Ploegenwerk

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Verhas
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2018, 14:17

Ploegenwerk

Bericht door Verhas »

Goede avond forumgebruikers,

Momenteel werk ik in 2-ploegensysteem en ik vroeg mij af of ploegenwerk een negatieve invloed heeft op onze schildklier?

Ik lees wel van alles op het internet zoals onderstaand voorbeeld, maar weet niet of deze bronnen betrouwbaar zijn. :|
Daarom had ik graag jullie ervaring eens gehoord over dit onderwerp.

"Rust en regelmaat. Het klinkt heel raar, maar je schildklier wordt aangestuurd door je hypothalamus (in je hersenen), de regelaar van je biologische klok. Deze is gebaat bij rust en regelmaat. Het klinkt waarschijnlijk wel erg saai maar je leven zou zo veel mogelijk regelmaat moeten hebben: wat betreft eetmomenten, slaapmomenten, rust- en actiemomenten. Je hele (hormonale) gezondheid is afhankelijk van je biologische klok die wordt aangestuurd in de hypothalamus."

Mvg
Verhas
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ploegenwerk

Bericht door Teun »

De ene voelt zich er wel goed bij, de ander lukt het niet om te functioneren hierin. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het niet zou kunnen en je kunt er ook geen beroep op doen.
Ik en met mij meerdere collega's mat Hashimoto kunnen normaal onregelmatige diensten draaien inclusief nachtdiensten. ( ook al is het bewezen dat nachtdiensten zo wie zo slecht zijn voor iedereen).
Ook met onregelmatige diensten is het haalbaar om het normale ritme zoveel mogelijk te benaderen. Persoonlijk zit bij mij het verschil in het slaapmoment en de lunch, het verdere ritme blijft vrijwel gelijk.
Ik weet echter ook van andere mensen hier op het forum dat zij er wel problemen mee hebben en zich minder goed voelen bij deze diensten.
Plaats reactie