Van hyper naar hypo

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Van hyper naar hypo

Bericht door Karijn »

Hallo,

Ik ben Karijn.
In 2004 werd bij mij een snelwerkende schildklier gediagnosticeerd. Na verloop van tijd
werd deze traag en begon ik met thyrax, inmiddels euthyrox.
Instellen heeft zeker 3 jaar geduurd, ik ging van hyper naar hypo en weer terug.
Soms maak ik nog wel een lichte hyper door, geen idee hoe dit kan.
Het blijft een raar ding de schildklier.

groeten Karijn
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van hyper naar hypo

Bericht door laura »

hallo Karijn,

Jouw ervaring herken ik wel.
Ik ben ook van hyper hypo geworden.
Het heeft heel wat jaren geduurd voordat ik stabiel was.

Voor die tijd had ik periodes met wat meer hypo en wat meer hyper.
Het zouden de TSH-receptor antistoffen kunnen zijn, denk ik.

Maar mogelijk speelt dit ook een rol: http://www.thyroidmanager.org/chapter/a ... -thyroxine
However, patients with Graves’ disease who have had radioactive iodine may require dosage adjustments up to as long as 5 to 10 years after treatment is begun.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Van hyper naar hypo

Bericht door Jenny »

OOk ik had tijdens de comitherapie wisselend hyper en hypo gevoel. Maar dat was niet in mijn waarden terug te vinden.
Het instellen op Carbimazol en Thyrax duurde bij mij lang en was pas goed toen ik mocht stoppen met alle medicijnen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Van hyper naar hypo

Bericht door Karijn »

Hoi Suze en Jenny,

Dank voor jullie reactie.

Ik ben niet behandeld voor een snelle schildklierwerking.

Ik heb vrij lang gehypert (denk ik achteraf) toen ik eindelijk de moed had om naar de
huisarts te gaan met de vraag of ik misschien een te snelle schildklier kon hebben, toen
bleek dat ook. Maar niet dramatisch ths 0,01 ft4 28. Denk wel dat de waarden meer hyper
zijn geweest want toen ik ging prikken toen waren mijn klachten al een stuk minder erg. Ik maakte
destijds een moeilijke periode door en dacht dat mijn klachten hierdoor kwamen.
In elk geval is de huisarts de schildklier gaan volgen, binnen een half jaar werd het een trage.

Mijn tpo was niet hoog genoeg en ook antistoffen tg? (weet niet meer of dit zo heet) waren negatief.
Maar ik heb nog sterk gewisseld en dat was vervelend omdat ik ook een keer moest stoppen met
thyrax met alle gevolgen van dien.

Ik heb wel het gevoel dat ik een soort overgevoelig ben voor hyper. Dus als de tsh te laag wordt voor mij, dat
ik dan sterk reageer met onrust, afvallen, nerveus ed. Terwijl een ander dan misschien nog prima in orde is.
Zou dat kunnen?

Bedankt voor het meedenken.

groeten Karijn
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Van hyper naar hypo

Bericht door Jenny »

Karijjn,

Klinkt als een schildklierontsteking? Dan heb je wisselende periodes van hyper en hypo. Uiteindelijk moet het weer goed komen. Lees eens over: ziekte van De Quirvain.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Van hyper naar hypo

Bericht door laura »

hoi Karijn,

Mogelijk dat zoiets aan de hand is: http://www.spreekuurthuis.nl/themas/sch ... eo%EFditis
Zoals Jenny zei, er bestaat De Quervain. Maar het kan ook Hashimoto zijn.

Het lijkt wel veel op Hashimoto.

Met hyperwaarden kun je gewoon hyperklachten hebben.
De een zal dat meer hebben dan de ander.
Dant heeft ook te maken met iemands persoonlijke setpoint: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... h-ft4.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Van hyper naar hypo

Bericht door Karijn »

Hoi,

Volgens mijn arts was het niet De Quervain. Heb ook dat ziektebeeld niet doorgemaakt.
Ik was lastig in te stellen op thyrax, duurde wel een jaar of 3 voordat ik stabiel werd.
Maar ook daarna heb ik nog periodes gehad waarin ik ging hyperen. Onlangs dus ook weer.
Ik slik overigens bijna 10 jaar thyrax/euthyrox.

Positieve TPO niet aangetroffen maar gezien het verloop/gewissel van mijn
waarden twijfelt mijn behandelend arts er niet aan dat het Hashimoto is.
Hij zegt dat niet elke Hashimoto TPO heeft.

Hoe fijn zou het wel niet zijn als je van elk mens zijn/haar setpoint kunt bepalen.

Heel erg bedankt voor de linkjes (interessant!) en het meedenken.

groeten Karijn
Plaats reactie