Afzwakking medicatie?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Pienx
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

Afzwakking medicatie?

Bericht door Pienx »

Hoi allemaal!

Ik ben in behandeling bij een endocrinoloog voor mijn subklinische hypotroidie ( te hoge TSH, normale F4) en daarvoor slik ik na een jaar aankijken en dus niks doen levothyroxine voor. Ik slik dit nu sinds februari maart en ik heb bij de laatste prik momenten steeds een goede TSH gehad, ik had dus in 1 x de goede dosering, wat vrij knap is aangezien de meeste mensen er heel lang over doen hun goede dosis te vinden.
Nou is mijn laatste prikmoment 1,5 maand geleden geweest en toen was mijn TSH goed (1.2 volgens mij), alleen sinds 2-3 weken kom ik snel aan en heb ik het af en toe koud ed. Die typische hypotroidie klachten.
Ik vroeg mij af, kan het zo zijn dat je lichaam opeens meer schildklier hormoon nodig moet hebben? Omdat je lichaam gewend raakt aan de hoeveelheid medicatie die je neemt? Of een andere verklaring?
Ik heb overigens al contact opgenomen met de endocrinoloog maar die heeft nog niet geantwoord, en in de tussentijd zou ik graag anderen hierover horen:)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Kiek »

Hallo Pienx, welkom!

Zoals Evelien ook al schrijft, het is geen kwestie van wennen aan een pil T4.

Het is wel een kwestie van zoeken naar de juiste omstandigheden voor je pil levothyroxine, en naar het juiste gebiedje waar je niveau van FT4 zich zo ongeveer moet bevinden.

Je levothyroxine laat zich makkelijk beïnvloeden.
Ook door voeding en door andere medicijnen.

Misschien is er iets in je leefwijze veranderd, waardoor de effectiviteit van T4 ook wijzigt?

Welke TSH/FT4-waarden heb je hoe opgebouwd?
Hoeveel levothyroxine slik je?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pienx
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Pienx »

Hallo allemaal!

Ik heb mezelf even laten prikken weer en mijn TSH was eerst 1,00 en nu 1,70. Dit zit dus ruim in de gezonde zone, maar hij is wel omhoog gegaan zonder dat ik iets anders doe.. En ik doe letterlijk niks anders in mijn leven, ik beweeg hetzelfde en eet hetzelfde, maar ben toch 2 kilo aangekomen in 2 weken...
Zou dit hier door kunnen komen?

De dokter heeft trouwens mij FT4 niet laten prikken omdat die nooit afwijkende waardes had...
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Kiek »

Ben je goed ingesteld met je levothyroxine/T4?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pienx
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Pienx »

Kiek schreef: 28 aug 2018, 11:29 Ben je goed ingesteld met je levothyroxine/T4?
Wat houdt goed ingesteld zijn precies in:)
Ik ben echt een leek op dit gebied, mijn endocrinoloog is de meest onzorgvuldige en behulpzame dokter die ook heb gezien, die legt mij letterlijk NIKS uit...
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Teun »

Goed ingesteld zijn is vooral goed voelen en dan het liefst ook nog eens goede waardes. Je schreef in het eerste berichtje dat je het vaak koud hebt en aan komt. Kan dus best zijn dat je net iets meer levothyroxine nodig Hebt. Het is denk ik als je je nog zo voelt de moeite waard om een heel klein stapje te verhogen. Hoeveel slik jij nu?
heel jammer dat de ft4 niet mee bepaald wordt, is wel normaal als je medicatie gebruikt dat dat gedaan wordt. Volgende keer gewoon vragen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Kiek »

Beste Pienx,

Goed ingesteld ben je als je het niveau van je FT4- productie in gezonde-schildklier-toestand bereikt.

Met een goed werkende schildklier heb je 24 op 24 uur een wisselende hoeveelheid FT4.
Het wisselt, omdat al je cellen apart en met elkaar een chronisch wisselende hoeveelheid FT4 (en de daaruit gemaakte FT3) op commando nodig hebben.
Dat wordt uitsluitend bereikt met op dat moment voldoende FT4.
Niet teveel en niet te weinig.
Een mens gebruikt niet de gehele gezonde-laboratoriumreeks van waarden.
Op slechts een heel klein gebiedje van die 'gezonde' TSH en FT4- labwaarden wordt per mens gewerkt.
Dit aangeboren gebiedje verschilt bij ieder mens, net als vingerafdrukken.
Het gebiedje past het best bij de noden van je lichaamscellen.
Dit super evenwicht is aangeboren.
Het voorziet al je cellen van voldoende schildklierhormoon.

