Afvallen met een hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Aylen

Afvallen met een hypothyreoïdie

Bericht door Aylen » 25 mar 2019, 08:08

Ik ben in mijn leven wel honderden kilo's afgevallen, denk ik. Steeds lukt het me een periode van 6 tot 12 maanden om op gewicht te blijven en dan kom ik weer tientallen kilo's aan. Naast de trage stofwisseling heeft het in mijn geval ook te maken met een slecht eetpatroon.

Tuurlijk, ik moet meer bewegen en minder eten, dat begrijp ik ook wel. Maar als ik zo goed kon matigen was ik waarschijnlijk niet zoveel te zwaar ;) Dus ik kan mezelf wel optrekken aan een bestaande methode met duidelijk afgewogen porties e.d.

Zijn hier mensen die ook graag willen afvallen? En hebben jullie misschien tips voor goede en gezonde methoden? Wellicht iets dat is afgestemd op mensen met schildklierklachten?

laura
Contacteer:

Re: Afvallen met een hypothyreoïdie

Bericht door laura » 25 mar 2019, 14:21

Aylen,

Ik heb je onderwerp verplaatst naar dit onderdeel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Aylen

Bericht door Aylen » 25 mar 2019, 14:30

laura schreef:
25 mar 2019, 14:21
Aylen,

Ik heb je onderwerp verplaatst naar dit onderdeel.
Okee, dankjewel :)

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 17 mei 2019, 17:13

Het beste advies wat ik je kan geven waar ik zelf onwijs veel profijt van gehad heb is een voedingsdeskundige /dieetiste.

Het gaat namelijk niet om 'dieeten' zoals de meeste mensen het woord dieet compleet verkeerd interpreteren.
Het gaat niet om 'mag niet' of 'moet'.
Kijk voor de grap maar eens in het woordenboek ;)

Het gaat er om dat je je hele leefstijl veranderd.
Dat kan niet in 1x. dat gaat in stappen.
Het duurt ongeveer 3 maanden voordat een nieuwe gewoonte daadwerkelijk gewoon is. Je hersenen/systeem hebben deze tijd nodig om de verandering op te nemen als 'gewoon'.
Van mijn dieetiste heb ik onwijs veel geleerd.
Helaas zijn niet alle voedingsdeskundige zo behulpzaam en niet alle voedingsdeskundigen houden hun eigen interpretatie erop na. Er zijn ook mensen die zich strikt aan het theorie boek houden en absoluut niet over het randje van dat boek durven te kijken.

Om een voorbeeld te geven over de leermomenten:
Niet alleen sapjes en frisdrank zijn slecht, maar ook de uitleg waarom.
Ik dacht goed bezig te zijn omdat ik sinaasappelsap dronk, lang leve vitamine c.
Tot ik leerde dat je lichaam geen onderscheid maakt tussen suiker uit cola of uit een sinaasappel.
Je lichaam herkent het verschil pas op het moment dat je die sinaasappel eet en de vezels nog gebonden zijn aan de suikers.

Maar bijvoorbeeld ook dat je niet altijd 100% streng op jezelf moet zijn. Ik ben persoonlijk van mening als je streng voor jezelf bent (doorzettingsvermogen) kan je een heleboel bereiken. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. En ook dat heb ik gewoon door schade en schande geleerd.
Als je je crap voelt, je bent ongesteld alles zit tegen, en je hebt vreselijke pijn.
Haal die appelflap bij de ah, neem een stuk chocola, drink 1 glas cola.
Zolang er maar wel grenzen blijven en je dit niet elke dag of elke week doet.

Wat mij ook onwijs goed gedaan heeft, is het boek de voedselzandloper lezen.
Er word in dat boek zoveel extra uitleg gegeven waarom?? is dit een beter alternatief voor.....
Waarom word dit beschouwd als goed....
waarom word dit beschouwd als een minder goede keuze.
En uiteraard is het geen religie waar je 100% voor moet gaan, je pikt eruit wat bij jou past.
Maar dat is bij elke theorie die beweert de beste te zijn. Er is niet 1 methode de beste, jij kiest eruit wat voor jou het beste is.
Ik vind het persoonlijk gezonder om tussen de middag warm/grote maaltijd te eten.
Dan heb ik de hele middag nog om al die energie te gebruiken. Ipv... savonds warm eten en dan op de bank gaan zitten omdat ik er de kracht allemaal niet meer voor heb. Dan word alle energie uit het eten opgeslagen ipv verbruikt.
Zo leerde ik ook waarom tarwe pasta en gewone aardappelen een minder verstandige keuze zijn. En waarom ik altijd na 60 tot 90 min na zo'n maaltijd weeral honger heb.

Ik ben jaren bezig geweest om mijn voedingsinname op de rit te krijgen, 3x per week een uur sporten. Mijn rijbewijs had ik toen niet dus alles deed ik op de fiets. Nog steeds trouwens nu ik wel een rijbewijs heb.
Maar afvallen deed ik gewoon niet.
Tot ik schildklier medicatie ging slikken. Binnen 6 maanden was ik de 10 kilo kwijt die me het meeste dwars zat. Ik herkende mijzelf weer in de spiegel. Doordat ik meer energie kreeg ging ik vanzelf meer bewegen, meer bewegen zorgt dat je je fitter gaat voelen en nog meer energie krijgt.
Je gaat weer spieren opbouwen en daardoor kan je steeds meer.
Het fietsen heeft mijn beenspieren gered van de spierafbraak. Mijn armen schouders en bovenrug moet ik elke keer opnieuw trainen om fatsoenlijk dagelijkse ditjes en datjes te kunnen doen.

Als je wilt, en je hebt een doel voor ogen, met een beetje consequent doorzettingsvermogen kan je zoveel bereiken. Je kan je hele leven veranderen.
En daar krijg je elke dag opnieuw de kans voor.
Is 1 dag mislukt en heb je het doel niet (helemaal) bereikt?
Jammer, morgen nieuwe ronde en probeer het opnieuw.
Wat ik het fijnst vind is dat er iemand is die ik 6 tot 8x per jaar zie waar ik inhoudelijke vragen kan stellen, waar ik nieuwe inspiratie en motivatie vind om door te gaan en nieuwe dingen te proberen.

Ik denk niet dat er een speciale methode is om af te vallen voor mensen met een schildklier ziekte. Ik weet ook niet of je dat moet willen.
Het gaat immers om jezelf, en niet specifiek om je ziekte. Een gezonde afwisselende leefstijl is voor elk mens goed. en ja er zijn wel wat side notes omdat je schildklier patient bent, maar daar valt prima rekening mee te houden.

Succes!

Plaats reactie