Anouska stelt haar vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt haar vragen - TSH snel gekelderd? Setpoint?

Bericht door Anouska »

Toch nog maar een keer teruggebeld om een afspraak met de huisarts te maken (toen ik daar net om vroeg bij de uitslag zei ze dat ik het telefonisch spreekuur kon gebruiken voor wijzigingen aan de dosering - daar voel ik me nu ook nog niet goed bij, misschien dat ik daar wat aan heb als ik langer zou gebruiken/meer ervaring heb met doseringen en de reactie van m'n lichaam daarop)

Afspraak staat voor a.s. dinsdag dus dat duurt nog bijna een week... misschien toch een week stoppen... of terug naar 25mcg (dat was de dosering in de eerste 2 weken, daarna 6 weken 50 mcg)...
Gebruik 112 mcg Teva
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt haar vragen - Schildklier schommelingen

Bericht door Anouska »

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik me toch afvraag wat er aan de hand is... Toen ik te horen kreeg dat ik een subklinische hypothyreoïdie had, was ik heel erg opgelucht dat er eindelijk een oorzaak gevonden was voor de extreme vermoeidheid die ik toen al een paar maanden had (naast depressie en andere symptomen). Toen ik me een beetje ging inlezen over de schildklier, kwam ik (misschien te snel, als leek) tot de conclusie dat m'n schildklier al veel langer op t randje van traag hing, een aantal symptomen heb ik al zo lang als ik me kan herinneren, in elk geval vanaf de puberteit - wat mij dan weer logisch leek omdat er dan natuurlijk van alles gebeurt met je hormonen.

Maar nu ik met levo naar een hyper ben doorgeschoten, herken ik dit ook... Ik heb al jaren periodes van vermoeidheid/depressie, en dan weer een periode met energie/onrust/versneld denken/angst/argwaan/etc.

Kan het zijn dat mijn schildklier schommelt? Komt dat vaker voor? (en dan dus ook langdurig)

(Mocht het van belang zijn: Ik ben tot 2 maanden geleden nooit eerder behandeld aan schildklier en ben nooit zwanger geweest)
Gebruik 112 mcg Teva
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anouska stelt haar vragen

Bericht door Kiek »

Kan het zijn dat mijn schildklier schommelt? Komt dat vaker voor? (en dan dus ook langdurig)

Bij het curveplaatje schreef ik gister dat zo'n schommelende schildklier bij beginnende schildklierkwalen wel eens voorkomt.
Gedurende twintig jaar fora-ervaring herinner ik me 3 à 4 mensen met landurige en extreme schommelingen.
Bij een van die mensen werd de schildklier verwijderd.

Een gezonde schildklier zit barstensvol T4. Een ingenieuze en gecontroleerde T4-afscheiding aan de bloedbaan zorgt dan voor een uiterst doelmatige verdeling en instelling.
Nu veroorzaken sommige schildklierontstekingen lokaal in de schildklier voor een ontsnapping aan deze T4-controle.

Soms komt er een bacterie of een virus in het schildkliergebied terecht. Dit kan pijnloos zijn, maar ook pijnlijk, met koorts, een hoge bezinking en alles wat daarbij hoort. Je voelt je beroerd. Dit soort ontstekingen schijnen vaak voorbijgaand te zijn.
En deze categorie is verdacht voor de hierboven beschreven T4-onregelmatigheden.

Een zogenoemde Hashimoto schildklierontsteking, is een pijnloze autoimmune reactie.
Bij een Hashimoto is geen sprake van een bacterie.

Men veronderstelt dat een ontsteking het schildklierweefsel 'verwondt', zodat de T4 uit het aangedane weefsel [zeer plaatselijk, onregelmatig en ongecontroleerd] weglekt en in de bloedbaan terechtkomt.

Dit soort ontstekingen lijken in de literatuur een grijs en wollig kennisgebied.
Het zou voorbijgaand zijn in 75% van de situaties, schrijft de een. Hoe het zit met de overige 25% lijkt ook niet zo heel erg veel bekend. Een ander komt weer met andere percentages.
Anderen beschrijven het voorkomen van gezwier van het ene spectrum (hyper-Graves) naar het andere (hypo-Hashimoto).
Een soort grabbelton dus. Men weet het eigenlijk niet.

Uiteindelijk gaat het om het resultaat van jouw schildklierproductie.
Momenteel lijkt die wisselend, en je laatste waarden tonen zich onafhankelijk.
Enerzijds hoopvol: je schildklierweefsel produceert immers.
Anderzijds wil je natuurlijk een stabiele productie.
Het is afwachten hoe je schildklier zich houdt.

Zoeken:
Quervain thyroid
Subacute thyroiditis
Basic & Clinical Endocrinology - Greenspan 1997
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt haar vragen

Bericht door Anouska »

Dank je, Kiek!

Het zou inderdaad mooi zijn als m'n schildklier het zelf kan, maar het lijkt (waarden zijn nooit eerder gemeten dan 2 maanden geleden, dus dit is puur op hoe ik me nu voel bij hypo/hyper en hoe ik me de afgelopen 15+ jaar gevoeld heb) erg onstabiel.

Ik kan me niet herinneren dat ik heel erg keelpijn heb gehad. Ik heb ook even zitten googlen, ik las dat bij beginnende Hashimoto waardes ook zo kunnen schommelen (schildklier wordt aangevallen en produceert dan een periode te weinig dus hypo, en dan een tijd later laat ie het ineens los ofzo dus hyper). Ik kan alleen nergens vinden hoe lang "beginnende" Hasmimoto (of andere schildklieraandoeningen) gemiddeld duurt (niet dat het bij mij dan gemiddeld moet zijn, maar als dat bijv. een paar maanden is dan kan ik er wel vanuit gaan dat dat het niet is, omdat ik - in elk geval qua schommelingen in symptomen - dus al 15+ jaar aan de gang ben (ik was me alleen niet eerder bewust dat bepaalde dingen niet "normaal" zijn - voor mij was het normaal dat ik periodes met weinig energie had (zeker na een drukke periode), en ook allerlei andere hypo/hyper symptomen waren niet zodanig heftig dat ik me er in al die jaren zorgen over maakte, totdat ik begin april instortte en half juni toch maar 's een bloedtest liet doen).

Ik zag in je onderschrift staan dat jij Hashimoto hebt, hoe is dat bij jou begonnen? (En dezelfde vraag voor anderen die misschien meelezen)
Gebruik 112 mcg Teva
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anouska stelt haar vragen

Bericht door Kiek »

Mijn hypothyreoidie is het toppunt van een doodgewone Hashimoto, Anouska.
Traag wegzakkend in een staat van weinig prikkels, een groot gebrek aan concentratie, en heel, héél veel slapen. Ik dacht dat het een teruggekomen overblijfsel was van een Pfeiffer. Zo voelde het. Toen sliep ik ook weken achtereen.

Een vriendin merkte op dat ze niet wist dat ik het aan m'n schildklier had.
Dat heb ik ook niet, antwoordde ik, waar zit dat ding?

Het bleek dat ik een struma had, met nodussen.
FT4 was 4.5 pmol/l en de TSH 54 mU/l.

Ik heb zeker geen hyperperioden gehad.
Dat had ik geweten, want in die jaren niet passend bij mij.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt haar vragen

Bericht door Anouska »

Ik voelde me de afgelopen paar weken langzaamaan toch weer wat vermoeider en zelfs een paar dagen een beetje depressief, dus ik heb woensdag bloed laten prikken. Net gebeld door de huisartspraktijk: TSH 8,6 en FT4 14,4

Ik heb de afgelopen tijd 50mcg geslikt, huisarts adviseert nu naar 75 mcg. Ik vermoed dat ik uiteindelijk nog wel een stuk omhoog zal moeten (ik heb veel overgewicht dus volgens berekeningen die ik eerder tegengekomen ben (1,6 x gewicht) zou ik op dit moment rond de 180 mcg uit komen). Maar ik hou eerst wel die 75mcg aan, heb me toch ook een tijdje best goed gevoeld op 50mcg.

Ben blij dat ik het wel al herken dat ik in een hypo zit, dan kan ik het laten testen ter bevestiging en m'n dosering ophogen.

Waar ik wel benieuwd naar was is of deze uitslag m'n setpoint nog verandert. Op het eerste oog lijkt ie in elk geval wel in het (nog erg korte) rijtje te passen.
Gebruik 112 mcg Teva
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anouska stelt haar vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Anouska,

Vermoeidheid en depressie passen in het rijtje van een hypothyreoïdie.

Je vorige waarden worden bevestigd door je laatste waarden.
Je set point blijft in hetzelfde gebied.
Nu FT4 18.42 pmol/l (was 18.53)
Nu TSH 1.69 mU/l (was 1.64)

Zorg dat je je gekozen dosis levothyroxine wel minstens 6 weken aaneengesloten gebruikt, alvorens FT4/TSH te laten bepalen. Dat is de gemiddelde tijd die je nodig hebt om zicht te krijgen op het uiteindelijke resultaat van de laatste dosis.

Succes!
Kiek
Bijlagen
AnouskaOkt2018.jpg
AnouskaOkt2018.jpg (38.75 KiB) 800 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anouska
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2018, 07:32

Re: Anouska stelt haar vragen

Bericht door Anouska »

Dank je, Kiek!

Ja, ik weet dat er minimaal 6 weken tussen moet zitten. Ik voelde me een tijdje best wel goed op 50mcg, maar merkte de laatste anderhalve week dat het weer minder ging, er zat dit keer 8 weken tussen. Vanaf morgenochtend ga ik de dosis ophogen, en ik zorg dat er daarna weer minimaal 6 weken tussen zit voordat ik laat prikken.

Ik ben blij dat ik inmiddels weet dat het waarschijnlijker is dat ik in een hypo zit als ik moe en depressief ben dan dat ik "gewoon" depressief ben.
Gebruik 112 mcg Teva
Plaats reactie