Voorstellen, Hashimoto, Hypothyreoïdie en symptomen...

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Marko
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2018, 06:32

Voorstellen, Hashimoto, Hypothyreoïdie en symptomen...

Bericht door Marko »

Hallo allemaal,

Ik ben een 46 jarige man, vader van een dochter van 6, en twee weken geleden ben ik gediagnosticeerd met Hashimoto. Ik woon al negen jaar in Cambodja (waar de gezondheidszorg op zijn zachtst gezegd nog 'in ontwikkeling' is) dus ik ben voor de diagnose naar een ziekenhuis met een goede reputatie in Bangkok geweest. Binnenkort heb ik een vervolgafspraak met de endocrinoloog daar maar omdat een bezoek aan de arts mij twee dagen (!) reistijd kost bereid ik mij graag goed voor. Vandaar dat ik mij wend tot jullie, de ervaringsdeskundigen.

Mijn geschiedenis is als volgt. Anderhalf jaar geleden werd (bij toeval) een nodule op mijn schildklier geconstateerd op een echografie. De nodule was relatief klein, gaf geen klachten, en de arts in Cambodja stelde terughoudend beleid voor - volgen op de echo. Omdat dat beleid strookte met het beleid dat ik dit artikel vond (https://dekennisvannu.nl/site/artikel/L ... -rust/6538) ben ik daarin meegegaan. Vorig jaar juli een nieuwe echo laten maken, geen wijzigingen, dus van plan dit jaar in juli de echo te herhalen.

Echter, toen ik maart jl naar Nederland kwam voor familiebezoek kreeg ik allerlei rare symptomen. De meest opvallende:
  • Een 'wollig' hoofd, het gevoel niet volledig te kunnen concentreren
  • Problemen met (snelle) toegang tot mijn lange termijn geheugen. Er waren verschillende woorden die ik 'kwijt was' (Hortensia, Forsitia, Conifeer....) op het moment dat ik ze nodig had, maar later doken ze dan toch weer op. Ik was ze dus niet kwijt, maar kon er niet bij op het moment dat ik ze nodig had. Ik vond dat behoorlijk beangstigend eerlijk gezegd. Onthouden van nieuwe dingen was geen probleem, maar het ging echt om het 'terughalen' van informatie.
  • Koud..... Het was koud in Nederland toen ik er was, maar ik was wel heel erg kouwelijk...
De laatste 10 dagen zijn daarbij gekomen (psychosomatisch?)
  • Stijve nek.
  • Licht draaierig gevoel als ik mijn hoofd draai tijdens het lopen (moet je natuurlijk ook niet doen ;-)....)
E.e.a. leidde ertoe dat ik, eenmaal terug in Cambodja midden april, mijn bloed heb laten testen. Het was een test vroeg op de morgen, nuchter, en die leverde de volgende waarden op:

TSH: 6,73
fT3: niet laten meten
fT4: 1,15 ng / dl

Ik vond de TSH erg hoog, en de fT4 wel wat laag. Ik heb daarop een maand lang de hoeveelheid alcohol fink geminderd en dagelijks gesport en een maand later (midden mei) had ik de volgende waarden ('s morgens vroeg, nuchter, zelfde lab):

TSH: 6,46
fT3: 3,37 pg / ml
fT4: 1,27 ng / dl

De symtomen waren inmiddels iets verminderd, maar niet weg. Ik besloot daarom een endocrinoloog te bezoeken in Bangkok. Dat was op 4 juni jl. Bloedwaardes daar waren (ander lab, 's morgens na een sandwich en een kop koffie):

TSH: 4,53
fT3: 3,21 pg / ml
fT4: 1.13 ng / dl
Anti TPO: 182.08

De endicrinoloog was er snel uit - Hashimoto Hypothyreoïdie. En hij stelde een echo voor van de schildklier ivm de eerder vastgestelde nodules.
Tijdens de echo bleek dat de nodule op mijn schildklier, tov de eerdere echo, 5 mm gegroeid was. Of de nodule ook werkelijk zoveel gegroeid was weet ik niet 100% zeker, de vorige echo was immers in Cambodja gemaakt, 10,5 maand eerder (andere machine, andere radioloog... mag niet uitmaken, maar dit is Cambodja....). De radioloog adviseerde een biopt (FNA). Ik stemde in, en een uur later prikte de endocrinoloog 7 keer in de nodule, mbv een echoapparaat. Eentje leverde niets op, zes werden weggestuurd naar de patholoog. De uitslag:

"THYROID NODULE FNA: Scanty material, consistent with nodular goiter.
Comments: Very bloody and scanty cellularity, however, shows several tiny groups and sheets of
early degenerative follicular cells and a few minute droplets of colloid, suggestive of elements of
degenerative nodular goiter. Further monitoring is advised."

In het Nederlands:
SCHILDKLIER NODULE FNA: Weinig materiaal, consistent met nodulair struma.
Opmerkingen: Zeer bloederig en weinig celmateriaal, echter verschillende kleine groepen en lagen vroeg degeneratieve folliculaire cellen en een paar druppeltjes colloïd, suggestief voor elementen van degeneratieve nodulaire struma. Verdere monitoring wordt geadviseerd.

Geen kanker geconstateerd dus.... En de resultaten passen bij het beeld van Hashimoto (toch?).

Nu roepen al deze waarden bij mij een aantal vragen op..... En voor de antwoorden hoop ik op jullie ervaringen.
  • Kunnen bovenstaande waardes (mn fT4 en antibodies) aanleiding geven tot de klachten zoals ik die ervaar / ervoer? De endocrinoloog vertelde mij in eerste instantie (dat was wel voor het resultaat van de punctie bekend was) dat mijn waarden in principe geen aanleiding geven tot symptomen....
  • Wat is jullie ervaring met Hashimoto en alcohol? Ik houd nogal van een biertje, of een paar, maar sinds maart / april (starten van de symptomen) lijkt de prijs die ik daarvoor de volgende dag betaal veel hoger dan voorheen. Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring?
  • Wat voor follow up hebben jullie gehad, nadat vergelijkbare waarden waren geconstateerd (beginnende Hashimoto? Niet zeker of ik dat mag gebruiken omdat de patholoog al celdegeneratie constateerde...)?
  • Welke stappen hebben jullie ondernomen, naast het eventueel slikken van T4 aanvullingen, om de symtomen te bestrijden of zelfs het auto immuun proces te verminderen? Op internet lees ik allerlei verhalen over non-gluten dieet, vitaminepreparaten etc maar dat zijn allemaal niet medische sites, dus ik weet niet hoe ik die op waarde moet schatten.
Sorry, het is een heel verhaal geworden..... Ik hoop dat mensen met meer ervaring dan ik mij een zetje kunnen geven, en ik hoop dat ik in de toekomst, als ik ook 'meer ervaren' ben, die zet zelf ook kan geven.

Warme groeten uit Cambodja!

<edit: voor spelfouten...>
Plaats reactie