Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Nellie76
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2018, 19:14

Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Nellie76 »

Goedendag

Ik werd op fb van tirosint gewezen op dit forum met de vraag of ik mijn setpoint al eens had uitgerekend. Dat is dus voor mij helemaal nieuw. Dus bij deze de vraag hoe kom ik achter mijn setpoint😊

Groetjes Nellie
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Teun »

Als je een hele rij waardes ft4 en bijbehorende tsh aanleverd kun je Kiek hier op het forum vragen of ze deze voor je in haar app wil gooien zodat er een setpoint voor je uitrolt. Succes.
Nellie76
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2018, 19:14

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Nellie76 »

Dankjewel!

Hierbij dan voor Kiek(komt dit zo goed over :roll: )mijn waardes vanaf het moment dat ik met tirsosint ben begonnen.

Ben 1-11-2016 van thyrax 250mcg naar 200mcg tirosint overgestapt.
Daarna in stappen van 13mcg verhoogd tot eind 17 tot 250mcg .
20180808_184009.png
20180808_184009.png (150.39 KiB) 1286 keer bekeken
tsh ft4 med.mcg.
20-2 0.35 22.7 (250mcg)

16-4 0.27 25 (250mcg)

14-6 0.09 31.2 (237mcg)

6-8 0.95 22.6 (225mcg)

Hopelijk is dit genoeg en duidelijke info?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Dag Nellie,

"Hierbij dan voor Kiek..."
Je bedoelt hiermee dat je mij vraagt een set point te leveren.

Ik stel me zo voor dat je je al verdiept hebt in de achtergrond van het set point.
Je waarden tik ik in de app.
Waarden die scheef zijn, die er niet bijhoren, mik ik eruit.
Het is al moeilijk genoeg voor een lab om de FT4 precies te meten.
Ieder lab komt met een ander FT4-getal als ze dezelfde druppel bloed meten.
De labs maken gebruik van verschillende meetapparatuur.
Gebruik daarom altijd hetzelfde laboratorium.
Probeer je waarden zoveel mogelijk onder dezelfde omstandigheden te laten bepalen: 's ochtends vroeg - zelfde lab - nuchter - zonder levothyroxine van die dag.

Je eerste waarde uit 2016 heb ik eruit gehaald.
Dat geldt ook voor je hoogste FT4-waarde van 14 juli j.l.

Je set point gebiedje zit in de omgeving van 21 pmol/l. De TSH is dan net iets boven de 1 mU/l.
Rondom dit set point gebiedje bewegen je waarden gedurende 24 uur.
Dat deed het toen je een normale schildklier had, en nu nog steeds op een iets andere manier, als je de juiste hoeveelheid levothyroxine gebruikt.

Als je je waarden 's ochtends vroeg laat prikken, zonder levothyroxine, dan ben je momenteel fors overgedoseerd.
Je prikt dan immers op het laagste mogelijke FT4-niveau -> nu 22.6 pmol/l. (gecorrigeerd, was 23.5 pmol/l)
De rest van de dag en nacht zit je waarde flink boven die 22.6 pmol/l. (gecorrigeerd, was 23.5 pmol/l)

Wat is het doel van je hoeveelheid levothyroxine? Waarop doseer je?
Heb je Cytomel gebruikt?

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Nellie76Aug2018.jpg
Nellie76Aug2018.jpg (40.24 KiB) 1241 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kiek op 09 aug 2018, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nellie76
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2018, 19:14

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Nellie76 »

Dankjewel Kiek voor de snelle reactie/berekening.

Ik heb me nog niet erg verdiept in de setpoint ben er net achter dat je dat blijkbaar uit kan rekenen. En kon het niet op het forum zo snel vinden.

Ik gebruik geen cytomel, nooit gedaan ook.heb eigenlijk altijd een hogere ft4 gehad.

Ik stel in op mijn klachten. En probeer eindelijk na 7jr eens rust te krijgen om te ervaren wat bij mij past. Heb hiervoor weinig kans gekregen door wisselingen wbt merk doordat het goedkoper moest of de grote thyrax drama.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jij bij de ft4 van 23.5 nu komt,want die van mij is nu 22.6 zou dan betekenen dat ik redelijk in de buurt ben van de 21 die jij berekend hebt toch?

Groet Nellie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Je hebt gelijk: het is niet 23.5 pmol/l (= de laatste van je gekopieerde lablijstje), maar wel 22.6 pmol/l, de laatste van je aangevulde rijtje.
Ik zal het verbeteren in de tekst.

Je lijf is vanaf je geboorte ingesteld op een lagere waarde.
Dat is het set point.

Het gaat erom dat je 's ochtends, gecheckt door je labafname, niet boven die 21 pmol/l uitkomt.
De dynamiek van slikken van levothyroxine zorgt in de eerste uren na het slikken voor een snelle verhoging van de FT4, flink boven je huidige laagste niveau van 22.6 pmol/l.
Daarna zakt je niveau van FT4 traag tot je de volgende ochtend je levothyroxine weer gebruikt.
Je ochtendniveau is nu 22.6 pmol/l.

Dit is 24 uur op 24 uur een te hoge waarde.
Dus je hypert.
Dat is niet prettig, en ongezond voor hartritme en botten.
Vaak voelen mensen zich vermoeid door zo'n overdosering.
Je lijf wordt nu immers gebombardeerd door chronisch stress.

Een beetje minder levothyroxine is dan beter.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nellie76
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2018, 19:14

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Nellie76 »

:) ik dacht al heb ik het nu verkeerd ingevoerd.

Op dit moment hyper ik niet, wel met de waardes van apr t/m juni vandaar ook verlaagd vanaf apr. Dit merk ik aan vies zweten,2-3kg afvallen in 3dgn,energie hebben die 2 dingen zijn fijn maar niet op deze manier. Wat me ook opvalt is dat ik geen eetzin heb en als ik eet kies ik voor goede producten en bij trage waardes veel drang naar koolhydraten.

Ik heb nu juist voor mij gevoel weer klachten van een te trage, aankomen,vochtvast houden,smiddags slapen, na sporten slecht herstel. Het kan ms komen door de pittige mindering in med.(25mcg.)en daarbij de ft4 van 31.2 naar 22.6 en tsh van 0.09 naar 0.95.

Voel jij je goed bij je setpoint?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

Hallo Nellie,

Op 250 µg levothyroxine is 25 µg 10%.
Dat is een zeer beheerste mindering.
Heb je overgewicht?
Je gebruikt meer dan het dubbele van een doorsnee hoeveelheid.

Als je niet goed bent ingesteld, niet in het gebied van de juiste hoeveelheid schildklierhormonen, zul je allerlei klachten en klachtjes houden.
Want niet passend bij je lijf en leden.

Ja, ik voel me prima bij het set point.
Dat is logisch. Het past immers bij me.
Het zwalken voorbij.

Hoe beter je je waarden begrijpt - wat is de achtergrond van die TSH en die FT4? - hoe beter je je voelt.
Dat is heus belangrijk.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nellie76
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2018, 19:14

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Nellie76 »

Ik vond zelf de mindering heftig...vocht in vingers,heupen pijnlijk. Meer angsten.

Ik neem aan dat je dan langere tiid je setpoint moet ervaren wil je lijf wn geest zich goed voelen?

Ik heb erg veel overgewicht en dat gaat alleen naar beneden als ie naar te snel neigt. Sport 3x in de wk een uur. Maar gewicht bliift een ding.

Ik heb altijd al zo hoog gezeten met med.

Hoop dat nu ik mijn setpoint weet dat voor mij wat gaat opleveren op den duur. Beetje meer aan het leven deel kunnen nemen zou erg fijn zijn.

Bedankt voor je reacties!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe kom ik achter mijn setpoint?

Bericht door Kiek »

".... bliift een ding."

Het valt niet te corrigeren met levothyroxine.
Of accepteren of een harde grens stellen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie