Vlinnertje stelt zich voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Vlinnertje stelt zich voor

Bericht door Vlinnertje »

Hallo allemaal ,
Ik ben op forum tercht gekomen omdat ongeveer 7 wk geleden bij mij is vastgesteld dat ik een traagwerkende schildklier heb.
Ik zal proberen om in het kort mijn verhaal uit te leggen.

Ik heb al jaren klachten, pijnlijke gewrichten, vermoeidheid,depressies en sinds een jaar of vijf nu ook in de overgang met vele opvliegers (ik ben 45 jr) ik heb in 2005 de diagnose fibromyalgie gekregen ik had al vele depressies en ook vele antidepresieva pillen (waar ik gelukkig al 6jaar vanaf ben ) acher de rug en ik vertel dit erbij omdat zo’n beetje alle klachten waarvoor ik naar de huisarts ga worden afgeschoven op, ja je hebt fibromyalgie en ja je zit in de overgang en ja je hebt veel stres gehad.

Ik begon me echt een enorme zeur te voelen, geen energie en altijd wel ergens last van. Nu kreeg ik last van hartkloppingen en kwam doordat mijn eigen huisarts er niet was bij een ander terecht en kreeg een holter die mijn hart zou monitoren voor 24 uur. Daar kwam uit dat ik een extra hartslag heb soms en daar zouden mijn klachten van komen. Als het erger werd zouden er meer onderzoeken volgen. Ik heb voor het eerst in mijn leven mijn mond open getrokken tegen de arts en gezegd dat ik nu die onderzoeken wilde en niet als er nog meer klachten kwamen. De arts heeft meerdere dingen getest alles was goed behalve mijn schildklier dus. Ik zou me stukken beter voelen als ik levothyroxine zou gaan slikken en werd naar huis gestuurd met 100 mcg. Ik was zo blij dat er iets gevonden was (ik ben dus niet een zeur en het zit niet tussen mijn oren )en het met een pilletje opgelost kon worden dat ik verder niet gevraagd heb hoe of wat.

Na twee weken kreeg ik een paar keer flinke hartkloppingen en dat ik me niet goed voelde. Ik moet er nu al bij zeggen dat ik echt een hele vervelende prive stres situatie mee had gemaakt en het buiten bloedje heet is (ik denk zelf nu dat het daar aan gelegen heeft)

Maar de dokter halveerde meteen de medicatie toen ik het hem vertelde. Nu na de tweede bloed test vertelde ik hem dat ik me met de 100mcg wel wat beter voelde dan met de 50mcg en dat ik in de afgelopen 4 weken 4,5 kg aangekomen ben en last heb van constipatie, zei hij ja we gaan nu eerst 75mcg proberen en dan kijken we wel verder je hebt tenslote maar een kleine afwijking van je schildklier. Ik heb echt geen idee wat mijn waardes zijn, de eerste keer toen ik het hem vroeg draaide hij het scherm naar me toe en ik had geen idee waar ik moest kijken en wat de waarden eigenlijk moeten zijn (voelde me daarom dom en liet het daar dus bij) de tweede keer zei hij dus alleen maar dat het maar een kleine afwijking is.
Ik snap er dus eigenlijk allemaal maar weing van en weet alleen maar dat ik een traagwerkende schildklier heb en 75mcg leothyroxine moet slikken en over 6 wk weer een bloedtest moet laten doen

Ik lees dat ik gewoon de uitslag kan opvragen bij de assistente, is dit waar en kan iemand me dan uitleggen hoe en wat ?
Voel me een beetje dommig om dit te vragen maar ben gewoon niet echt veel wijzer geworden bij mijn dokter, ik krijg toch nog steeds een beetje het gevoel van daar heb je haar weer. Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd
Groetjes
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen

Bericht door Teun »

Welkom op het forum.
Helemaal niet dom om nergens vanaf te weten, daar komt vanaf nu verandering in want je wilt zelf weten wat eraan de hand is en als het een beetje kan ook de regie in handen nemen. Lees en vraag hier en ergens anders veel.

Goed dat er uiteindelijk begonnen is met levothyroxine, ook niet erg dat hij gezakt is en het langzaam weer gaat opbouwen als je hartkloppingen zijn toegenomen.
Instellen kost tijd, geef het dit dan ook.
Je kunt gewoon de huisarts bellen en de assistent vragen wat jou waardes waren of nog beter ga langs op de praktijk en vraag een uitdraai, desnoods zeg je dat de huisarts het wel gezegd heeft maar dat je het kwijt bent. Bij de diagnose van hypothyreoidie gaat het om ft4 en tsh en misschien hebben ze ook anti tpo bepaald. Achter jou uitslagen staan normaalwaardes.
Elke 6 weken zo vroeg mogelijk in de ochtend prikken zonder dat je de levo in hebt genomen is in het begin normaal, na elke verandering van dosis herhaal je dit totdat jij je goed voelt en de waardes oke zijn. Ook al zitten de waardes op dat moment binnen de normaalwaardes dan wil dat nog niet zeggen dat het voor jou goede waardes zijn. Luister vooral naar je lichaam.soms is de dosering snel goed, maar het komt regelmatig voor dat men de ene keer er weer wat bij moet hebben, de andere keer weer moet minderen. Geef het dus de tijd.
Tja en wat is een kleine afwijking van je schildklier, hij heeft er zelf geen last van anders zou hij dit niet zeggen, de werkelijkheid is dat je afhankelijk bent van schildklierhormoon in je totale functioneren, en dat je bij een tekort flink beroerd kunt voelen.

Om jezelf wat in te lezen deze linken:
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
https://schildkliertje.blogspot.com/p/h ... oidie.html
Sterkte en beterschap.
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Even voorstellen

Bericht door Vlinnertje »

Dank je wel voor je berichtje , ik heb geprobeerd me in te lezen maar om eerlijk te zijn vind ik het allemaal best moeilijk te begrijpen.
Ik heb de waarden opgevraagd bij de assistente maar ik snap er echt helemaal niks van. Is er iemand die me dit uit kan leggen ?
5-6-17 heb ik de eerste bloedtest gehad en was dit wat er staat
TSH 17 mIU/L * 0.4 4.7
T4 vrij 10.9 pmol/L* 11.5 23.0
Ik heb twee weken 100 mcg levo gehad daarna 50mcg tot de volgende bloed uitslag die was op 16-7-17 en de uitslag daarvan is
TSH. 1.3 mIU/L 04 4.7
T4 vrij 10.9 pmol* 11.5 23.0
Ik weet niet waar ik naar moet kijken wat betekend die 17 eerst bij de TSH en daarna de 1.3 ? Verder zie ik nl geen verschil ?
En slik ik vanaf die tijd 75mcg levothyroxine
Hoe moet je de waardes lezen en wat zijn bv goede waardes ?
Alvast heel erg bedankt.
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Even voorstellen

Bericht door Vlinnertje »

Ik was vergeten erbij te vermelden dat bij de tweede bloedtest ik mijn medicijnen al ingenomen had ,er was mij niet verteld dat ik die na het bloed prikken moest innemen.
De volgende keer zal ik mijn levo pas na het bloedprikken slikken
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door laura »

Vlinnertje schreef: 13 aug 2018, 15:53 Op 5-6-17
TSH 17 mIU/L * 0.4 4.7
T4 vrij 10.9 pmol/L* 11.5 23.0

Op 16-7-17
TSH. 1.3 mIU/L 0.4 4.7
T4 vrij 10.9 pmol* 11.5 23.0
Die TSH 0.4 - 4.7 zijn de onder- en bovengrens van de tsh: de normaalwaarden.
Die T4 vrij 11.5 - 23.0 zijn de onder- en bovengrens van de T4 vrij: de normaalwaarden.

Jouw TSH was eerst 17 en daarna 1.3.
Jouw T4 vrij was eerst en daarna 10.9.

Er klopt iets niet dat je T4 vrij beide keren precies hetzelfde was.

Misschien heb je iets aan deze woordenlijst voor meer uitleg: https://schildkliertje.blogspot.com/p/woordenlijst.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen

Bericht door Teun »

Ik neem aan dat de datums 2018 zijn?
Bij jou laboratorium geldt bij de tsh als normaalwaardes 0,4 tot 4,7. Staat achter je uitslag. Dat wil niets anders zeggen dat de waardes daar tussen moeten vallen. Bij jou was deze de eerste keer 17, dus ruim boven de normaalwaardes, dat wil dus zeggen dat je hypofyse enorm zijn best doet om tsh aan te maken om de schildklier te pushen om maar ft 4 te maken, maar deze werkt niet zo goed dus extra tsh erbij om nog meer te stimuleren.
Bij de ft4 gelden de normaalwaardes bij jou lab tussen de 11,5 en 23. Jou ft4 was 10,9, dus net iets te laag.

Doordat je levo bent gaan slikken zie je dat de tsh mooi gedaald is, en dat is zeker de bedoeling, maar je ft4 nog hetzelfde is gebleven, dus ook al is je tsh wel binnen de normaalwaardes, je krijgt nog niet genoeg levo binnen. Dat betekent dat je omhoog moet met je medicatie, hierdoor zal de tsh waarschijnlijk meer zakken, waar ook nog wel iets ruimte voor is en je ft4 zal omhoog gaan.
Je bent nu 25 mcg omhoog gegaan, ik moet zeggen dat ik dat een best forse verhoging vind. Voel jij je er goed bij? Ga 6 weken na de verhoging in ieder geval weer opnieuw bloed prikken en overleggen met de huisarts, net zo lang tot jij je goed voelt en de waardes ook goed zijn.

Het is wel moeilijk te zeggen wat normale waardes zijn voor een schildklierpatient, wel dat het binnen de normaalwaardes moet liggen. Dan geldt bij heel veel mensen dat ze zich het beste voelen bij een lage tsh, dus meer naar de onderste waarde toe. De ft4 wil bij iedereen ook nogal wisselen, voor jou geldt misschien wel een waarde onderaan de grens, dus rond 11,5 terwijl dat voor mij bijvoorbeeld rond de 18 is.
Zoals je kunt lezen zijn beide waardes belangrijk.
Ik hoop dat ik je zo iets meer duidleijkheid heb gegeven. Vraag anders gerust, daar is het forum voor.
Vlinnertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2018, 06:47

Re: Vlinnertje stelt zich voor

Bericht door Vlinnertje »

Dank je wel voor de reacties , inderdaad het jaartal moet 2018 zijn :mrgreen: ik ben een beetje een warhoofd soms.
Ik begin het een beetje te begrijpen , ik snapte de hele uitslag niet vooral die eerste 17 dus niet maar ik begrijp nu wel hoe ik het moet lezen ,dank je daarvoor
Ik voel me nog steeds niet op en top , ik moet daarbij ook zeggen dat ik drie weken geleden echt een grote fout gemaakt heb. Ik kreeg eerst dus een doosje met 100mcg tabletten toen een doosje met 25mcg waarvan ik twee moest slikken en nu een doosje met 75mcg tabletten. Ik stop mijn hele week vooraad in een doosje met vakjes zodat ik kan zien of ik mijn tabletten genomen heb. Zoals ik al zei ik ben echt een warhoofd soms. Nu kwam ik erachter dat ik mijn medicijn doosje voor de hele week gevuld had met 25mcg en dus ook een hele week die doses heb geslikt ipv 75mcg :oops: de verkeerde verpakking gepakt dus. Het verklaarde wel meteen waarom ik me niet goed voelde en erge constipatie had
Nu twee weken aan 75mcg en ik voel me nog niet op en top
27 augustus weer bloed prikken en dan weer even afwachten
Dank jullie nogmaals voor de reacties ik ga het nog eens doorlezen (ik heb best last van concentratie problemen) en het proberen op me in te laten werken.
Plaats reactie