Nieuw en vraag polyneuropathie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Accz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018, 13:18

Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Accz »

Ik ben Anja, ben getrouwd en heb vier kinderen. Verder bekend met Hashimoto. Van de zomer te lage waardes en tegen het randje aan tekort vit D. Nu weer goed bijgesteld. Deze week diagnose polyneuropathie gekregen.

Vandaag een multivitamine gekocht waar ik net de eerste pil van heb ingenomen en zag later op het etiket dat er jodium in zat 75mg. Stom dat ik dit niet eerder gecontroleerd had :-(

Nu lees ik daar nogal wisselende verhalen over of het wel/niet kwaad kan in combinatie Hashimoto.
Is er iemand die mij hier meer over vertellen ?
Laatst gewijzigd door Accz op 18 okt 2018, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door laura »

Hallo Accz,

Welkom op het forum.
Ik begrijp de relatie polyneuropathie en multivitamines niet zo.
Heeft je arts die voorgeschreven?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Accz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018, 13:18

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Accz »

Dag Laura en Florance

Heb het bericht even anders ingedeeld. Was nogal verwarrend op geschreven. Komt vast door de eerste keer bericht plaatsen :roll:

Bloed is vooraf bezoek neuroloog onderzocht bij de huisarts. Alle waardes goed, behalve van de schildklier was verminders en vit D op de grens van er nog niet iets aan te hoeven doen.

Multivitamine is vanuit eigen initiatief gekocht - niet voorgeschreven door de neuroloog- maar met het idee dat wat extra vitamines en mineralen me zou kunnen helpen. Opgelet dat de B6 die er in zit niet gaat stapelen. Verder zit er selenium en zink in wat ook goed kan werken bij een trage schildklier. Over het hoofd gezien dat er Jodium 75mg in zit en terughoudend ben met het slikken vanwege de wisselende verhalen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Teun »

Welkom hier. Op je vraag jodium en hashimoto kan ik alleen maar zeggen dat het niet uitmaakt als je dit slikt. Je schildklier zelf functioneert niet meer en dan is het niet erg of je nu meer of minder jodium binnen krijgt. Zal dus ook de jodium niet op slaan die een negetieve invloed op je schildklier functioneren zou kunnen hebben. je kunt het gerust slikken.
Accz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018, 13:18

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Accz »

Hoi Florence,

Mijn verhaal, bloedonderzoek, neurologisch onderzoek en EMG

Groetjes
Anja
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Kiek »

Dag Anja,

Ben je al lange jaren aan de levothyroxine vanwege een hypothyreoïdie, dan lijkt jodium geen functie meer te hebben.
Je schildklier is immers voorgoed uitgeschakeld.
Althans, dat lijkt meestal zo.

Sommige mensen worden geconfronteerd met een schildklier die plots als een gek produceert, en dan weer niets, dus afwisselende hypo-/hyperfasen.
Ik bedacht me laatst dat dit ook onopgemerkt kan voorkomen als je levothyroxine gebruikt, en je schildklier tijdelijk deels overpresteert. Milde hyper- en hypofasen.

Nu fantaseer ik dat dit zou betekenen dat je geen pillen moet slikken waarin jodium. Zoiets voedt de schildklier.

Succes met het vinden van een goede oplossing!

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Linrose »

Hoi, Anja
Heb je nog meer klachten dan de neuropathie? Anders zou het kunnen passen bij een b12 tekort! Gaat vaak samen met auto immuun ziektes zoals Hashimoto! Mocht dit zo zijn géén multi slikken.
Gr linrose
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door laura »

Accz schreef: 18 okt 2018, 19:10 Multivitamine is vanuit eigen initiatief gekocht - niet voorgeschreven door de neuroloog- maar met het idee dat wat extra vitamines en mineralen me zou kunnen helpen.
Over jodium heb ik hier wat op een rijtje gezet.
Lees dit eens, met alle links in dat blog: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... extra.html

Zomaar selenium slikken zonder een aangetoond tekort, is niet per se een goed idee.
Lees dit eens: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... um-en.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Accz
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2018, 13:18

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Accz »

Bij de uitslag van het bloed was de B12 goed. Alleen schilklierwaarde was niet goed en vit D was iets te laag maar is geen actie op ondernomen. Alleen euthyrox omhoog en deze waarde is weer goed.
Buiten de polyneuropathie geen andere klachten.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Nieuw en vraag polyneuropathie

Bericht door Linrose »

Hoi Anja,
Wat vind jij een goede waarde b12? Soms kun je al klachten hebben als je waarden oké lijken! Dan zijn de klachten leidend. Heb je nog ergens anders last van?

gr Linrose
Plaats reactie