In je hoofd zitten voel-cellen die precies weten welk FT4-niveau jouw lijf nodig heeft om al je cellen van de juiste hoeveelheid schildklierhormoon te voorzien.
Die sturen de juiste hoeveelheid TSH naar je (vroeger gezonde) schildklier.
De TSH is de boodschapper die je schildklier vertelt hoeveel er gemaakt moet worden.
De TSH zet je schildkier aan tot de productie en afscheiding van de juiste hoeveelheid FT4.

Nu doet je schildklier het niet of slecht.
En de productie neem jij over met de T4 uit de levothyroxine.
Het optimale evenwichtsgebied van de FT4 en de TSH in jouw lijf moet nu nagebootst worden.

Dit evenwichtsgebiedje kan uitluitend uit je waarden van TSH met je FT4 gehaald worden.
Ze vormen in gezonde en ongezonde toestand een patroon dat je 'gezonde' waardengebiedje weergeeft.

Daarvoor heb je dus wel je TSH mét je FT4 nodig.
Het is dan ook pech dat je FT4 niet bepaald wordt.
Nu weet niemand op welk punt van de TSH jouw FT4 optimaal is.

Probeer je endocrinoloog dus over te halen om in het vervolg ook je FT4 te bepalen.
Anders blijft het gokken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pienx
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Pienx »

Dankjulliewel voor de info!
Ja, mijn endocrinoloog luistert zegmaar niet naar patient maar naar haar eigen Geweldigheid van 'ik weet alles want ik ben dokter', en omdat ik dus niet veel weet over dit onderwerp weet ik niet zo goed wat ik moet vragen, maar ik heb volgende week een belafspraak dus dan ga ik vragen of de FT4 ook even bepaald kan worden...
Maar het kan dus zo zijn dat je meer levothyroxine nodig hebt, ookal zit je in de gezonde 'range' om je beter te voelen?
Ik slik nu 75 mc g levothyroxine! Dit was ook de medicatie waar ik mee gestart ben, dus het zou ook vrij bijzonder zijn als dit voor mij de 'holy grail' dosis zou zijn aangezien andere mensen er jaaaaaren over doen om de goede dosis te vinden..
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Teun »

Ja het kan zeker dat je wel binnen de goede waardes valt maar nog niet goed genoeg voor jou. Iedereen heeft zijn eigen setpoint, waardes die bij jou horen en waar je als het ware mee geboren bent. De meeste mensen moeten in het begin nog verder fijnafstellen zoals ze het noemen om zich goed te gaan voelen.
Als jij je zo slecht voelt bij deze arts zou je kunnen overwegen om de huisarts je verder in te laten stellen als je je daar beter bij voelt. Een huisarts kan over het algemeen een hypothyreoidie goed begeleiden. Hopelijk luisterd deze wel naar jou. Succes..
Pienx
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Pienx »

Hallo allemaal,

Kleine update: er is niet heel veel veranderd. Ik ben wel ietsje omhoog gegaan met de medicatie, ik slik nu 1,5 pil van de levothyroxine, niet op advies van de endo, maar op advies van de huisarts.
Ik mag niet over naar de huisarts voor de behandeling ivm een ziekte aan mijn darmend, wel logisch op zich, wel irritant dat ik bij die endo moet blijven, aangezien ze écht niet kan meedenken met patieënten.
Daarom vraag ik hier maar weer eens wat:
Ik ben dus omhoog gegaan met de medicatie, maar ik heb een beetje een toename aan klachten gehad die ik ervoor had: obstipatie, gewichtsgedoe, moe etc. Ik had deze klachten wel ietsje minder voor de ophoging. Ik las laatst een artikel dat bij een te hoge dosis medicatie, je dezelfde symptomen kan krijgen als bij een te lage medicatie.

Vraag 2: Als ik nu weer besluit naar 75 mcg te gaan in overleg met de huisarts, kan je schildklier dat aan of is die nu gewend aan die +/- 92 mcg levothyroxine. (dus dat de klachten dan weer erger worden omdat je dan weer hypo bent).

Veel vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Plaats reactie