opnieuw nieuw :)

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Bianca40
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2014, 12:47

opnieuw nieuw :)

Bericht door Bianca40 »

Hoi,

Toch maar weer aangemeld hier. Was op het vorige forum al aanwezig.

Heel kort gezegd loop ik al ruim 3 jaar te tobben met instellen van medicatie.
Heb sinds oktober 2010 en december 2010 geen schildklier meer. Wat in eerste instantie een cyste werd gedacht bleek later een tumor te zijn, medullaire variant.
Op zich veel geluk gehad, heb geen behandeling ondergaan verder behalve het totaal verwijderen van de schildklier in 2 x.

Maar ja, blijf dus veel last houden van restklachten, moe zijn, slechte concentratie,moeilijk op woorden kunnen komen, vergeetachtigheid, enz.

Op advies van de endo uit Erasmus vanwege de klachten toch opgewaardeerd met een halfje blauwe thyrax, nu slik ik 1 roze en 2,5 blauw ( 212,5).
Voordat ik op hoogde had ik een TSH van 0.12 en een vrije T4 van 21 en nu dus een TSH van 0.02 en vrije T4 van 23.
Hierdoor begon mijn huisarts weer te protesteren.
De endo had zoiets van op basis van je klachten mag je meer slikken, we laten de waardes even los en kijken in april verder. En ik heb nu wel meer energie overdag, maar daar zijn ook wel weer andere klachten voor terug gekomen zoals dizzy hoofd ( voor al de 1e 2 weken na ophogen)
en druk achter de ogen en zo, moeite met focussen soms. Dan weer goed slapen en dan weer slecht enz.

iemand hier ervaring mee?? Of andere tips heel graag.

groetjes van Bianca
Oktober 2010 halve schildklier verwijderd en december 2010 de rest verwijderd, bleek een medullair schildkliercarcinoom te zijn
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: opnieuw nieuw :)

Bericht door Jenny »

Mijn internist zegt hetzelfde als jou endo: doseren tot jij je goed voelt. Bovendien is jouw TH nog steeds goed te noemen, de mijne is volgens mijn arts ook "goed" met 0,06. Ik ben wel een apart geval, want met deze TSH heb ik een FT4 van 14,6 en mag ik de Euthyrox ietsje ophogen. We worden mijn botten in de gaten gehouden d.m.v. tweejaarlijkse Dexascan.
Mijn arts is dus van mening dat de kwaliteit van leven belangrijker is dan de leeftijd die je bereikt met allerlei klachten. Je weet immers niet hoe oud je wordt? Ik kan hem hier wel in volgen.

Maar wanneer jij hyperklachten hebt, kun je proberen om tussen de vorige en huidige dosering in te gaan zitten. Of heb je misschien snel opgehoogd, want ook daar kun je (tijdelijk) hyperklachten van krijgen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Bianca40
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2014, 12:47

Re: opnieuw nieuw :)

Bericht door Bianca40 »

Hoi,

Super bedankt voor reactie, ik zal in april ook eens na gaan vragen over die dexascan.

Ik ben nu eindelijk zover dat ik overdag een beetje energie heb, maar die is in de avond weg en dan lig ik voor tien uur op bed.
Het verdelen van de energie begin ik ook langzaam door te krijgen, dus als ik daar naar kijk voel ik me beter met de iets hogere dosering.
op het moment heb ik weer het idee dat het afneemt. Maar vanwege die lage TSH durfde ik niet meer op te hogen zeker na de reactie van de huisarts.

Ik reageer altijd heel sterk op een aanpassing van de medicatie, was al vanaf het begin.

Misschien dat ik het dan toch ga proberen met een kwart blauwtje erbij. Wat meer energie zou wel fijn zijn. Maar met sporten heb ik ook problemen met mn spieren,ik verzuur vrij snel en dat schijnt ook meer voor te komen bij schildklierproblemen.
Ik kijk het nog ff aan, maar ik ben wel blij weer hier op het forum te zitten, je word toch niet echt begrepen door je omgeving.

groetjes van Bianca
Oktober 2010 halve schildklier verwijderd en december 2010 de rest verwijderd, bleek een medullair schildkliercarcinoom te zijn
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: opnieuw nieuw :)

Bericht door laura »

Bianca,

Heb je dit al eens gelezen: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... en-op.html
Kijk halverwege op die pagina eens in de tabel.

Het gaat om deze passage:
Uit een Brits onderzoek van Graham Leese en Robert Flynn van de Universiteit van Dundee, Tayside blijkt inmiddels dat een TSH tussen 0,04 en 0,4 voor patiënten die levothyroxine slikken veilig is. Van ongeveer 17.000 patiënten die levothyroxine slikten, werden de gegevens over een periode van 8 jaar onderzocht. Gekeken werd of de TSH-waarde gevolgen had voor de gezondheid op de lange termijn van de patiënten.

Uit de tabel blijkt dat patiënten met een hoge TSH (> 4,0) of onderdrukte TSH (< 0,03) vaker last hadden van hart- en vaatziekten, hartritmestoornissen en botbreuken dan patiënten met een normale TSH (0,4-4,0). Bij patiënten met een iets lagere TSH (0,04-0,4) was de uitkomst hetzelfde als bij die patiënten met een normale TSH. Zij hadden geen grotere kans om deze problemen te krijgen. Een te hoge TSH is dus niet goed. Maar de TSH mag ook weer niet onderdrukt zijn. Meer onderzoek is nodig. Maar dit onderzoek kan schildklierpatiënten al op weg helpen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie