Afzwakking medicatie?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
BB1100XX
Berichten: 513
Lid geworden op: 18 jul 2017, 19:06

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door BB1100XX » 28 aug 2018, 21:30

Pienx schreef:
28 aug 2018, 16:05
Ik slik nu 75 mc g levothyroxine! Dit was ook de medicatie waar ik mee gestart ben, dus het zou ook vrij bijzonder zijn als dit voor mij de 'holy grail' dosis zou zijn aangezien andere mensen er jaaaaaren over doen om de goede dosis te vinden..
Na 7 maanden fine-tunen ben ik ook terug bij 75 mcg en lijkt dat toch wel de 'holy grail'

Die 2 kilo aankomen lijkt me niet het juiste handvat om aan vast te houden dat je te hypo bent.
Je gewicht schommelt gedurende dag, en dit is normaliter zo'n 2 kilo.
Rond menstruatie tijd komt daar nog eens 2 kilo schommel ruimte bij.
Je gewicht is afhankelijk van je zout inname water inname etc etc.

Daarnaast denk ik dat je wel erg rap resultaat verwacht.
Je bent dit jaar pas begonnen met behandeling toch?
Je kan niet van je lichaam verwachten zodra je binnen de referentie kaders valt kwa waarden dat je je dan ook instant pico bello voelt.
Je lichaam heeft echt nog wel even tijd nodig om de nodige schade te herstellen.
Hoe langer je goed ingesteld bent hoe beter dat gaat.

Je bent goed opweg, houd geduld met jezelf, het word beter met tijd.

Pienx
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Pienx » 11 nov 2018, 22:03

Hallo allemaal,

Kleine update: er is niet heel veel veranderd. Ik ben wel ietsje omhoog gegaan met de medicatie, ik slik nu 1,5 pil van de levothyroxine, niet op advies van de endo, maar op advies van de huisarts.
Ik mag niet over naar de huisarts voor de behandeling ivm een ziekte aan mijn darmend, wel logisch op zich, wel irritant dat ik bij die endo moet blijven, aangezien ze écht niet kan meedenken met patieënten.
Daarom vraag ik hier maar weer eens wat:
Ik ben dus omhoog gegaan met de medicatie, maar ik heb een beetje een toename aan klachten gehad die ik ervoor had: obstipatie, gewichtsgedoe, moe etc. Ik had deze klachten wel ietsje minder voor de ophoging. Ik las laatst een artikel dat bij een te hoge dosis medicatie, je dezelfde symptomen kan krijgen als bij een te lage medicatie.

Vraag 2: Als ik nu weer besluit naar 75 mcg te gaan in overleg met de huisarts, kan je schildklier dat aan of is die nu gewend aan die +/- 92 mcg levothyroxine. (dus dat de klachten dan weer erger worden omdat je dan weer hypo bent).

Veel vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Kiek
Berichten: 3385
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Afzwakking medicatie?

Bericht door Kiek » 12 nov 2018, 10:30

Hallo Pienx,

Je TSH met de FT4 zijn de graadmeters voor je schildklierhormonen.

Je TSH reageert op het niveau van je FT4 in je bloed.
Misschien is het mogelijk de werking van je TSH op de hoogte van je FT4 in beeld te brengen, als je voldoende waarden hebt van TSH/FT4.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Plaats reactie