Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Freesia's vragen

Bericht door laura »

Freesia schreef: 29 jun 2019, 08:32 Oh sorry, ik ben wel een ster in mijn vraag op de verkeerde plaats stellen 🤦‍♀️
hallo Freesia,

Ik heb één onderwerp voor jou gemaakt.
Je stelt duidelijke vragen en dan is een duidelijk onderwerp wel zo handig.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Dankjewel, Laura!
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Even een update, vooral voor mezelf. Ik gebruik nu drie weken levothyroxine en ik voel nog weinig verbetering. Eerder verslechtering, denk ik soms. Het is wel fijn dat veel dingen op hun plek vallen nu. Van 'tussen de oren' naar verklaarbare symptomen van een fysiek defect. Een stukje fietsen en traplopen betekent buiten adem en hartoverslagen, te snel opstaan en lang staan betekent licht in het hoofd. Met rustig aan doen kom ik een heel eind, de bedrijfsarts geeft me gelukkig veel ruimte. Nu maar hopen dat ik snel iets ga merken van de medicatie, al is het maar een heel klein iets...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Freesia,

Geen verbetering kan het gevolg zijn van je lage dosis.

Je hebt een tekort aan FT4, want je TSH is hoger dan gemiddeld.
Het weefsel van je schildklier kan blijkbaar niet voldoen aan de vraag van de schildklier stimulerende TSH.
De hoogteregeling van FT4 wordt bestuurd door je TSH-huishouding.

Een gemiddelde dosis is ca. 100 µg, variërend van (tegenwoordig) 50 tot 200 µg.
Men meent al decennia 1.6 µg/kg lichaamsgewicht.
Nu waarschijnlijk wat lager vanwege sterkere pillen?

Jij gebruikt 50 µg LT4 (=levothyroxine).
In reactie daarop zal na het slikken je TSH dalen.
Dat betekent minder stimulans voor je schildklier.
Die produceert dan prompt minder.
In de loop van de komende dag stijgt de TSH weer.
Er verandert zo niet veel.
Wel meer gewiebel van FT4-hoeveelheden, teveel binnen de lagere marges.

Pas na een verhoging van de levothyroxine zal je verbetering ervaren (hoop ik).
Hou nog even vol, Freesia.
Over niet al te lange tijd ga je weer naar het lab.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ah ja natuurlijk, dat scheelt best veel, 50 of 88 µg, want dat zou ik volgens die berekening moeten hebben. Ik kan niet wachten tot het prikmoment. Tot die tijd bikkelen we nog even door. Heel erg bedankt weer, Kiek!
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Hoera! Zes weken voorbij en de testresultaten zijn binnen. De assistente was bijzonder te spreken over mijn waarden, heb gelijk aangegeven dat ik me echt nog verschrikkelijk voel 😅

5 juni 2019
Nuchter, 8.00 uur, nog niet gestart met levo
TSH 5,2 FT4 16,2
(week later gestart met 50mcg levo)

24 juli 2019
Nuchter, vóór het pilletje, 8.00 uur
TSH 2,9 FT4 18,2

Kiek, kun je misschien al een voorzichtig setpoint geven?

Ik mag woensdag naar de huisarts, de assistente wilde me eigenlijk niet eens laten langskomen omdat de waarden 'prima' zijn. Waar zal ik op inzetten? Een verhoging van hoeveel? Ik slik nu dus 50mcg Euthyrox.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Hoe staat je TSH afgesteld op het niveau van je FT4?

Nog niet veel zinnigs heeft de app te melden met de twee 'setjes' FT4/TSH-waarden.
Wel een bevestiging van je eerste set waarden: want allebei relatief hoge FT4 met relatief hoge TSH.
Twee waarden is vaag - 3 waarden geeft iets - 4 waarden bevestigen.
Set point mogelijk in dezelfde regio (of ietsje hoger) als je laatste waarden. App: 18.8/2.4.
En een flauwe curvevorm die bij een hoog normale FT4 met een relatief hoge TSH past.

Een flauwe curvevorm lijkt te maken te hebben met een niet zo gevoelige reactie van de TSH op het niveau van de FT4.
Je ziet dit dus aan je 2 waarden:

16.20 5.20 -> relatief hoge FT4 bij relatief hoge TSH
18.20 2.90 -> idem dito

Een flauwe curvevorm geeft grote zwieren aan FT4 bij slechts kleine variaties van de TSH.
Het tegenovergestelde is een steile curve met bij slechts geringe FT4-bewegingen al sterke reactie/verandering van TSH.

Stel dat je set point bevestigd wordt door je toekomstige waarden, dan heb je theoretisch nu al zo ongeveer je doel bereikt.
Want je prikt op het laagste FT4-punt in 24 uur. Na het slikken van je pillen stijgt de FT4 gedurende de eerste uren, waarna daling, om pas de volgende ochtend weer het laagste niveau te bereiken.

Je schrijft:

De assistente was bijzonder te spreken over mijn waarden, heb gelijk aangegeven dat ik me echt nog verschrikkelijk voel.


Op het forum blijkt dat mensen met een flauwe curve best moeilijk in te stellen zijn.
Zo'n werking is dus niet zo voordelig.
Je zou op z'n minst een toevoeging van ca. 12.50 µg uit moeten proberen.
Je hebt een kans dat je je op de weg naar de zes weken labwachttijd verbetert met de verhoging.
Of verslechtert.
Je hebt in ieder geval een markeerpunt.

Succes toegewenst!
Kiek
Bijlagen
FreesiaJuli 2019.jpg
FreesiaJuli 2019.jpg (38.75 KiB) 729 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Freesia's vragen

Bericht door Bloem17 »

HI, even een vraagje uit nieuwsgierigheid ?
Las dat je jaren vegetarisch hebt gegeten en nu nog steeds niet veel vlees eet.
Heb je ook je b 12 wel eens laten testen ?

Een aantal van jouw klachten zou daardoor ook verklaard kunnen worden.

Groetjes
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Super bedankt Kiek! Een flauwe curve, heb ik weer, haha. Maar dat verklaart dan ook waarom ik toch behoorlijke klachten had met mijn subklinische TSH?
Ik ga inzetten op 12,5 mcg verhoging!

Bloem17, bedankt voor je bericht! B12 heb ik nu mee laten prikken. De waarde was iets boven de 500, maar er is een voorgeschiedenis. Afgelopen december t/m februari heb ik een stootkuur B12 (injecties) gehad. Dit was bij wijze van experiment door mijn huisarts, de waarden zijn vooraf niet getest. Ik begrijp dat na zo'n stootkuur de waarde nu eigenlijk hoger had moeten zijn. Dus ik ga de huisarts maar vragen om nader onderzoek. Blijkbaar komt B12 tekort vaker voor in combinatie met hypothyreoïdie?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Freesia's vragen

Bericht door Teun »

Vit b12 tekort kan in combinatie met hypothyreoidie, maar ook in andere combinaties. Dat heeft niets te maken met de combinatie maar met het feit dat beiden autoimmuunziektes kunnen zijn. Eenmaal een auto immuunaandoening is meer kans op een tweede.
Bij jou zal het mogelijk ook te maken kunnen hebben met je eetpatroon. Mensen met een vegetarisch eetpatroon of zo goed als geen vlees eten hebben eerder kans op vit b12 tekort. Van de ene kant ak vegetarisch eten erg gezond zijn maar er kleven zeker nadelen aan.
Dus nee het heeft niets met de hypothyreoidie op zich te maken.
Wel jammer dat de huisarts voorheen geen controle heeft gedaan, dan zou je echt geweten hebben of je je leven lang vit b12 nodig hebt, een stootvit. B 12 heeft op zich niet zoveel waarde. Kijk voor meer informatie op https://stichtingb12tekort.nl/
Plaats reactie