Setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Hallo Lonneke,

Je laatste waarden passen niet bij het curvepatroon.
Ze zijn helemaal verdwaald van de kudde....
Ik denk dat de FT4 niet goed gemeten is.

Volgens het stramien van je reeks vorige waarden, zou je met een TSH van 2.4 mU/l een FT4 moeten hebben van ca. 15.7 pmol/l, in plaats van de opgegeven 13.5.
En ja, dat blijft ook een tikje te weinig.
Want je hebt ca. 17 pmol/l nodig.
Dan is iets meer levothyroxine logisch.

Of zou je lab nieuwe meetapparatuur aangeschaft hebben?
Of ben je er Cytomel bij gaan slikken?
Dan krijg je ook zo'n soort labbeeld.

Hieronder de curve met de nieuwste waarden.
In de app haal ik deze laatste waarden weg.

Als je nu je dosis wijzigt, ga je dan over 6 weken weer naar het lab?
Nuchter, enzo, en zonder levothyroxinedosis van die dag.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Lonneke1972Jan2019.jpg
Lonneke1972Jan2019.jpg (39.3 KiB) 308 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lonneke1972
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:31

Re: Setpoint?

Bericht door Lonneke1972 »

Ik dacht ook al, dat past helemaal niet! En nee, geen extra medicatie. Alleen een multivitamine die ik in de avond slik, maar die slik ik al jaren.
Ik ga idd naar 100 en ga over zes weken weer prikken.
Ik heb nu de 87,5, die in augustus goede waarden liet zien, even goed zijn werk laten doen. Kan het zijn dat je na de beroemde zes a acht weken toch nog een langdurige reactie op de Levi ziet? Dat je waardes dus eerst verbeteren en daarna weer afzakken? Een soort gewenning?
[size=85]17-02-2018 TSH 5.8 Ft4 14.3 T3 5.8 (diagnose, niet nuchter)
23-03-2018 TSH 3.2 Ft4 15.2 (25 mcg Teva)
20-05-2018 TSH 3.2 Ft4 15.5 (50 mcg Teva)
29-06-2018 TSH 1.8 Ft4 15.8 (75 mcg Teva)
06-09-2018 TSH 1.3 Ft4 17.2 (87,5 mcg Teva)
[/size]
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint?

Bericht door Kiek »

Dat is een mooie gedachte dat de levothyroxine nog kan verbeteren.
In principe zou dat kunnen door b.v. een verstorend supplement (ijzer/calcium, etc.) uit je pillendieet te verwijderen, of niet gelijktijdig te slikken met de levothyroxine.
Dat geeft een effectievere opname van de levothyroxine.

Een verbeterde opname zou je vast ook krijgen als je van een ongezond leefpatroon, voortaan als een voorbeeldig supergezonde eter en slaper en beweger verder zou gaan. Dat verandert je lijf en leden, en natuurlijk ook je opname van de levothyroxine.

De Thyroidmanager heeft een heel hoofdstuk gewijd aan stofjes en omstandigheden die verstoringen opleveren van schildklierhormonen en levothyroxine.

Effects of the Environment, Chemicals and Drugs on Thyroid Function
auteur David Sarne (Chicago)
https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... -function/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie