Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
elle*
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2018, 15:11

Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door elle* »

Hallo,

Na de bevalling van mijn zoon (2008) ontwikkelde ik een schildklierontsteking. Na 2 jaar bleek ik Hashimoto te hebben. Schildklieraandoeningen komen in mijn familie veel voor.
Ik ben begonnen met Thyrax (opgebouwd tot 100 mcg), dit heb ik 4 jaar geslikt, maar ik voelde me nooit goed. Veel last van moeheid, spierpijn, vergeetachtigheid, kouwelijk. Daarna ben ik overgestapt op Levo Teva (100 mcg), maar dit gaf eerder een verslechtering van de klachten. Nu sinds 2 jaar slik ik Euthyrox (88 mcg en later 75 mcg vanwege slaapproblemen en hoofdpijn). Al met al heeft het switchen me niet veel opgeleverd, maar ik heb het in elk geval geprobeerd. Intussen heb ik sinds 4 jaar ook last van peesontstekingen. Deze zijn te zien op een echo, inclusief verkalkingen, nu dreigt mijn linkerschouder te bevriezen. In het voorjaar ben ik 7 weken verkouden geweest en ik blijf een heel laag energiepeil houden en ik voel me niet zo als normaal. Vorige week bloedgeprikt en nu blijkt m'n tsh te hoog.

Ik zou me zo graag prettiger en vitaler willen voelen. Maandag ga ik naar de endo en ik wil graag goed beslagen ten ijs komen. Mijn persoonlijke setpoint te weten, zou mooi zijn.
Zou Kiek mijn setpoint willen berekenen? Dit zijn de waarden waarbij de T4 is aangegeven:
Juni 2010 tsh 6,3 T4 12,1
Aug 2010 tsh 0,07 T4 19,4
Mrt 2011 tsh 0,5 T4 19,2
Okt 2016 tsh 0,18 T4 22
Apr 2017 tsh 0,41 T4 18,4
Juni 2018 tsh 5,2 T4 15,9 (T3 op mijn verzoek 1,3)
Altijd zelfde lab, nuchter en voor de dagelijks dosis. Hopelijk kun je hier wat mee, Kiek, alvast bedankt voor je moeite.

Hartelijke groet, elle*
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Nog net op de valreep, Elle!

Je setpoint van FT4 ligt ergens in het gebied van de 16.5 pmol/l.
De TSH rondom de 1.2 mU/l.
De TSH kan nog alle kanten op.
De FT4 zal niet zo heel erg ver uit het gebied lopen.

Het probleem is je passingsgraad, slechts 25%.
Dat is erg laag. Het verbaast me dat de app je waarden er niet uit hebben gegooid.
De app probeert met alle waarden een passende curve te vormen.
Je waarden passen blijkbaar niet best bij elkaar.
En liggen op deze hoogte nogal uit elkaar.

Misschien heeft het lab in de loop van de tijd ander apparatuur aangeschaft.
Misschien gaat het beter als er meerdere waarden bijkomen.

Nog een prettige avond,
en een vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
ElleJuni2018.jpg
ElleJuni2018.jpg (39.42 KiB) 1203 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elle*
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2018, 15:11

Re: Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door elle* »

Bedankt Kiek! Als ik het goed begrijp matchen de waarden niet zo goed, waardoor de passingsgraad oftewel betrouwbaarheid van de setpointbepaling niet super is? En daarom is het het beste om me te richten op de ft4? Die rond 16,5 uit laten komen, geeft de beste kans op een optimale instelling? Kun je evt nog iets zeggen over de phi, of is dat lastig gezien de passingsgraad? Ik zal in elk geval inzetten op laten meten van ft4 in de toekomst, zodat we (je) over een poosje hopelijk een meer betrouwbare setpointbepaling kunnen doen. Nogmaals dank, Kiek!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Bij deze (gebrekkige) waarden hoort een phi van 0.56.
Dit is een min of meer gemiddelde phi, dus de reactie van je TSH op je FT4.

Als je de curve bekijkt, en stel dat je een setje waarden maakt van een TSH van 4.8 met een FT4 van 11, dan wordt de curve naar achter getrokken, en de steilheid verandert fors: de phi wordt lager tot in de buurt van 0.45.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elle*
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2018, 15:11

Re: Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door elle* »

Helder, bedankt Kiek!
elle*
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2018, 15:11

Re: Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door elle* »

Vanmiddag bij de endocrinoloog geweest. Prettig gesprek gehad. Dr. Feenstra is een man die open staat, meedenkt en bloeduitslagen ziet als een hulpmiddel om te kijken of de behandeling niet uit de bocht vliegt maar vooral vaart op de ervaring van de patiënt. Het resultaat moet zijn dat het welbevinden van de patiënt verbetert. Halleluja! Nu afgesproken om de Euthyrox te verhogen en van daaruit te onderzoeken hoe ik me beter kan gaan voelen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier en verzoek voor setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Ja, een tikje verhogen, in de hoop dat je niet doorschiet naar te hoge waarden.
Succes!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie