haaruitval

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
jacqB
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2017, 12:36

haaruitval

Bericht door jacqB »

Misschien kan iemand mij uit ervaring iets vertellen over het volgende: heb al zeker 5 jaar Hashimoto, slik momenteel 100 mg Euthyrox, voel me eigenlijk prima! Redelijk energiek en geen spierpijn meer (heb ik echt heel lang gehad, vooral benen en heupen) waardes zijn binnen de norm, dus alles lijkt eigenlijk goed te gaan.........totdat ik opeens heel erge haaruitval kreeg en nu nog steeds heb. Huisarts weet het ook niet, wil me naar dermatoloog sturen, maar heeft dat zin. Nu slik ik ook femeston mini voor mijn overgangsklachten. Heeft iemand ervaring hiermee?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: haaruitval

Bericht door Kiek »

Hallo Jacq,

In het algemeen hebben de meeste ouderen wat dunner haar.
Dus haaruitval komt vaak voor bij het ouder worden

In relatie met de schildklier zou haaruitval (pleksgewijs) kunnen duiden op alopecia areata.
Dat is, net als de meeste schildklierziekten, ook een autoimmuunziekte.

In een eerder bericht vraag je iets over je waarden.
Daar is niet op gereageerd.
Een waarde van 15 pmol/l met een TSH van 0.19 mU/l zegt eigenlijk pas wat als je die kunt vergelijken met een andere waarde.
En ook met de normaalwaarden van dat lab. Deze verschillen per lab.
Zelfs het tijdstip van prikken is van belang. Misschien heb je op een ochtend geprikt met je dagdosis levothyroxine in je maag. Op zo'n moment zijn je waarden volop in beweging.
Sommige mensen hebben in de loop van hun leven minder levothyroxine nodig.
Hoe is dat met jou gegaan?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jacqB
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2017, 12:36

Re: haaruitval

Bericht door jacqB »

Hallo Kiek,

Hartelijk dank voor je reactie!
Begrijp dat haar dunner word naarmate je ouder wordt, maar bij mij is het de laatste 2 maanden heel opvallend veel en over mijn hele hoofd dus geen kale plekken maar over mijn hele hoofd wordt mijn haar dun.
Zelf denk ik dat het misschien met de femeston te maken heeft omdat ik dat nu zo'n 6 maanden slik, maar dit medicijn heeft geen haaruitval als bijwerking (tenminste heel zeldzaam zegt mijn huisarts).

Heb een paar waardes opgezocht, ik prik altijd rond het 13.00 uur, neem wel altijd s morgens de euthyrox.
13-01-2017 TSH 1.25 T4 13
02-03-2017 0.15 15.4
08-12-2017 0.28 16.5
27-02-2018 0.19 15.5
21-09-2018 0.39 15.3
De normaal waarde van het lab FT4 10/19 TSH 0.27/4.2
Bij deze laatste waarde voel ik me verder prima, maar gebruik ik dus ook femeston.
Ook mijn vitamine B en D zijn geprikt, zijn ook binnen de norm.
Ben destijds ook overgestapt van de Thyrax naar Euthyrox, eigenlijk zonder noemenswaardige problemen.
Ben begonnen met 0.88 mg Euthyrox en zit nu op 100 mg.
Kun je hier iets mee?
In ieder geval bedankt voor je antwoord en een fijn weekend!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: haaruitval

Bericht door Kiek »

Hallo Jacq,

Je hebt voornamelijk waarden in het gebied waar de TSH minder betrouwbaar is dan de FT4.
Lagere TSH's dan het referentiegebied hebben last van minder precisie.
Deze lage TSH's kunnen dus afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van het totale resultaat.
Met dit voorbehoud heb je een set point van een FT4 van 13.7 pmol/l met een TSH van ca. 1 mU/l.

Wie weet heb je er wat aan.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JacqBOkt2018.jpg
JacqBOkt2018.jpg (39.16 KiB) 840 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
jacqB
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2017, 12:36

Re: haaruitval

Bericht door jacqB »

Hallo Kiek,

Dat vind ik echt super dat je dat voor me hebt gedaan!!
Zal proberen om naar deze waarden toe te gaan werken.
Ben gestopt met de femeston, omdat ik uit wil sluiten dat mijn haaruitval daarvan komt.
Als ik 2 maanden verder ben zal ik opnieuw bloed prikken, want de femeston kan iets van invloed hebben op de waarden
(nou ja dat weet jij ook).
Mochten ze weinig verandert zijn, dan zal ik met mijn huisarts overleggen om mijn dosis iets te verlagen.
Nogmaals hartelijk dank!
vriendelijke groet,
Jacqueline
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: haaruitval

Bericht door Kiek »

Hallo Jacq,

De oestrogenen in de Femoston zorgen dus voor meer binders van de T4.
De totale hoeveelheid T4 wijzigt niet, maar misschien wel het beschikbare deel van de vrijeT4 (= FT4).

Je stopt met de Femoston -> minder oestrogenen-> minders T4-binders-> meer vrije T4.
Dat wil zeggen dat je FT4 zou kunnen verhogen.

Het stoppen met de Femoston kan dus inderdaad consequenties hebben voor de hoogte van je FT4.
Wacht daarom niet langer dan 6 weken met je lab.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie