Hulp gevraagd

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
P.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2019, 09:21

Hulp gevraagd

Bericht door P.B »

Inmiddels ben ik al 16 jaar bekend met een te langzaam werkende schildklier..
Het heeft erg lang geduurd tot ik goed ingesteld was maar heb toch best een aantal jaar goed ingesteld gestaan. Tot... ook ik over moest naar een ander medicijn dan Thyrax..
inmiddels was mijn huisarts die mij altijd goed snapte en meeging in mijn gevoel helaas overleden.
Dus .. ik ben in oktober 2016 overgestapt op Teva levothyroxine.
Van de Thyrax slikte ik op dat moment al 8 jaar 0,200 Mg. Met waarden van Tsh onder de 1,0 en T4 tussen de 19 en de 25.
Hier voelde ik mij prima bij.
Ik zal hieronder even de belangrijkste waardes neerzetten van afgelopen tijd:
2011: Tsh 0,8 t4 : 23
2012: tsh 0,42 t4: 26
1-2013 tsh: 1,6 t4: 19, opgehoogd naar 0,2125mg Thyrax
10-2013 tsh: 0,06 t4 29 terug naar 0,200 Mg Thyrax
14-10-2016 tsh 0,02 t4 36, hier overgestapt op Teva levothyroxine 0,175 Mg
1-12-2016 tsh 0,02 t4 35 naar 0,150mg
20-1-2017 tsh 0,02 t4 28 naar 0,125 Mg
9-12-2018 tsh 1,8 t4 19 naar 0,112mg
1-3-2018 tsh 3,0 t4 19 moet deze dosis blijven slikken

Volgens mijn huidige arts zijn mijn waardes prima.
Bij mijn opmerking dat ik mijn tsh liever onder de 1 heb was haar reactie dat die waarde van weinig belang is...

Nou begin ik toch ernstig te twijfelen. Moet ik idd gewoon deze dosis blijven slikken of kan ik toch beter een beetje ophogen
Ik mocht wel bloed laten prikken of er iets anders aan de hand was deze uitslag hoor ik vandaag.
Zij stelde voor om, omdat ik aangaf mezelf nog steeds niet goed te voelen, terug over te stappen op de Thyrax, maar dat is volgens mij we een laatste redmiddel, liever niet...

Vandaar mijn vraag hier, wat vinden jullie wat ik zou moeten doen, met deze waardes?

Groetjes Petra
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Kiek »

Welkom, Petra!

Je waarden zijn het belangrijkste onderwerp tijdens een spreekkamergesprek over schildklier en dosering.
Als je je rot voelt, dan worden je waarden bekeken.
En als je je prima voelt bekijkt de behandelaar je waarden ook.
Ze zijn een uiterst individuele weergave van je schildklierhormonentoestand op het moment van prikken.
Want geen mens heeft hetzelfde waardenpatroon.

Als je er meer betekenis aan wilt toekennen, dan is het belangrijk om ze te leren kennen.
En om stoorzenders te vermijden.
Want pas dan kun je ze goed met elkaar vergelijken.

Een van de stoorzenders is je dagelijkse portie levothyroxine.
Na slikken zwiept je FT4 omhoog, en de TSH reageert daar weer op.
Een dynamische toestand dus die iedere dag ook nog verschilt.
Andere medicatie kan dit spel negatief beïnvloeden.

Nog een stoorzender is de tijd.
's Ochtends heb je andere waarden dan 's middags of 's nachts.

De volgende stoorzender is het lab zelf.
Ieder lab heeft eigen meetapparatuur, met een andere verdeling van de referentiewaarden.
Daarom is het handig om altijd 's ochtends vroeg naar hetzelfde lab te gaan - nuchter - zonder levothyroxinedosis van die dag.

Aan waarden met een TSH van 0.0-zoveel heb je eigenlijk niet zoveel.
Ze zeggen niets over de samenhang van je FT4 met je TSH.
TSH's van 0.0-zoveel zeggen bij een bestaande hypothyreoïdie dat je zeer waarschijnlijk teveel slikt.

Misschien heb je verhoudingsgewijs hogere FT4-waarden nodig om te voldoen aan de eisen van je lichaam.
Een TSH van 3 bij een FT4 van 19 lijkt die boodschap te geven.
Maar het kan evengoed beïnvloeding/reactie zijn op andere medicatie.
En dus niet alleen van je levothyroxine.

Op wel tijdstip laat je je bloed prikken?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
P.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2019, 09:21

Re: Hulp gevraagd

Bericht door P.B »

Hoi Kiek, bedankt voor je uitleg.
Normaal gezien laat ik altijd rond een uur of 11 bloed prikken, want ik hoorde altijd dat het niet nuchter hoefde, nu lees ik hier dat dat eigenlijk wel beter is.. de laatste keer was om 2 uur smiddags..
dus misschien komt daar ook wel verschil vandaan.. vanaf nu laat ik alleen nog nuchter prikken! Lab is wel altijd hetzelfde.
Het viel mij vooral op dat de arts beweerde dat de tsh niet zo belangrijk is om te weten.. en dat die best zoveel mag schommelen.
Feit is dat ik nog steeds best wel wat klachten heb die ik normaal ook heb als mijn waardes niet goed zijn. Moe, geen puf, brosse nagels,bv..
Ik slik hiernaast alleen nog levocetricine tegen de hooikoorts, maar dat kan toch geen kwaad neem ik aan?
Ik zie er nogal tegenop om weer te wisselen van medicijn, maar als dat me beter laat voelen dan doen we dat maar..

Gr. Petra
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Petra,

Moe en duf passen naadloos bij werkloze schildklieren.
En dan is het zoeken naar energie.

Ik heb niet gelezen dat levocetricine last geeft.

En er valt wat voor te zeggen om de TSH te verwaarlozen.
Want het gaat om de FT4.
Dat slik je.

Maar je TSH is interessant als je die samen met je FT4 kunt bekijken.
Welke TSH past bij welk niveau van je FT4? Dat samenspel verschilt bij ieder mens.
Voor een goede instelling op levothytroxine is er maar één optimale combinatie van TSH/FT4.
Het is als een plaatswijzer op de kaart van de schildklierhormonen.
Er is één plaats die uitsluitend voor jou geldt.
Dus voor de instelling op levothyroxine is TSH belangrijk.

Levothyroxine is levothyroxine is levothyroxine.
De merken onderling hebben ieder een eigen waardering en inhoud voor 100 µg.
Dat scheelt per merk wel enkele microgrammen per pil, soms wel 10 microgram.
Gewoon niet wisselen als je je beter en zeker voelt bij je huidige merk.

Tot een volgende keer!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
P.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2019, 09:21

Re: Hulp gevraagd

Bericht door P.B »

Vanmiddag belde de huisarts zelf op met de bloeduitslagen. Hieruit komt dat ik bloedarmoede heb!
Waardes weet ik niet, maar ik krijg morgen medicijnen en ik krijg een verwijzing naar de internist.
Ben wel benieuwd hoe ik daar nou weer aan kom.
Voorlopig houden we dus de dosis en het merk maar even zoals het is....
Gr.Petra
Plaats reactie