Hypothyreoidie en Hypoglycemie (te laag glucose)

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Hypothyreoidie en Hypoglycemie (te laag glucose)

Bericht door Pomtips »

Ik heb hier nog niets over kunnen vinden op het schildklierforum. Deze twee uit de topictitel kunnen echter goed samenhangen (ook wordt hypoglycemie op sommige sites genoemd als symptoom bij hypothyreoidie). Lijkt me goed om je bewust van te zijn. Dus vandaar dit topic.

Hypoglycemie is een te laag bloedsuikergehalte en kan veroorzaakt worden door een tekort aan schildklierhormoon (vertraagde omzetting e.d.).
De klachten komen erg overeen met een gedeelte van de symptomen van hypothyreodie (maar ook met hyper). Zoals veel zweten, hoge hartslag, neiging tot flauwvallen. Hypoglycemie kan dus de hypothyreoidische klachten versterken, evenals de hypothyroidie zelf verergeren door een kettingreactie (tekort aan glucose > bijnieren maken cortisol aan in deze stresssituatie > cortisol onderdrukt de schildklier.

Ik ben hier in gaan duiken omdat ik zelf (vanuit Graves) te laag afgesteld ben met mijn levothyroxine (in combi met strumazol) en dus een subklinische hypothyreoidie doormaak. Toen ik onlangs weer ging bloed prikken voor de schildklier heb ik ook glucose laten meten en die was te laag (3.6).

Glucosewaarden kunnen herstellen wanneer de hoeveelheid T4 in het lichaam toeneemt, maar er kunnen ook andere effecten ontstaan als besloten wordt (al dan niet tegelijkertijd) hypoglycemie te behandelen met medicatie. Dus monitoring op twee vlakken tegelijkertijd lijkt mij raadzaam!

Zie de links hieronder

https://thyroidadvisor.com/hypothyroidi ... oglycemia/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3968713/

Overigens is bij de laatste bloedtest ook een te laag fosfaat gemeten (hypofosfatemie), wat blijkbaar OOK veroorzaakt kan worden door hypothyreoidie EN hypoglycemie) (o.a. https://www.msdmanuals.com/professional ... osphatemia
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: Hypothyreoidie en Hypoglycemie (te laag glucose)

Bericht door Tatske »

Ik heb hier ook laat van sinds ik graves heb maar hoe hoger m.i.v. t4 hoe meer honger en dips ik heb
Tatske
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 nov 2015, 12:04

Re: Hypothyreoidie en Hypoglycemie (te laag glucose)

Bericht door Tatske »

Ik stond wel eens op met een glucose van 3.0
Toen zelf een prikker gekocht.

Ik heb er nu nog steeds last, elke 2uur moet ik wat eten. Zodra mijn maag knort en dat is echt keihard en pijnlijk moet ik eten helaas
Kokkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 dec 2016, 19:08

Re: Hypothyreoidie en Hypoglycemie (te laag glucose)

Bericht door Kokkie »

Ik lees even mee,mijn aandacht viel hier op!
Wat zijn de symptomen van hypoglykemie?
Zou best kunnen dat ik hier ook kast van heb.
Heb ook trage schildklier...
Ben benieuwd.
Kokkie
Plaats reactie