mcg levothyroxine teva. Na 6 weken bloed geprikt(half feb.): TSH 25, fT4 13.5. Dus de dosering verhoogt naar 125 mcg. Ik voelde me ook nog steeds ontzettend moe, geheugen- en concentratieproblemen, tintelingen in benen en armen, veel spierpijn ook. Na verhoging wel langzaamaan weer wat werken.
Na 6 weken weer bloed geprikt(half april): TSH 5.3, fT4 14.2, dat gaat de goede kant op! Inmiddels ook weer steeds meer aan het werk. Maar de dosering toch verhoogd naar 137,5 mcg. Daarna een aantal weken best goed gevoeld, tot 2 weken geleden. Ik werd weer steeds vermoeider. Een week geleden bloed geprikt: TSH 5.3, fT4 12.4. M'n dosering is nu verhoogd naar 150 mcg. Maar ik snap helemaal niets meer van mijn waarden. Hoe kan ik na een dosisverhoging opeens een lagere fT4 hebben terwijl m'n TSH hetzelfde blijft?

Ik ga altijd nuchter, zonder medicatie 's morgens vroeg bloedprikken in hetzelfde lab.

Mijn waarden op een rijtje:
01-2018 TSH 238, fT4 6.3
02-2018 TSH 25, fT4 13.5
04-2018 TSH 5.3, fT4 14.2
05-2018 TSH 5.3, fT4 12.4

@Kiek; kan je hier al een setpoint op loslaten, of zijn dit te weinig waarden?
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Helaas de afgelopen week weer verder achteruit gegaan. Ik wordt steeds vermoeider. Heb weer last van tintelingen in mn voeten en benen. Na een ochtend werken (kantoorwerk) ben ik gewoon op. Ik weet dat ik nog aan het instellen ben, en ik dus geduld moet hebben. Maar ik had in januari toch een ander beeld bij dit alles...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Kiek »

Welkom, Lola!

Ik lees niet alle berichten.
Dat lukt me niet.
Nu staat je berichtje pontificaal bovenaan!

Slik je misschien tussendoor een ander merk levothyroxine?
Of heb je je slikgewoonte gewijzigd?

Een set point lukt niet, omdat ik je 3 laatste waarden overhoud.
(De eerste waarde met je hoge TSH doet niet mee.)
Met de resterende 3 'setjes' waarden kan geen curve gemaakt worden, aldus de app.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Hi Kiek,

Dank voor je bericht. Ik slik al vanaf het begin braaf een half uur voor m'n ontbijt m'n levothyroxine. En altijd levothyroxine van Teva. Omdat ik er al zoveel over heb gelezen weet ik dat ik daarop moet letten bij de apotheek. Het enige wat is veranderd is dat ik de 6 weken voor de laatste dosiswijziging(125 naar 137,5 mcg) langzaamaan weer meer ben gaan werken.

Volgens mijn huisarts kunnen waarden gewoon zo reageren, maar is dit niet raar? Ik dacht dat beide waardes dan moeten veranderen? Lagere TSH is hogere fT4. Hogere TSH is lagere fT4.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Kiek »

Ja, je geeft een juist beeld van een hogere TSH met een lager FT4, en omgekeerd.
Gebruik je misschien andere medicamenten?
Misschien ben je bijvoorbeeld gestart met 'de pil'.
Dat geeft ook een lagere FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Ook dat niet. Ik gebruik al meer dan 10 jaar de pil. Ik heb alleen een weekje antibiotica gehad ivm blaasontsteking. Kan dit het zijn? Dit was 3 weken voor het bloedprikken.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Kiek »

Tja, zoals ik je al schreef gebeurt het soms dat bepaalde medicamenten de FT4 verlagen, zoals oestrogenen. Maar ook methadon staat in het rijtje en een bepaalde tranquilizer.
Verder ben ik er niet zo in thuis.
Ik haal die kennis uit de Thyroidmanager.
De moeite waard!

http://www.thyroidmanager.org/chapter/e ... -function/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Bedankt voor de website, Kiek! Voor mijn studie regelmatig Engelse wetenschappelijke artikelen moeten lezen, dus dit is geen probleem.

Ik heb toch maar een extra afspraak bij de huisarts gemaakt. Het lijkt alleen maar slechter te gaan.
Lola
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2018, 19:19

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Lola »

Even een update:
Ik ben inmiddels ook al langs de endocrinoloog geweest. Die heeft vanalles laten prikken. Daaruit kwam (ander lab dan normaal en begin van de middag)
TSH 0,39 (ref. 0,35-4,5)
fT4 25,6 (ref. 10-21).
Anti-TPO is positief, dus hashimoto.
Vitamine B12 162 (ref. 130-550)
Cortisol 731 (ref. 70-290).

Verder allerlei andere dingen, maar die zijn goed. Dus mogelijk iets te hoge dosis of gewoon wennen aan de medicatie(zei hij aan de telefoon).
Gisterenochtend(nuchter, geen med) toch weer hier in de poli wezen prikken, de uitslag was er vanmiddag al:
TSH 0,8 (ref. 0,5-5)
fT4 16 (ref. 9-26).

Morgen maar eens horen wat de huisarts ervan vindt.
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: TSH gelijk, fT4 gedaald na dosisverhoging

Bericht door Bubbel28 »

Hoi Lola,

Ik lees net je topic. Vervelend dat je zo aan het tobben bent met je schildklier. Toen bij mij Hashimoto ontdekt werd heb ik er ook een jaar over gedaan om in te stellen en me weer goed te voelen. Dit hoor ik helaas van meer mensen. Niet echt een hoopgevend bericht, maar misschien stelt het je iets gerust dat dit er dus bij kan horen.

Je bloedwaarden nuchter vind ik persoonlijk heel mooi. Ik zou zelf niets wijzigen aan mijn dosis met zulke waarden.
Verder vind ik je B12 aan de lage kant. Zelf heb ik injecties gekregen toen mijn waarde 170 was (daalde van 400 in 3 maanden) en daar voelde ik me ook beter door. Wie weet is dit iets wat je met je endocrinoloog of huisarts kunt bespreken. Te weinig B12 geeft ook vermoeidheidsklachten.

Groetjes B.
Plaats reactie