vraag aan Kiek of hij mijn setpoint kan berekenen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Floortje 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2018, 16:21

vraag aan Kiek of hij mijn setpoint kan berekenen

Bericht door Floortje 1 »

1 bericht • Pagina 1 van 1
Floortje 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2018, 16:21
Zou Kiek mijn setpoint kunnen berekenen?
Citeer
Bericht door Floortje 1 » 12 jul 2018, 15:41

Beste Kiek,

Ik ben 62 jaar en heb Hashimoto sinds 2000. Mijn schildklierwaarden schommelen altijd: ben nooit lang stabiel. Ik ben het heel erg beu!
Hieronder mijn schildklierwaarden, mijn klachten, mijn schildkliermedicatie en mijn voedingssupplementen:
Ik slikte tot voor kort euthyrox 75 mcg (sinds 3-1-2017).

Slikte vroeger 0,1 mg thyrax. Voelde me op dat moment goed. Moest toen noodgedwongen over op 100 mcg euthyrox, waardoor ik enorm ben gaan hyperen. Op 21-2 terug naar 88 mcg. Nog steeds hyperen. Toen op 11.4.17 over op 75 mcg. Werd ik rustiger. Ging een maand of 4 redelijk goed. Toen kreeg ik weer klachten (zie hieronder vermeld). Vanaf 8 juni jl. tot op heden slik ik 3x per week 75 mcg en 4x per week 62,5 mcg eurthyrox.
Ik slik altijd een multivitamine en nam 400 mcg vit. D (nu 800) en 200 mg magnesium van bio-active (nu Bonusan magnesan forte: 350 mg).
15-05-2018: TSH 0.86. FT4 19 FT3 3,8 (om 14.00 uur geprikt in het ziekenhuislab).

Klachten vanaf half april: : moe, opgejaagd, hartkloppingen, haaruitval, enorme spierpijn, spierkrampen, spiertrillingen, triggerpoints over gehele lichaam, darmklachten (opgeblazen gevoel, winderigheid, soms krampen) huilerig, minder goed slapen, bultjes op tong/lippen/ tandvlees, hoofdpijn, opvliegers, branderige ogen, branderige blaas, veel plassen (bleek een urineweginfectie te hebben, maar ook zonder zo'n infectie heb ik vaak die blaasklachten). Ander soort magnesium (Bonusan) gaan slikken en dry-needling: helpt wel voor de spierpijn.Ben op aanraden van endocrinoloog overgegaan op 3x per week 75 mcg en 4x per week 62,5 mcg: voel me wel wat beter. Ben weer van de paleo-voeding afgegaan, want ik was bang dat ik daardoor haaruitval kreeg.

Maar nu nog steeds: enorme haaruitval en last van droge slijmvliezen en spiertrillingen en zenuwpijn in voet: stroomstootje als ik de zenuw aanraak! Moet ik weer vit B-complex gaan slikken? Of eerst laten prikken op vit B-12? IMoet mijn vit. D nog verder opgehoogd? Ik weet het niet meer. Magnesium van Bonusan helpt beter, geloof ik.

13-02-2018: geprikt via huisarts: TSH 1,7 FT4 18,6 (haaruitval was net begonnen, spieren waren redelijk okay, geen darmklachten, niet moe: was op paleo-voeding overgegaan). ongeveer 6 weken vitamine B-complex geslikt in overleg met huisarts. Huisarts verwees me in maart door naar endocrinoloog.

