Pattsy stelt zich voor

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Je waarden zijn gelukkig wel te gebruiken!
De verstoringen vallen reuze mee.

En ik kan zo al zeggen dat je een gemiddelde FT4 nodig hebt van rondom de 18 pmol/l.
De TSH staat voor het set point op ca. 1.5 mU/l.
Rondom een FT4 van 18 pmol/l is je aangeboren schildklierhuishouding georganiseerd.

Dat komt zo: je FT4-fabriek (schildklier) doet het niet goed. Die zwabbert niet de goede kant op.
Maar aan je TSH-fabriek mankeert niets. Die reageert net zoals voorheen als een robotje op het niveau van je FT4. Met een hogere TSH wilde je TSH graag de schildklier tot meer actie aanzetten.
Dat lukte niet, en jij startte met de Euthyrox (=T4).
Naarmate je dosis verhoogde, kon de stimulerende TSH verlagen.

Dat patroon komt uit de app.
En hieronder zie je het resultaat: met je nog gezonde schildklier was je schildklierhuishouding georganiseerd rondom een FT4 van 18 pmol/l, het oranje sterretje, waarbij je TSH ca. 1.5 à 2 mU/l is.
Zo is de werking van TSH en FT4 bij jou aangeboren.
Daarbij voelen je cellen en je weefsel zich het best.

Misschien heb je er wat aan.

Je hebt wel flink gehyperd (FT4 25 en 20). Dat moet niet prettig zijn geweest.
Dat betekent vermoeidheid en onrust.
Je staat nu veel evenwichtiger in de schildklierhormonen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
PattsyMaart2019.jpg
PattsyMaart2019.jpg (39.45 KiB) 747 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pattsy
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2019, 10:16

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door Pattsy »

Bedankt voor deze uitgebreide reactie, ik zie dat ik wat foutjes had staan in mijn gegevens, heb alles eens in een tabelletje gezet
Bijlagen
Schermopname (258).png
Schermopname (258).png (140.28 KiB) 724 keer bekeken
wilhelminajohanna15
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2017, 17:02

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door wilhelminajohanna15 »

Hallo pattsy, hoe gaat het nu met je?
En hoe zijn je schildklierwaarden nu?
Ik ben zelf ook hypo na volledige schildklierverwijdering.
Ik slik de ene dag 100 en de andere dag 112 Mg euthyrax dit ging altijd goed maar nu schommelt het erg omdat ik 51 jaar in de overgang zit, dus dat is best wel weer lastig nu.

Vriendelijke groet Johanna.
Pattsy
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2019, 10:16

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door Pattsy »

Johanna,
Ik heb woensdag een nieuwe bloedafname en zal daarna wat meer weten over mijn huidige waardes.
Symptomen zijn jammer genoeg nog hetzelfde : heel vermoeid, hoofdpijn, duizeligheid enz.
Ik slaap erg slecht, vaak nachtmerries en sta s morgens op alsof ik gans de nacht klop heb gekregen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Volgende keer graag wat grotere letters, Patsy.
Je waarden 19-0.27 zijn eruit gemieterd, omdat het tegengesteld is aan de verwachting van je volgende waarden:
20-0.43.
Het verandert overigens je set point niet.
Verder laat ik voortaan alle 'setjes' met TSH-waarden onder de 0.0 weg. De foutmarge stijgt dramatisch met zulke kleine waarden van de TSH.
Je oudste waarden - 2013 en eerder- heb ik er ook uitgelaten, vanwege het risico dat er ander labapparatuur gebruikt werd, of dat de apparatuur opnieuw geijkt is, etcetera.
De volgende waarden zijn gebruikt:
18.10 2.41
20.00 0.43
20.20 1.04
16.60 6.35
14.20 7.38
12.90 9.35
19.40 1.26

Dat geeft een set point van ca. 18 pmol/l met een TSH van ruim 1.5 mU/l.

Ik begrijp niet dat steeds je Tg-AL wordt geprikt met je TPO-AL.
Dat heeft geen enkele functie.
Eenmalig geeft een beeld: positieve Tg, negatieve TPO.

Is het een commercieel lab? Moet je dat deels zelf betalen?
Leer dan welke waarden belangrijk voor jou situatie zijn.
En overleg met je arts wat je wilt aanvragen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pattsy
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 feb 2019, 10:16

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door Pattsy »

Dag Kiek, sorry voor de kleine cijfers maar het was heel wat om dit geplaatst te krijgen. Ik ben hier allemaal nog niet zo handig in.
Verder heb ik ook veel moeite om dit allemaal te begrijpen, op dit moment is lezen en dingen begrijpen ook veel moeilijker voor mij.
Wat de Thyroglobuline Anti-lichamen betreft, deze worden gemeten ivm Hashimoto. Dit zou volgens de arts bewijs zijn dat Hashimoto actief is.
Denk jij hier anders over?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Pattsy stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Patsy,

Ik voel met je mee: ik ben ook reuze onhandig met het plaatsen van tabellen.
En mijn bril doet het niet goed genoeg om de priegeltjes te vertalen in scherp beeld :)

Een eenmalige check van antistoffen TPO aan het begin is handig: positief of negatief.
(Tg wordt in NL nog maar zeer zelden gemeten).
Je behandelt het tekort aan FT4. Je antistoffen behandel je niet.

- de dosis is dus niet afhankelijk van antistoffen, maar wel van de hoogte van TSH/FT4.
- al zou je hemelhoge antistoffen hebben: er verandert niets aan je therapie.
- al zou men hemelhoge antistoffen hebben: waarden van mensen met hoge AL kunnen nog jaaaren prima blijven, zonder levothyroxine.

Kortom, bij een hypothyreoïdie betekenen antistoffen hooguit een bevestiging van een Hashimoto, of niet.
Er bestaan ook hypothyreoïdieën zonder antistoffen.
Het is een handig zekerheidje voor artsen als ze zich afvragen of ze kleine TSH-afwijkingen moeten behandelen met levothyroxine of niet.
Bij positieve antistoffen neigt men eerder naar behandelen dan zonder antistoffen.
Hoge anti-TPO doet geen pijn. Je voelt het niet.
Als je TSH-waarde afwijkt, voel je het wel.

Moraal van het verhaal: je hebt als patient niets aan deze opeenvolgende antilichamen.
Het kost alleen extra geld.
Voor jou, en ook voor de samenleving.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie