Endocrinoloog gezocht met kennis supplementen en vitaminen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Floortje 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2018, 16:21

Endocrinoloog gezocht met kennis supplementen en vitaminen

Bericht door Floortje 1 »

Wie kan mij een endocrinoloog of internist aanbevelen, die bereid is om niet alleen te kijken naar de TSH en FT4, maar ook rekening houdt met en test op eventuele tekorten aan vitamine D, B-12, magnesium etc. en hier zijn behandeling ook op afstemt?
Ik heb nu een endocrinoloog, die verklaart dat zij van dit soort zaken geen verstand heeft, terwijl ik toch duidelijk allerlei klachten heb die duiden op een vermoedelijk tekort aan vitamine D en B-12 en/of magnesium.
Ik voel me door haar niet serieus genomen en blijf maar rondlopen met een serie hele vervelende klachten, waaronder vermoeidheid, ernstige spierklachten en haaruitval.
Wie heeft voor mij een goede tip?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: endocrinoloog die voedingssupplementen/vitaminen meeneemt in de behandeling

Bericht door Teun »

Een endocrinollog die geen kennis heeft van vitamine tekorten etc? Vreemd. Of wil hij er niets mee?
Misschien zou je dit met je huisarts moeten bespreken en kan hij eventuele bloedtest kunnen afspreken, zo moeilijk kan dat niet zijn desnoods alleen om uit te sluiten en jou gerust te stellen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Endocrinoloog gezocht met kennis supplementen en vitaminen

Bericht door laura »

hallo Floortje,

Hoe zijn jouw tsh en fT4?
Ben je werkelijk goed ingesteld?

Voor onderzoek naar een B12-tekort, vitamine D en magnesium, hoef je niet naar een endocrinoloog.
Jou huisarts kan dat laten onderzoeken.

Meer info hierover vind je in dit subforum: viewforum.php?f=24
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Floortje 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2018, 16:21

Re: Endocrinoloog gezocht met kennis supplementen en vitaminen

Bericht door Floortje 1 »

Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb het idee dat mijn endocrinoloog niet zo veel interesse heeft in vitaminen of voedingssupplementen en daarom niet open staat om hier onderzoek naar te doen.
Ik ga dus maar weer terug naar mijn huisarts, zoals jullie voorstellen en ga hem vragen om de vitamine D en vitamine B 12 te testen.
Een deel van mijn klachten zou inderdaad kunnen komen doordat ik niet goed was ingesteld. Ik was een beetje over-gedoseerd (TSH: 0,86 en fT4 19) en moest iets minderen met de euthyrox ( van dagelijks 75 mag naar 4x per week 62,5 en 3x per week 75).
Dat doe ik nu sinds 5 weken en ik voel me al wel wat beter.
Magnesium gebruik ik ook en heb het idee dat dit me helpt: de klachten lijken iets minder te worden daardoor.
Dry-needling helpt ook voor de triggerpoints.
Maar ik denk niet dat het niet juist ingesteld zijn, de enige verklaring is voor mijn klachten.
Ik heb de symptomenchecker voor vit B-12 van Hindrik de Jong ingevuld (op aanraden van SON) en mijn lijst met klachten is verbazingwekkend groot.
Ik neem nu die lijst mee naar de huisarts en hoop dan dat hij er iets mee doet.
Ik ben in 2000 gediagnosticeerd met Hashimoto.
Vorig jaar noodgedwongen overgestapt van thyrax naar euthorox en echt heel ziek van geweest.
Ik blijf altijd klachten houden en ben nooit langer dan drie maanden goed ingesteld sinds ik de diagnose kreeg in 2000.
Ik ben dus wel wat gewend.
Maar het laatste half jaar worden de vermoeidheid, de spierpijnklachten en nog een aantal zaken steeds erger en krijg ik dus ook haaruitval e.d.
Dit duidt er volgens mij op dat er naast de Hashimoto, nog een andere ziekte aan het ontwikkelen is. Het voelt op een aantal punten anders dan anders.
Maar de huisarts en de endocrinoloog zeggen beide dat ze het niet weten.
Ze hebben wel op van alles geprikt, maar niet op vitamine D of B 12 of B6 of iets dergelijks.
Als jullie nog meer tips hebben om mij op te laten testen, dan hoor ik het graag.
En als jullie een internist of endocrinoloog weten die er wel open voor staat, dan hoor ik het graag.
Wat is een set-point? Die term ken ik niet.

groeten,
Floortje 1
Plaats reactie