5-12-17: TSH 1,5 FT4 19,3 (moe, veel spierpijn, dorstig, branderig gevoel bij plassen, winderige darmen). Andere voeding: geen suikers en melk.
22-08-17: TSH 1,8 FT4 18,1(snel moe, veel spierpijn, dorst, winderig, veel plassen/ branderig gevoel, opvliegers (door de overgang nog steeds?), gebonk in mijn keel van mijn hart). Vit D opgehoogd naar 800 mcg. in overleg met huisarts.
2-6-17: TSH 1,6 FT4 17,7
11-04-17:TSH 0,6 FT4 17,2 (over op 75 mcg euthyrox: rustiger)
21-2-17: TSH 0,3 FT4: 20,5 (over op 88 mcg euthyrox en nog steeds hyperen)
3-1-17: TSH 1,3 FT4 18 (overstap euthyrox 100 mcg: ga enorm hyperen. Erge buikkrampen, opgejaagd, snel warm, hartkloppingen, moe, spierpijn)
18-4-16: TSH 1,5 FT4 18,3(Voel me goed met de 01, mg thyrax).
26-2-16: TSH 2,2 FT4 19,1 (Ben opgehoogd naar 0,1 mg thyrax en voel me energieker).

Kiek, kan je hier iets mee? Ik hoop het wel!
Zou je mijn setpoint kunnen bepalen en andere tips kunnen geven aub?
Als het moet heb ik nog meer testuitslagen, want ik houd ze vanaf 2000 bij!

met vriendelijke groet,
Floortje 1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: vraag aan Kiek of hij mijn setpoint kan berekenen

Bericht door Kiek »

Beste Floortje,

Jij bent een vrouw van 62 jaar.
En ik ben een vrouw in m'n 72ste jaar.
Omdat ik en ook mijn direkte omgeving behept is met schildklierkwalen, ben ik in 1996 uit nieuwgierigheid over dit onderwerp gaan lezen. Dat hou ik vol tot op de dag van vandaag.

Uiterst praktisch hou ik me aan de adviezen van het Voedingscentrum.
Ik heb dus geen verstand van/over veel middelen die je opnoemt.
Advies: geloof niet alles, hou het simpel, lees het Voedingscentrum.

Je TSH (stimulans) en je FT4 hebben een aangeboren relatie met elkaar.
Toen je nog een gezonde schildklier had, zorgde je TSH als stimulans voor voldoende schildklierproductie, met een uiterst persoonlijke schildklierdynamiek.
Nu je schildklier het laat afweten, heb je die productie overgenomen met levothyroxine.
De TSH reageert nog steeds op je FT4.
Maar je 24-uurs dynamiek is door je pilletjes helemaal veranderd.

Vanwege die veranderde dynamiek is het belangrijk altijd op dezelfde tijd, onder dezelfde omstandigheden, in hetzelfde lab, op een zo vlak mogelijk moment je TSH/FT4 te laten bepalen.
Zónder levothyroxinedosis van die dag.
Dus 's ochtends vroeg en nuchter naar het lab.
Dat is de enige manier om oudere waarden met je nieuwste waarden te kunnen vergelijken.

Op die vroege ochtend is je FT4 op het laagste niveau van de afgelopen 24 uur.
En je TSH is op dat moment op het hoogste niveau.

Je set point staat met de opgegeven waarden in het gebied van een FT4 van ca. 19 pmol/l en een TSH van ca. 0.7 mU/l. Het kan best wijzigen, want dit zijn uitsluitend waarden in het lagere TSH-gebied.
Je laatste waarde staat ongeveer op dit set point.
Dat wil zeggen dat je na het lab je pilletjes slikt, waarna je FT4 een snelle verhoging krijgt, waardoor je gedurende enige uren aan het hyperen bent. In de middag ben je dan misschien moe van de doorgemaakte hypertijd, en tegen de avond kom je op een normaal niveau van FT4 terecht.
Zo zijn er vaste variaties te verzinnen.

Verder valt op dat de vorm van je curve nogal steil is: je reageert snel op een dosis levothyroxine, en ook op een wijziging van de dosis.
Dat kan lastig zijn. Althans, de ervaring op het forum is, (en de mijne ook) dat veel mensen met zo'n steile curve gevoeliger reageren op dosiswijzigingen.

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Je FT4 van 17.2 met een TSH van 0.6 mU/l heb ik eruit gemikt.
Die waarden zijn niet goed gemeten.
Bijlagen
Floortje1Aug2018.jpg
Floortje1Aug2018.jpg (40.04 KiB) 605 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie