Help !! TSH 86 T4 1.5

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Hallo Allemaal,

Ik ben 29 jaar jong en een dochtertje van 7 maanden oud. Na insecten beet sinds 2 weken niet lekker zo lekker, Bloed laten prikken. Dag erna terug gebeld door HA ivm de waardes TSH 86 en T4 1.5 vertelde mij in het kort over Hypothyreodie. Ik had daar nog nooit eerder van gehoord. Blijkt toeval na insecten beet klachten als brok in me keel gevoel. Na bevalling extreem droge huid,vaak hoofdpijn, extreem moe, psychische klachten,veel grijze haren op mijn hoofd. Al deze klachten nam ik voor lief en dacht gaat vast allemaal weer over na ontzwangeren . Afgelopen 2 weken wel erg belabberd geen eet lust door brok in me keel en last van obstipatie.
Ben 3 dagen geleden start met Levothyroxine 125 mg. Gisteren door zh gebeld as vrijdag afspraak internist. Art gesproken en vroeg zich af hoe ik me voelde nav de waardes. Ik heel internet afgezocht. Maak me zorgen!! Zeker door dat gevoel in me keel. (Brok in me keel )
Kan iemand hier met gelijke waardes wat meer vertellen. En wat kan ik van zh afspraak verwachten ??
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Aanvulling op bovenstaande
Brok in keel gevoel en plek van schildklier voel ik bonken. Net zoals als je je vinger hebt gestoten en je hartslag daardoor extreem voelt kloppen in je vinger.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Teun »

De insectenbeet heeft gelukkig gemaakt dat je naar de arts bent gegaan. Bij deze waardes is er sprake van tekort aan schildklierhormaan welke je nu aangevuld krijgt met levothyroxine.

Klachten welke je omschrijft ook dat gevoel van brok in je keel past heel goed bij deze aandoening. Je zult nu ingesteld worden op de levo, aan de hand van je bloedwaardes zal de dosering elke keer worden aangepast. Het kan heel goed zijn dat de zwangerschap de trigger was voor deze aandoening, gebeurd vaker, suddert in eerste instantie op de achtergrond om vervolgens zich door een bepaalde trigger te openbaren.

Instellen op de medicatie en je beter voelen kan veel tijd kosten, geduld hebben is dan ook belangrijk.
Ik zelf ben me in de eerste instantie eerst veel slechter gaan voelen, waarschijnlijk omdat ik al langere tijd langzaam aan tekort heb gehad en ineens aangevuld heb gekregen

In het ziekenhuis zal de arts je uitgebreid bevragen en onderzoeken, mogelijk nog wat bloed prikken en eventueel een echo of scan maken van je schildklier, dit wisselt per arts. Hierna zal de behandeling net als nu verder gaan met instellen op medicatie.
Eigenlijk niets om je zorgen om te maken

Informatie over de schilklier kun je o.a. Vinden op https://schildkliertje.blogspot.com/

Richtlijnen voor huiisartsen met betrekking tot behandeling:
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1764
Sterkte en beterschap
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Beste Teun,

Bedankt voor je reactie. Ga gelijk eve op de link kijken die je hebt meegestuurd.

Is het gek als ik gelijk aan enge dingen denk ?? Zoals schildklier kanker.

Gr
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Teun »

Angst komt bij iedereen naar voren als je ineens geconfronteerd wordt met een afwijking in je bloed en je slecht voelen. Gelukkig wordt deze angst in de meeste gevallen niet bewaarheid en is het een afwijking in je eigen systeem welke met levothyroxine goed is te regelen. In enkele gevallen voorbijgaand, maar vaak voor het hele leven.

Kanker in de schildklier komt helaas voor, gelukkig is dit ook goed te behandelen en niet dodelijk. In de meeste gevallen wordt de schildklier dan verwijderd soms nog een nabehandeling en moet je ook dan dezelfde levo slikken als wat je nu doet. Maar ik zou als ik jou was me er nu niet op focussen, gebruik de energie die je nu hebt voor leuke dingen.
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Bedankt voor je reactie.

Wat brengt jou hier teun ? Wat waren jou klachten enz ?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Teun »

Ik ging naar de huisarts omdat ik continu heel moe was, kokhalsen, brandende mond, af en toe het gevoel extra moeite te moeten doen om voldoende adem binnen te krijgen, duizelig, slecht slapen, hartkloppingen, gevoel dat mijn hart af en toe even stilstond en regelmatig het gevoel had flauw te vallen. Kon geen normale wandeling meer met de honden maken en moest regelmatig de winkel uit waar ik stond met een vol boodschappenkar omdat ik dreigde van mijn stokje te gaan. Moest dan eerst gaan zitten/liggen voor ik weer verder kon.

Bij bloedprikken bleek al snel dat mijn tsh hoog was en mijn ft4 te laag.
Direct begonnen onder begeleiding van de huisarts met de levo. Duurde erg lang voordat de klachten van hartkloppingen etc verminderden, na een jaar bij de endocrinoloog en cardioloog geweest, deze laatste vooral kon me gerust stellen dat de klachten zouden verdwijnen als ik helemaal goed ingesteld was, waren wel duidelijk ritmestoornissen te zien bij verschillende Onderzoeken.
En hij heeft gelijk gekregen, na ongeveer 1,5 jaar in totaal waren de hartritme stoornissen naar een niveau van af en toe gedaald, mijn angst verdween hierdoor ook.
De waardes leken aardig goed, maar het heeft zeker 2,5 jaar geduurd voordat ik het gevoel had dat ik me in zijn geheel beter voelde, ook nu nog regelmatig momenten van minder goed voelen, maar acceptabel.
Ik wijt het ook een beetje aan de nachtdiensten die ik altijd draai. Binnenkort komen we er achter of regelmaat bij mij een positief effect heeft, ik kan dan namelijk stoppen met werken.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door mamavan2 »

Hoi, welkom op het forum. Mijn verhaal begon met soortgelijke waardes ( tsh boven de 100 en FT4 van 2.
Inderdaad niet opknappen na de bevalling na een zwangerschap met allerlei klachten.
Het gevoel van een prop in de keel herken ik. Bij mij kwam het doordat mijn schildklier overuren draaide om nog wat T4 te kunnen produceren. Misschien stelt dat je wat gerust. In het ziekenhuis zul je waarschijnlijk wat meer uitleg krijgen en een test voor antistoffen (anti tpo)
Starz
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2019, 19:34

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Starz »

Niet niks Teun! En dat het dan ook nog zo lang duurt voordat je je beter bent gaan voelen. wat een niet goed werkende schildklier allemaal kan veroorzaken, tot aan je hart toe, Ongelooflijk. Ben blij dat het beter met je gaat. En ja dan helaas ook wat mindere dagen. Maar die zullen niets zijn bij alles wat ik in het begin van jou verhaal lees.

Mamavan 2 bedankt voor jou verhaal. Hoe gaat het nu met je ?

Ik heb mijn zh afspraak die op as vrijdag stond gelukkig kunnen verplaatsen naar morgen. Hoop daar meer duidelijkheid te krijgen. Gisteren voelde ik me zo beroerd dit natuurlijk in het weekend. Vanochtend met ha overlegd van een hele tablet nu naar een halve. Verder morgen afwachten.
Na steeds meer verhalen te lezen en syptomen, herken ik er steeds meer, zoals altijd koude handen en voeten, droge huid, ben altijd moe slaap t liefst 12 uren maar dan nog moe. ;) heel vaak hoofdpijn . Heb toch een hoop paracetamol geslikt na de bevalling. En allemaal symptomen waarvan je niet zo snel naar de ha zou gaan. En denkt owww dat gaat vast wel over.

Hoe doen jullie dit met werk ? Of na de klachten al thuis? Is er begrip vanuit het werk ?

Ik na mijn bevalling al thuis omdat het helaas psychisch niet helemaal lekker gaat. Daarbij nu ook de lichamelijke klachten. Wat het er niet makkelijker van maakt :(
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Help !! TSH 86 T4 1.5

Bericht door Teun »

Ik heb 2 maanden helemaal niet gewerkt. Daarna langzaam opgebouwd in therapeutisch werken, begonnen met 3 keer 2 uur in de week, anders dan mij eigen werk (verpleegkundige in de nachtdienst).
Uiteindelijk na ruim een jaar weer mijn eigen werk en ritme op kunnen pakken. Viel in het begin zeker niet mee. Wel alle begrip op het werk en de bedrijfsarts, als het aan hem had gelegen had ik nog langer thuis geweest, wilde zelf graag weer aan het werk, voelde me veel beter als voor ik ziek werd, maar zoals gezegd nog niet optimaal.
Plaats reactie