Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangerschap

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
belle
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2014, 10:15

Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangerschap

Bericht door belle »

Hallo, tijdens mijn 2e zwangerschap werd de ziekte van Hashimoto vastgesteld.
Ik had niets van klachten maar werd door mijn gynaecologe doorgestuurd naar de internist.
Deze heeft de ziekte vastgesteld na een bloedafname en echo.
Ik heb hiervoor medicijnen gekregen en werd heel regelmatig geprikt.

Na de zwangerschap bleven mijn waarden goed staan.
Gedurende 5,5jaar nam ik L Thyroxine 50µg en voelde me top.
We hadden graag nog een 3e kindje en na goedkeuring van de endocrinologe zijn we er dan voor gegaan.
Gedurende de zwangerschap had ik niets van last.
Wel moest ik blijkbaar minder frequent geprikt worden dan in mijn 2e zwangerschap.

Nadien zijn de klachten begonnen.
Ik kreeg een warmtegevoel en op een avond begon ik te beven en last te hebben op mijn adem.
Dag nadien bij de huisarts langs geweest en bloed genomen.
Hieruit bleek dat mijn waarden te laag waren, dus werd mijn L Thyroxine van 100 naar 75 µg afgebouwd.
Gedurende een 2tal weken voelde ik me terug goed.
Toen ben ik een druk beginnen voelen in mijn keel.

Ik had al een consult staan bij de endocrinologe en ze vertelde me dat ze niets voelde aan mijn keel.
Ik kreeg voor de zekerheid toch een aanvraag mee voor een echo en ook moest ik na 6weken opnieuw een bloedafname doen.
Klachten verminderden en dus na 6 weken mijn bloedafname laten doen.
Hieruit bleek dat mijn waarden nog steeds niet goed stonden, dus verder afbouwen naar 50µg.

Nu heb ik sinds een paar weken last van mijn pols en enkelgewricht, precies een 'moeite' in mijn spieren (soms kan ik mijn dochtertje maar heel even dragen), terug een druk in mijn keel, moe en lusteloos.
Ook geraak ik héél moeilijk mijn laatste zwangerschapskilo's kwijt ondanks ik echt op mijn eten let. (mijn dochter is nu bijna 7maanden)
Vorige week heb ik dan toch mijn echo laten doen.
Hieruit is gebleken dat links mijn schildklier een stuk kleiner is dan rechts.
Ook heb ik opnieuw mijn bloed laten trekken. TSH staat nu 3,67.

Ook heeft ze thyroid peroxidase Ab of zoiets gecontroleerd en deze stond 190, wat blijkbaar veel te hoog is.
Morgen mag ik eindelijk terug op consult gaan want soms zakt de moed me hier in mijn schoenen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangersch

Bericht door laura »

hallo Belle,

Vandaag ga je dus naar de endocrinologe. Ik ben benieuwd.
Zo te zien is je TSH-waarde te hoog voor iemand die L-Thyroxine slikt.
Die mag echt wel lager en dat betekent dat de dosis L Thyroxine hoger mag.

Bepalen van die TPO-antistoffen heeft geen toegevoegde waarde.
Bekend was al dat je de ziekte van Hashimoto hebt.

Lees dit eens: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
belle
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2014, 10:15

Re: Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangersch

Bericht door belle »

Vandaag ben ik dus op controle geweest. Mijn L thyroxine moet terug opgedreven worden naar 75µg. Ze wist me te vertellen dat ik waarschijnlijk een ontsteking zou doorgemaakt hebben waarbij mijn TSH waarde in oktober veel te laag was. Blijkbaar zou ik door vermoeidheid of stress mijn nekspieren opspannen waardoor ik meer last heb van die druk in mijn keel. Ze hoopt dat die moeite in mijn spieren verdwijnt met het opdrijven van de medicatie en dat ik gemakkelijker gewicht zou verliezen. Ik zou ook volledig ontregeld kunnen zijn omdat ik sinds een maand gestopt ben met borstvoeding.
Volgens haar komen mijn gewrichtsklachten niet van mijn schildklier. Ze heeft me doorverwezen naar een reumatologe waar ik morgen al bij mag. Ik ben benieuwd wat deze me weet te vertellen.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangersch

Bericht door Jenny »

Nou en of kunnen gewrichtsklachten van de schildklier komen. En dan van een hypoklier. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Eenmaal goed ingesteld heb ik amper meer last.
Maar het is nooit verkeerd als iemand anders even meekijkt hoor.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
belle
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2014, 10:15

Re: Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangersch

Bericht door belle »

Ik0 moet foto's en echo's laten nemen van mijn polsen alsook een bloedafname van de reumatologe. 21/2 moet ik terug bij haar op controle. Ik voel me terug een beetje sinds mijn medicatie opgedreven is. Dat kropgevoel is voorlopig verdwenen en heb ook al minder last in mijn spieren. Hopelijk zit ik nu goed van dosering.
belle
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2014, 10:15

Re: Ziekte van Hashimoto en volledig ontregeld na zwangersch

Bericht door belle »

Ik heb eergisteren al een bloedafname laten zijn. Aangezien ik zelf verpleegkundige ben, kan ik snel bij mijn resultaten. Mijn vit D3 staat maar 7 ipv min 30. Hierdoor kan ik ook last hebben aan mijn spieren en gewrichten, futloos zijn, slecht slapen,...
Plaats reactie