Anouska stelt haar vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Anouska stelt haar vragen

Bericht door Anouska »

Hallo allemaal!

Ik ben Anouska, vrouw van 31, alleenstaand zonder kinderen. Ik zat vanaf begin april "overspannen" thuis, het leek eind mei iets beter te gaan en toen ben ik weer gaan opbouwen met werk, maar m'n energieherstel bleef steken dus vorige week toch maar een uitgebreide bloedtest om uit te sluiten dat er wat anders was. Bleek dat ik TSH 7,2 / FT4 15,1 had, dus subklinische hypothyreoïdie.

Huisarts zegt dat het niet 100% zeker is dat het daar aan ligt, maar we zijn een proefbehandeling gestart, sinds vrijdag ben ik aan de Levothyroxine (Teva) 25mcg, na 2 weken naar 50mcg en dan 6 weken later weer een bloedtest.

Ik ben natuurlijk e.e.a. gaan lezen over over schildklier/hypothyreoïdie, en weet voor mezelf wel vrij zeker dat dit het is, en dat ik het al veel langer heb. De laatste maanden was het natuurlijk de vermoeidheid en concentratieproblemen waar ik veel last van heb gehad (en nog steeds heb), maar bijv. koude handen heb ik bijna altijd, al zolang ik me kan herinneren, in elk geval zeker 15 jaar. Alleen was dat nooit iets waar ik me heel erg zorgen over maakte, had het zelf niet koud, alleen kreeg ik vaak opmerkingen van anderen dat ik koude handen had.

Eerste vraag (omdat het weekend is en de huisarts dus niet bereikbaar is): is het gebruikelijk dat iemand zich in eerste instantie beroerder voelt bij het starten van Levothyroxine? Inmiddels is het alweer iets beter, maar gisteren had ik overal spierpijn, stijfheid/moeilijk bewegen (meer nog dan "normaal" de afgelopen tijd) en m'n huid voelde over m'n hele lichaam nog kouder dan normaal. Herkennen jullie dat? En moet ik verwachten dat dit ook weer gebeurt de eerste dagen als m'n dosis verhoogd wordt? (Dus als ik over 2 weken naar 50mcg ga)
Laatst gewijzigd door Anouska op 22 aug 2018, 21:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruik 112 mcg Teva
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: Anouska stelt zich voor

Bericht door ella1 »

Dag anouska. Ik ben ca 7 weken geleden gestart met 25 mgr teva. De eerste 2.5 dagen werd ik slechter. Kreeg heel veel spierpijn en de 2e dag hele dag soort hoofdpijn tegen migraine aan. 3e dag trok de mist op een werd ik helder. Heb me voor het eerst weer gewoon goed gevoeld. Dit heeft ca. 3 weken geduurd en daarna zakte ik weer weg in de bekende sk mist. Vorige week opgehoogd naar 50 mgr. Geen centje pijn van de ophoging en voel me super. Direct resultaat. Heerlijk. Het enige nadeel voor mij, Ik slaap niet zo goed en mijn tinitus is helaas harder geworden. Maar voor de rest valt het mij tot nu toe allemaal reuze mee en misschien zak ik over 2 weken weer in maar weet zeker dat het uiteindelijk helemaal goed gaat komen. Sterkte met instellen.

Groeten Ella
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt zich voor

Bericht door Anouska »

Hoi Evelien en Ella, dank voor jullie reactie!

Goed om te weten dat het normaal is om me de eerste dagen nog beroerder te voelen, ik wacht maar gewoon even af hoe het de komende dagen verder gaat.

Tinnitus (waar ik normaal vrijwel geen last van heb, zo minimaal was het altijd, volgens mij heb ik t zelfs nooit bij de huisarts aangegeven), en ook vermoeidheid, concentratievermogen en stijve spieren, leken erger te worden nadat bloed geprikt was en voordat de uitslag er was, dus misschien is het ook wel m'n schildklier zelf die het nog moeilijker heeft dan op het moment van bloedprikken... Maakt ook niet echt uit, ik ga maar gewoon afwachten hoe het gaat nu ik aan de pillen ben.

Jij ook sterkte met instellen Ella! Ik hoop dat je snel weer goed kunt slapen en dat je tinnitus wat afneemt.
Gebruik 112 mcg Teva
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anouska stelt zich voor

Bericht door laura »

hallo Anouska,

Koude handen en voeten zijn bij mij geen hypo-symptoom.
Ik had dat ook met hyperthyreoïdie door Graves.

Bij mij komt het door een een niet al te goede doorbloeding.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt zich voor

Bericht door Anouska »

Na de eerste paar dagen beroerd, ging het al iets beter, maar daarna snel weer minder. Ik ben toen iets eerder dan voorgeschreven naar de 50 mcg gegaan (bedoeling was 2 weken 25 mcg, ik heb 8 dagen 25mcg geslikt - maar nu zit er tenminste ook 6 weken en 2 dagen tussen dosisophoging en volgende bloedtest, anders was dat iets minder dan 6 weken geweest). Nu dus de 5e dag op 50mcg. De tweede dag op 50 mcg had ik ineens warme huid (had ook een lichte verhoging, voelde me een beetje koorts-achtig), maar inmiddels is het weer terug op een voor mij "normale" temperatuur (vrij koud dus).

Ik voel me nu al zoveel beter, ben er nog niet, maar veel minder stijfheid en spierpijn en voelde me vanochtend zowaar soort van uitgerust toen ik wakker werd. Nog niet vol energie ofzo, dat zal nog wel even duren, maar dit voelt al zo bizar veel beter! T is best lang geleden dat ik me zo goed heb gevoeld als nu, dat het even wennen is dat ik me ook zo kan voelen :oops: Nu ben ik weer bang dat dit van korte duur zal zijn...

Hoe verliep het instellen bij jullie? En hoe lang duurde het voordat je op de voor jou juiste dosis zat?
Gebruik 112 mcg Teva
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt zich voor

Bericht door Anouska »

Ik hoop dat het inmiddels weer de goede kant op gaat, Evelien! M'n huisarts zei toen ik de levothyroxine kreeg dat hij vooral wil kijken hoe ik me tegen die tijd voel en dat de waarden van de bloedtest ondergeschikt zijn (al kunnen ze natuurlijk wel iets aangeven, of het de goede kant op gaat).

Ik hoop dat je waarden maandag beter zijn, maar ik hoop vooral dat je steeds meer goede dagen hebt!

Ik heb al zo lang vanwege gebrek aan energie niet veel gedaan, dat het inderdaad verleidelijk is om nu iets te gaan doen... Ik zou alleen niet eens weten wat. :lol: Nu pas realiseer ik me hoe lang ik al op weinig energie heb gefunctioneerd (waar ik andere "oorzaken" de schuld van heb gegeven). Zelfs voordat ik "overspannen" thuis kwam te zitten bestond mijn leven al langere tijd voornamelijk uit werken, vaak makkelijk-te-maken eten, slapen/rusten... totdat werken ook niet meer ging. En nu weet ik niet wat ik zou willen doen nu ik ineens wel wat energie heb. :oops:

Dus ik doe toch maar rustig aan en geniet van het goede gevoel. :D
Gebruik 112 mcg Teva
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Anouska stelt haar vragen - TSH snel gekelderd? Setpoint?

Bericht door Anouska »

Zojuist gebeld voor de uitslag van het bloedonderzoek afgelopen maandag... TSH 0,57 FT4 21.

Ik slik 50 mcg Teva, het verbaast me dat het bij deze dosis de TSH zo hard naar beneden is gegaan t.o.v. een paar maanden geleden (TSH 7,2 FT4 15,1). Is dat normaal? Of heeft m'n schildklier nu ineens bedacht dat ie ook nog wat moet doen?

Nu ik deze waarden weet, kan ik ook een aantal dingen van de afgelopen week plaatsen als "hyper" - misschien toch iets te veel energie, onrust, door blijven gaan (o.a. niet kunnen stoppen met werken)... maar het voelt zo goed om na maanden eindelijk weer energie te hebben en wat te kunnen (en willen) doen!
Tegelijkertijd is het de afgelopen dagen wisselend geweest wat betreft stijfheid/spierpijn - wat eerder (toen ik pas een paar weken 50mcg slikte) zelfs een week ofzo helemaal weg geweest is...

Vraag aan Kiek: hoeveel uitslagen heb je nodig om een setpoint te berekenen? Kan dat al met twee uitslagen?
Gebruik 112 mcg Teva
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anouska stelt haar vragen - TSH snel gekelderd? Setpoint?

Bericht door Kiek »

Hallo Anouska,

Je lijkt doorgeschoten naar hyper.
Dat komt wel eens voor bij een beginnende schildklierontsteking van enkele soorten hypothyreoïdieën.
Sommmige soorten zijn voorbijgaand.

Hoe laat heb je je TSH/FT4 laten prikken?
Had je van te voren je levothyroxine ingenomen?

Waarden zijn belangrijk. Daarop wordt verder gebouwd aan het herstel van je waarden.
Met of zonder levothyroxine.
Je wilt ze daartoe vergelijken met de vorige waarden.

Je set point lijkt zich goed te voelen in het gebied van de 18.5 pmol/l met een TSH van ca. 1.6 mU/l.
Je huidige waarden zitten in een veel hoger gebied.
Hoewel afhankelijk van het al dan niet slikken van je levothyroxine en het tijdstip en omstandigheden van prikken, zou dat je hypergevoel kunnen verklaren.

Je 21 pmol/l wordt niet veroorzaakt door 50 µg levothyroxine.
Als dit mij zou overkomen, dan zou ik stoppen met de levothyroxine, en over 1 week weer prikken.
's Ochtends vroeg.
Al zou je schildklier niets meer doen: je raakt maximaal de helft van je huidige hoeveelheid kwijt.
Dat valt te overzien.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
AnouskaAug2018.jpg
AnouskaAug2018.jpg (39.67 KiB) 1168 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt haar vragen - TSH snel gekelderd? Setpoint?

Bericht door Anouska »

Dank je! De diagnosewaarde was nuchter, rond 8:45/8:50 geprikt, afgelopen maandag was nuchter, 8:15. Pas na bloedprikken heb ik toen de levo ingenomen.

Stoppen... dat vind ik toch wel eng, bang dat ik weer terugga naar de zombie die ik was voor de diagnose.
Laatst gewijzigd door Anouska op 22 aug 2018, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruik 112 mcg Teva
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anouska stelt haar vragen - TSH snel gekelderd? Setpoint?

Bericht door Kiek »

Ja, begrijpelijk dat zoiets je benauwd.
Hou wel in je achterhoofd, dat dit dus echt niet veroorzaakt wordt door je 50 µg levothyroxine.
Je schildklierweefsel is momenteel bezig overuren te draaien.
En je lijf is bezig met de verdediging om het teveel aan FT4 zo snel mogelijk te lozen.
Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie