Déjà-vu

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
tnz
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:11

Déjà-vu

Bericht door tnz »

Ongeveer twee maanden geleden was ik 's avonds op straat, en werd ik opeens licht in mijn hoofd, en kreeg ik aparte gevoelens. Zo zag ik objecten op straat, waarbij ik het gevoel had dat ik dat allemaal al eerder had meegemaakt. Déjà-vu heet dat geloof ik.

Toen dat nog eens vaker terugkwam ben ik naar de eerste hulp gegaan, en daar was de eerste diagnose iets psychiatrisch. Uiteindelijk bleek het na een bloedonderzoek hypothyroïdie te zijn.

Nu krijg ik 75 microgram euthyrox per dag. Volgens de laatste bloedtest van vorige week zijn de waardes enorme verbeterd (T3 en T4). Het TSH is nog wel verhoogd, maar dat wachten we even af. De waardes zijn nog niet perfect, trouwens.

Nu had ik gisteravond opeens weer precies zo'n inzinking als eerst. Niet zozeer déjà vu, maar ik moet dan even liggen, en sneller ademen, en dan 'ruik' ik dingen uit mijn jeugd, en hoor ik ook vage dingen uit mijn jeugd. Heel raar. Het komt voor als ik mij inspan.

Moet ik dit even afwachten? Of moet ik meteen actie ondernemen? Het is nu de eerste keer dat dit gebeurt.
tnz
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:11

Re: Déjà-vu

Bericht door tnz »

Mijn TSH was 78, bij de laatste controle was dit al gezakt naar 16.
T4 was 4.8, nu 18.6
T3 heb ik even niet bij de hand, maar was ook al een stuk verbeterd.

Het is dus nog niet perfect. Ik heb een afspraak voor over drie maanden, omdat het gewoon tijd vergt voordat precies duidelijk is welke dosis ik nodig zal hebben.

Ik kijk het nog even aan.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Déjà-vu

Bericht door laura »

hallo tnz,

Je arts is wel heel voorzichtig.

Dit is volgens de aanbevelingen in de huisartsenrichtlijn - https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... e-met.html.
Misschien niet zaligmakend, maar het gaat allemaal wel sneller.

- Start met 1,6 µg levothyroxine per kg lichaamsgewicht tot een maximale startdosis van 150 µg.
- Controleer elke 6 weken met vooraf bepaling van TSH en vrije T4.
- Verhoog de dosis elke 6 weken met 12,5 tot 25 µg totdat het doel bereikt is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
tnz
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:11

Re: Déjà-vu

Bericht door tnz »

Volgens mij was het zo dat de arts wel tevreden was over de bloedwaardes, en deze wat tijd wilde geven om te normaliseren. We waren begonnen ooit op 25 mg, en daarna 50, en daarna 75.

Vooral die TSH waarde was nu nog iets te hoog, maar die zou nog afzakken. Maar aangezien dat erg lang duurt, is de volgende afspraak pas over drie maanden.

Over twee weken heb ik een afspraak bij een neuroloog, puur om uit te sluiten dat het iets neurologisch is. Het kan ook misschien een bijwerking zijn van euthyroxine?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Déjà-vu

Bericht door Teun »

Ik kan het voorgaande lotgenoten eens zijn dat het jammer is dat de arts je medicatie niet verder heeft opgehoogd. De tsh zal echt niet nu gaan zakken de komende tijd naar normaalwaardes laat staan naar goede waardes voor jou. Als ik jou was zou ik toch vragen aan de arts of je niet weer iets mag verhogen, bijvoorbeeld met 12,5 mcg als de arts het anders teveel vindt en dan na 6 weken weer je bloed laten controleren. Laat gewoon merken dat jij je ook hebt ingelezen in de materie en graag zelf mee wil denken in behamdeling.
Zijn de waardes dan nog niet binnen de waardes, opnieuw verhogen en 6 weken later weer prikken net zolang tot je goed bent ingesteld. En ja instellen duurt zo wie zo soms lang maar op het te,po met tussenperiodes van meer dan 3 maanden zal het extra lang duren. Succes
tnz
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:11

Re: Déjà-vu

Bericht door tnz »

Afgelopen twee dagen ging het echt absurd slecht. Afspraak gemaakt bij de huisarts.

Mijn buik was vroeger altijd best wel opgeblazen, nu is deze zo plat als dat hij hoort te zijn. Ik denk dat mijn wegvallers en misselijkheid van de afgelopen dagen komen omdat mijn buik zich ja vele jaren helemaal opschoont. Is dat een logische gedachte?

Ik voelde mij vanmorgen prima, tot mijn eigen verbazing. Maar nu ik aan het ontbijt zit krijg ik bijna niets meer door mijn keel. En ik krijg nu ook weer soms van die koude rillingen. Het heeft wel echt met eten te maken, denk ik.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Déjà-vu

Bericht door laura »

tnz schreef: 28 jun 2018, 23:11 Over twee weken heb ik een afspraak bij een neuroloog, puur om uit te sluiten dat het iets neurologisch is. Het kan ook misschien een bijwerking zijn van euthyroxine?
Lijkt mij een goed idee. Laat een neuroloog er maar naar kijken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Déjà-vu

Bericht door Pomtips »

Als ik een TSH van 78 lees dan was je echt ongelooflijk hypo. Ook een TSH van 16 is nog steeds zorgelijk. Dat klinkt nog steeds als flink moeten ophogen, al dan niet tijdelijk. De vreemde gewaarwordingen die je ervaart zou ik dan ook wijten aan je hormoonwaarden.
Bereid je maar vast voor, dat je de komende tijd nog allerlei vreemde klachten ervaart die komen en gaan (van spier- of darmverkrampingen tot steken bij je hart, slapeloosheid, duizeligheid, depressieve gevoelens en ga zo maar door. Het kan allemaal langskomen). Ook al kom je in de buurt van betere waarden, ze zijn nog lang niet goed. En je lichaam heeft het heel lang moeten doen met een ernstig tekort. Alle cellen in je lichaam moeten weer wennen aan een nieuwe- en veranderende situatie. Je lichaam zal stukje bij beetje op gang komen en zich langzaam herstellen. Zo klinkt ook je verhaal over je buik mij logisch in de oren. Mijn darmen zijn de afgelopen tijd ook veel actiever geworden tijdens het ophogen. Logisch, want de darmperistaltiek neemt toe doordat het eindelijk weer wat van de nodige hormonen krijgt.
Zelfs met een TSH van 2,6 ervaar ik nog de vreemdste klachten waarbij ik totaal niet kan functioneren. Dus je hebt nog wel even te gaan.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie