Hoog TSH en hoog FT4

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Lena1936
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2018, 21:37

Hoog TSH en hoog FT4

Bericht door Lena1936 »

Hallo,
Ik ben Lena, 48 jaar en 9 jaar hypothyreoide.
Mn waardes worden steeds afwijkender, tsh hoog en ft4 hoog, mag niet meer tabletten slikken van de arts omdat ft4 22.9 is.
Tsh 3.9.
Klachten zijn wisselend, van slecht op gang, tot gejaagd en zweten.
Lijkt of ik van hypo naar hyper ga.
Wat is wijsheid, want arts weet het niet meer.
Lena1936
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2018, 21:37

Re: Hoog TSH en hoog FT4

Bericht door Lena1936 »

Hoi,
Bedankt voor je reactie😊.
Eind 2016
Tsh 3.1 en ft4 18.8
April 2017
3.3 en 18.2
December 2017
2.0 en 20.4
Mei 2018
4.2 en 20.3
November 2018
3.9 en 22.9
Ik slik levothyroxin 25 mcg 4x per week 3 tabletten dus 75 mcg per keer
3x per week 2.5 tablet dus 62.5 mcg per keer
Van arts moets het zo blijven, maar ik ben nu iedere dag 2.5 tablet aan het nemen, al ben ik wel heel bang dat ik weer depri en somber wordt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoog TSH en hoog FT4

Bericht door Kiek »

Welkom ,Lena!

Je hebt al een enorme ervaring met slikken en prikken van je T4.
Misschien heb je zo'n hoge FT4 omdat je je laat prikken nadat je de levothyroxine hebt ingenomen? Of ga je nuchter naar het lab?
Kortom, de tijd van prikken en de omstandigheden zijn bepalend voor de hoogte van je FT4 en je TSH.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lena1936
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2018, 21:37

Re: Hoog TSH en hoog FT4

Bericht door Lena1936 »

Hoi Kiek,
Ik las idd nu op jullie forum dat er beter nuchter geprikt kan worden, nooit geweten.
Op de lab brief staat volgens mij dat de medicatie gewoon ingenomen mag worden😐.
Ik ga dit over een poosje eens proberen om nuchter te laten prikken.
Wat is jullie ervaring, hoe snel een lichaam zich aanpast aan een andere dosis?
Maar normaal is toch dat als tsh hoog is de t4 omlaag gaat?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoog TSH en hoog FT4

Bericht door Kiek »

Hallo Lena,

Een dosisverlaging geef je een kickstart door bijvoorbeeld 1 dag géén levothyroxine te slikken.
Het gaat er immers om de T4-voorraad in je lijf iets te verlagen.

Waarom geen levothyroxine innemen, en 's ochtends vroeg laten prikken?

Iedere dag neem je T4-levothyroxine en vervolgens zoeft je T4-bloed omhoog, en de TSH daalt. Na een paar uur begint je T4 weer te zakken tot de volgende ochtend.
Dus die volgende ochtend, z o n d e r levothyroxine, heb je het laagste niveau bereikt van je T4 in het bloed. Dát wordt gemeten. Dát is belangrijke informatie.
Deze vroege ochtendwaarden zijn door dezelfde omstandigheden goed met elkaar te vergelijken.
Anders is het een warboel, en weet je niet of je moet ophogen of verlagen.

Ja, inderdaad gaat de TSH omhoog als je je FT4 verlaagt.
Als je tijdens de grootste dynamiek van de FT4/TSH (na pil-inname) laat prikken, dan kan dat rare resultaten geven.
Verder heeft andere medicatie ook invloed op je schildklierhormonen.

Heb je nog oudere waarden?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie