Over de drempel & verzoek om setpoint

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Spookje
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2018, 10:18

Over de drempel & verzoek om setpoint

Bericht door Spookje »

hallo allemaal,
Hier Spookje. Na lang meegelezen te hebben op het forum heb ik nu eindelijk de moed gevat om ook eens te schrijven.
Ik kamp al 4 jaar met een te traag werkende schildklier, geconstateerd toen ik bijna omviel van de bloedarmoede. De bloedarmoede was redelijk vlot uit de wereld geholpen, maar ik heb me sinds 4 jaar nooit meer echt fit gevoeld. In de loop van de jaren is mijn medicatie vaak verhoogd en verlaagd om te zoeken naar een situatie die voor mij leefbaar is. Omdat ik na elke wijziging in medicijnen best heftig reageer (veel bijwerkingen), heb ik het er soms ook maar een periode bij laten zitten. Ook omdat de huisarts en de endocrinoloog vonden dat de waardes goed waren.
Maar ik voel me nog steeds niet goed. Het afgelopen jaar was ik zo uitgeput (waarschijnlijk doordat ik lange tijd overgedoseerd was) dat ik niet kon werken. De medicatie (eerst Euthyrox, daarna Thyrax) werd stapsgewijs teruggebracht van 188 afgelopen december tot 137 in mei van dit jaar. Dat bleek te laag en nu bouwen we weer op. Ik word er gek van.
Daarom dacht ik dat het me wellicht wat houvast biedt om mijn setpoint te weten.
Kiek, zou jij dit voor mij willen berekenen? Ik heb een hele waslijst aan bloeduitslagen. Ik krijg ze niet als bijlage toegevoegd dus staan ze hieronder, ik hoop dat dit leesbaar is. Er is niet altijd nuchter geprikt, maar vanaf mei van dit jaar is dat wel het geval. Daarnaast zou ik graag wat meer informatie willen lezen over de totstandkoming van zo'n setpoint. Ik dacht dit al ergens een keer gelezen hebben op het forum maar ik kan het nu niet meer vinden?
Ik hoop dat jullie begrip hebben voor het gebruik van een alias in plaats van mijn naam!
groeten van Spookje

datum. TSH. FT4 Medicatie vanaf deze meting
jun-14 33 5,7 100
jul-14. 6,4 15,6 50
aug-14 8,9 13,3 75
sep-14 5,8 14 75
okt-14 4,3 16,1 100
nov-14 2,3 17,3 125
dec-14 2,5 16,7 150
mei-15 1 18,6 150
aug-15 0,1 18,7 175
jan-16 1 17,6 200
mrt-16 0,1 20,6 188
mei-17 0,2 22,8 188
okt-17 0,2 22,4 188
dec-17 0,3 23 175
jan-18 0,7 19,1 150
mrt-18 3,4 15,2 137
mei-18 3,3 18,5 150
jul-18 2,9 17,5 162
aug-18 2,9 15,8 175
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Over de drempel & verzoek om setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Spook, welkom!
Je hebt groot gelijk om een alias te gebruiken.

Even kort door de bocht uitleg over het set point:
De TSH (de stimulans van je schildklier) reageert bij ieder mens op z'n eigen manier op de hoeveelheid FT4, en op de veranderingen hiervan.
Dat is aangeboren.
Jouw TSH lijkt een speciale reactie te hebben op het niveau van de FT4 van ca. 17 pmol/l.

Bij een stijgende FT4 die de 17 pmol/l bereikt, reageert je TSH van ca. 1 mU/l prompt met een daling.
Toen je schildklier nog normaal werkte, steeg je TSH zodra je FT4 dalend de 17 pmol/l passeerde.
Zo zette je stijgende TSH je schildklier aan tot arbeid om meer FT4 uit te scheiden.

En ook nu stijgt en daalt je TSH nog steeds in hetzelfde aangeboren patroon.
Alleen...je FT4 niveau regel je nu handmatig met Thyrax.
Dat maakt het best ingewikkeld.
Want je weet dat er barstenveel factoren zijn die invloed hebben op het niveau van je FT4.

Dit is zo'n beetje het verhaal van het set point, het punt van evenwicht waarop je TSH reageert, en dat het best passend is voor jouw lijf en leden.

Je set point zit op een TSH van ca. 0.8 - 1.2 pmol/l, waarbij je TSH steeds in de buurt van de 17.8 pmol/l uithangt.
Momenteel zit je wat lager.
Misschien heb je iets in je leefpatroon gewijzigd. Misschien gebruik je vitamines, of middelen die de schildklierhormonen beïnvloeden.

Om de juiste waarden te krijgen is het heus van het allergrootste belang dat je iedere keer dezelfde condities met zo min mogelijk beïnvoeding van externe factoren aanhoudt van de prikpartij in het(zelfde) lab: 's ochtends vroeg, zonder levothyroxinedosis van die dag, etcetera.

Succes!
Kiek

PS: Je curve heeft een gemiddelde vorm. Dat is best prettig.
Sommige curven zijn steil, waardoor de TSH overdreven snel lijkt te reageren, met gemiddeld lagere waarden.
Andere curven zijn heel vlak, waardoor de TSH een slappe reactie lijkt te geven op de FT4, en gemiddeld hoger is.

Jouw plaatje zet ik hieronder.
Bijlagen
SpookjeAug2018.jpg
SpookjeAug2018.jpg (40.49 KiB) 602 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spookje
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2018, 10:18

Re: Over de drempel & verzoek om setpoint

Bericht door Spookje »

Dank je wel Kiek voor je snelle reactie.
ik ga me er eens goed in verdiepen. Uiteindelijk hoop ik toch eens van die ellendige vermoeidheid af te komen!
groeten van Spookje
Plaats reactie