Instellen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Kaatkm
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2018, 18:24

Nieuw hier...

Bericht door Kaatkm »

Beste jullie,

Ik ben nieuw hier, nieuw überhaupt met schildklierklachten...
Mijn naam is Kaat. 50 jaar.
Ik weet sinds kort dat er een fysieke reden is voor mijn natte dweil ervaringen. Zelf heb ik nooit een link gelegd met schildklierklachten, maar weet de intense vermoeidheid en bijkomende spier, gewrichtsklachten etc etc altijd aan stress, drukte en meer voor mijn idee plausibele oorzaken.
De kou die ik altijd voel, de matige eetlust, sombere gedachten, traagheid in extreme vorm....ik las wel weer een zelfinzicht boek over burn out. Niet dat ik me erin herkende maar ik wilde het aanpakken. Potten vol multi vitamines aangeschaft....niets leek effectief.
Tot vorige week ik na prikken van labwaarden bericht kreeg; schildklier werkt veel te traag en verklaarde mijn opmerking bij de huisarts dat ik mezelf een lastig mens begon te vinden.
Ik heb nu medicatie 25mg per dag in fases opbouwende tot 50. Daarna kan pas de boost ingezet worden, na opnieuw lab.
Kennelijk zat ik laag...met een T4 van 6 en TSH 18. Ik maak geen antistoffen aan, heb wel een auto immuun aandoening waardoor ik 9 jaar nu al met een nieuwe blaas leef. Ik weet ook veel daaraan.
Nu voorzichtig begrijp ik t dat ik moe ben tot in mijn vezels.
Maar...het is te behandelen.
Alleen....wanneer merk je iets? Wat zijn jullie ervaringen/adviezen.
Ik hoor t graag,

Alvast mijn hartelijke dank.
Kaat
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw hier...

Bericht door Teun »

Welkom Kaat. Gelukkig is er nu duidelijkheid waarom jij je zo voelt. En wat belangrijker is dit kan door inname van levothyroxine verbeteren.
Helaas kost het bij de meeste mensen wel een tijdje voor je wat merkt. Bij jou zal dat ook zeker gebeuren omdat je met een hele lage dosis bent begonnen. Heeft de huisarts aangegeven waarom hij zo laag heeft ingezet? Misschien ligt het aan je ander medicatie, misschien heb je hartklachten etc, allemaal redenen om laag te beginnen.
Door laag en dus voorzichtig te beginnen duurt het allemaal wat langer voordat je de goede dosis te pakken hebt, het middel heeft een lange halfwaarde tijd.
Het heeft pas zin om 6 weken na een dosiswijziging weer bloed te laten prikken waarop je dosering bij gesteld kan worden, dus reken maar uit. Veel geduld hebben en net zolang bij laten stellen totdat jij je goed voelt, vraag elke keer aan de huisarts ook naar waardes en neem geen genoegen met de waardes zijn goed. Er zit namelijk een ruime marche in goede waardes, maar wat voor mij een goede waarde is kan voor jou een slechte waarde zijn.
Als je een rijtje waardes hebt kan Kiek, hierboven wordt dat al gezegd, (ze heeft een app en vindt dit ook nog eens leuk) voor jou het setpoint bepalen. Dit setpoint geeft de voor jou goede waarde aan, iedereen heeft deze met zijn geboorte al meegekregen. Jij hebt dan een houvast waar je naar kunt streven, maar nogmaals, dat zijn maar cijfertjes, jij moet je goed voelen.

Hieronder nog wat leesvoer voor als je de energie kunt vinden.
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
https://schildkliertje.blogspot.com/

Sterkte
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier...

Bericht door laura »

Natte dweil ervaringen ... die moet ik onthouden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kaatkm
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2018, 18:24

Instellen medicatie

Bericht door Kaatkm »

Dag!
In een andere topic hier heb ik mezelf voorgesteld, ik zal t kort voorbij laten gaan: heb nu sinds 2 weken duidelijkheid voor het scala aan jullie reeds bekende klachten. De schildklier werkt traag (waarde T4 6 en TSH 18). Aan de medicatie dus. Levothyroxine opstart 2 weken 25 mcg - opbouw per 2 weken met 12,5 erbij tot 50. Dan weer bloed prikken en gaat er dus gekeken worden of ie al iets bijgetrokken is: waarna ophogen weer tot de mogelijkheden kan behoren.
Ik vind t lastig om er mee om te gaan. Ik heb nu de dosering opgehoogd vv. En lijkt t net alsof ik keihard terug ben. Was ik net ff “gewend” nu sleep ik me dubbel zo zwaar de trap op. Lijkt het net alsof ik een borrel op heb en daarmee aan het wadlopen ben met kniehoog het slik. Traaggggg.
Mogelijk speelde de schildklier al ruim 1,5 jaar weinig mee in de hormoonhuishouding want destijds is de TSH geprikt en die was toen 4. De rest was er niet bij. Ik heb diverse maken verzucht...ik ben moe tot in mijn botten. En ik tank niet bij...
Herkennen jullie het wennen aan de medicatie? Met ook dronkemans gevoel? Ik kan plotsklaps overvallen worden door intense moeheid dat ik echt wil slapen. Overdag !!
Ik werk in de verpleging, gelukkig niet fulltime meer maar wel wisselende diensten. Kon ik voorheen multitasken...dat lukt niet meer. Ik moet de zaken op een briefje zetten anders ben ik bang dat ik ze vergeet.
Voordeel voor de buitenstaander..ik was altijd min of meer speedy consalis 😉, ben nu een heel stuk kalmer (trager) en lijk relaxt. Is niet zo, het is me vreemd gedrag.
Hoe lang duurt het gemiddeld dat je dat akelige gevoel niet meer zo heftig ervaart?

Hoor t graag van jullie. Alvast dank je wel. Kaat
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Instellen medicatie

Bericht door laura »

Kaatkm schreef: 03 jul 2018, 07:03 Ik kan plotsklaps overvallen worden door intense moeheid dat ik echt wil slapen. Overdag !!
hallo Kaat,

Jouw beide onderwerpen heb ik samengevoegd. Dat maakt het wat duidelijker.

Wat betreft die intense moeheid. Dat heb ik heel wat jaren gehad.
Belangrijk was voor mij een goede instelling op hormoon.
Dat duurde uiteindelijk behoorlijk lang.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie