terugkoppeling schildklier hypofyse hypothalamus

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Pienx
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2018, 15:47

terugkoppeling schildklier hypofyse hypothalamus

Bericht door Pienx »

Hoi,

Ik heb subklinische hypertroidie, dus mijn FT4 is altijd 'goed' geweest maar mijn TSH te hoog. Toen ik ben gestart met levothyroxine met 75 mcg heb ik een tijd lang geen klachten gehad, (aankomen stopte, niet meer continu moe, geen stemmingswisselen etc.), maar sinds 3 weken kom ik echt als een malle aan (denk aan 1 kg per week zonder anders te eten) en heb ik weer die vermoeidheidsklachten etc. Ik heb al op dit forum een andere vraag hierover gesteld maar ik heb nog een vraag. Bij mijn meting toen ik mij goed voelde was mijn TSH 1.0 en nu is die 1.7. Gek genoeg heeft mijn endocrinoloog de laatste 2 keren mij FT4 niet geprikt..

Nou ben ik dus benieuwd wat er gebeurt als ik extra levothyroxine ga slikken (in overleg met de arts natuuurlijk), want dan heb ik dus meer schildklierhormoon. Zal dat door negatieve terugkoppeling dan zorgen voor een lagere TSH, maar dan daalt je FT4 toch ook weer?

En aangezien met FT4 meestal al op goed level was, hoe kan het dan dat je toch aankomt (THS is dan nog te hoog) of juist gaat afvallen bij de goede dosis medicatie?

Heleboel vragen, maar ik hoop dat jullie wat duidelijk kunnen scheppen?
Plaats reactie