verzoek om setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: verzoek om setpoint

Bericht door ella1 »

Goedemorgen Teun en Kiek,

Dank voor jullie uitleg. Ik snap jullie punt.
Maar ik twijfel en zal jullie uitleggen waarom ik denk dat mijn rest sk het niet helemaal over zal nemen.
Ik twijfel niet aan jullie kennis maar ik ken mijn eigen lijf en ben iemand die alles analyseert en beredeneert (niet altijd handig.)

Heb me 5 weken heel goed gevoeld op 50 mcg.
Na de nieuwe bloedwaarden gaf Kiek al aan dat ik licht hyperde op die 50 mcg. en adviseerde te verlagen.
Ik eigenwijs, naar advies dokter geluisterd en toch opgehoogd naar 62,5 en toen liep de emmer over.
Dat uitte zich in pittige hartkloppingen maar geen gejaagd gevoel oid en ben toen na 1 dag stoppen teruggegaan naar 50 mcg.
Daarna bleef ik die hartkloppingen houden maar altijd om een uur of 15.00 uur a 16.00 was dat weer over.
Na inname medicijn de volgende morgen herhaalde zich dit weer.
Dit ging ook zo door na verlaging naar 43,75.

Dat mijn restschildklier mee doet kan ik me voorstellen gezien de klachten maar dan doet hij zo weinig mee dat alles wat nog in mijn lijf zit na 15.00 uur voldoende lijkt te zijn.....
Dus dat betekent dan toch dat ik sowieso hormoon te kort heb omdat mijn eigen sk niet genoeg produceert?
Of is dit te kort door de bocht?

Nu door het levo gebruik lijkt het alsof de vage klachten (diezelfde klachten zijn uitvergroot na de operatie) die ik al een jaar of 5 had (heb me notabene nog laten testen op lime) zijn verdwenen. Mijn conclusie: mijn schildklier was al langer aan het muiten.... (ook al waren de waardes binnen normaalgebied). De struma heeft wellicht invloed gehad op de prestatie van mijn sk.???
Waarom zou mijn rest sk het dan nu ineens wel oppakken?

Dan mijn hartkloppingen. Ik heb bij hypo lichte harkloppingen maar dus ook bij hyper.
Tijdens eerste dosering 25 mcg, 2,5 week en bij ophoging naar 50 mcg. 5 weken 0 hartkloppingen gehad.
Eergisteren en gisteren niet geslikt. Eergisteren geen hardkloppingen en gisteren weer licht hartkloppingen.
Vanmorgen 37,5 mcg. geslikt en heb nog geen hartklopping gehad....

Maar goed. Stel ik ga stoppen met de levo. Wat is dan verstandig. Hoe lang moet ik dan stoppen om weer bloed te prikken?
Hoeveel tijd moet ik het geven als ik weer terug glijd onder de hypodeken (gruwel) en me slecht ga voelen?
Dus na hoe lang slecht voelen weer terug aan levo?
En kan je dan meteen weer op de oude dosis starten?

Dank alvast voor jullie eindeloze geduld m.b.t. mijn eindeloze vragen.

gr.
Ella
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verzoek om setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Ella,

Je TSH is licht verhoogd.

Stel je rest-schildklier produceert maximaal driekwart van je benodigde hoeveelheid.
Je schildklier presteert die hoeveelheid dankzij de stimulans van je verhoogde TSH.
Zonder deze verhoogde TSH daalt je schildklierproductie.

Nu neem je levothyroxine.
Met dat extraatje zal je TSH wat dalen.
En je eigen rest-schildklierproductie daalt mee vanwege de verminderde stimulans van je TSH.

Vervolgens verhoog je de dosis levothyroxine.
Je TSH verlaagt verder, zodat de rest-productie van je schildklier weer vermindert.

Een subklinische hypothyreoïdie kan dus nooit behandeld worden met een beetje levothyroxine.
De volle dosis levothyroxine is altijd noodzakelijk om de juiste hoeveelheid schildklierhormoon te krijgen.

Je gebruikt een relatief lage dosering.
En je reageert verschillend op deze hoeveelheden.
Misschien ben je tenger gebouwd.
Of misschien gebruik je medicatie met invloed op werking en/of gevoel van T4.
Of misschien is je schildklierproductie niet evenwichtig om wat voor reden dan ook.

Het kan allemaal.
En het kan ook zijn dat de productie van de rest-schildklier zich herstelt tot een normaal niveau.
Ook dat komt weleens voor.

Prettige avond!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: verzoek om setpoint

Bericht door ella1 »

Goedemiddag Kiek,

Daar ben ik weer.
Wat jouw vorige reactie betreft, ik heb een normaal postuur 1.64 ca. 60 kg.

De laatste 6 weken op een dosering van 43,75 gezeten.
Dat ging goed maar laatste 2 a 3 weken moe, wattenhoofd, weinig concentratie, last van spieraanhechtingen in benen, onder voeten enz.
Zojuist mijn waarden binnen gekregen. TSH 2,5 FT4 15.

Omdat ik me niet goed voel wil mijn ha wel weer ophogen want zo zegt zij "er is ruimte".
Maar ik vraag me af wat wijsheid is. Immers ik zit in de buurt van setpoint maar voel me dus niet ok.

Jouw woorden: "Een subklinische hypothyreoïdie kan dus nooit behandeld worden met een beetje levothyroxine.
De volle dosis levothyroxine is altijd noodzakelijk om de juiste hoeveelheid schildklierhormoon te krijgen."

Begrijp ik hier uit dat ik maar beter goed op kan hogen naar bijv. (ik noem nu maar een dwarsstraat hoor) 75 mcg. en dan eventuele hyperwaarden voor lief nemen? Zijn die dan tijdelijk? Of begrijp ik het niet?

Ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.

Dank alvast.

Groeten,
Ella
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: verzoek om setpoint

Bericht door Kiek »

Ella, je waarden blijven verrassen.
De vorm van je curve is erg slap.
Je passingsgraad laag, en haalt nu met 6 waarden net de 50%.
Het kan zijn dat je lab niet zo lekker meet.
Of een slecht tijdstip, een dynamisch moment, of andere manipulatie van waarden.
Beter is een passingsgraad van 70 à 99.9%.

Je waarden geven een set point van FT4 14.4 pmol/l met een TSH van 2.5 mU/l.
Je huidige FT4-waarde is hoger.

Je schildklierfabriek moet je zien als een productieomgeving.
De productieopdracht lijkt al dik bereikt met je levothyroxine-vrije ochtendwaarden.

Schildklierhormoonniveaus tonen over 24 uur altijd een bepaalde individuele dynamiek.
Bij de een heftiger dan bij de ander ander. Sommige mensen tonen zelfs nauwelijks beweging. Maar wel altijd een herkenbare dynamiek.
Deze individuele dynamiek past bij je lijf en leven en is belangrijk bij het goed-voelen.
Mét levothyroxine ontstaat een andere dynamiek.
Misschien heb jij een heftig dynamische schildklierfabriek, met veel variatie over 24 uur.

Of misschien gebruik je nog andere pillen. Bekende interacties zijn in de boeken te lezen.

Als ik zo'n lage dosis zou hebben, dan zou ik stoppen met levothyroxine.
En kijken wat de schildklier presteert.
Prik dan ook 's ochtends vroeg, om de verwachte nog verhoogde FT4 mee te nemen, en daarbij ook het verwachte restant van de nachtelijke verhoging van de TSH.
Dan krijg je enig idee of je een tijdelijke productieinstorting had, of dat de productie weer op peil blijft.

De 43.5 µg verstoort eerder een schildklierproductiefabriek dan dat het iets toevoegt.
Hiermee voel je je nooit senang.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: verzoek om setpoint

Bericht door ella1 »

Dank Kiek,

Nee gebruik geen bijzondere medicijnen o.i.d.
Ik prik altijd s' morgens nuchter. Het lab is helaas iets waar ik weinig aan kan veranderen.
Ik hou jouw advies in achterhoofd.
Dank nogmaals.

Groeten,
Ella
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Plaats reactie