Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door laura »

hallo Freesia,

Over huid en haar staat het een en ander in het hoofdstuk Adult Hypothyroidism van de website http://www.thyroidmanager.org/
Het gaat daar wel over de situatie dat er sprake is van hypothyreoïdie, dus als er te weinig schildklierhormoon in het lijf is.

Of het allemaal geldt als je goed ingesteld bent met schildklierhormoon?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Waarom droge huid en droog haar?

Bericht door Freesia »

Hoi Laura,

Super, bedankt voor de link! Hier kan ik me even heerlijk in vastbijten. Ik houd van wetenschappelijke artikelen. #spons

Mijn huid en haren zijn overigens mijn hele leven al droog, lang voordat mijn klachten begonnen. Dus ik denk dat het in mijn geval niet perse een symptoom van de hypothyreoïdie is.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Freesia »

Dag allemaal,

Zijn er meer mensen die naast de diagnose hypothyreoïdie de diagnose 'te hoog cholesterol' hebben gehad? Mij overkwam dit 2,5 week geleden en ik heb het er momenteel even moeilijk mee. Levothyroxine slikken en dingen voelen veranderen in mijn lichaam is één ding, maar ook nog mijn eetgewoontes van de ene op de andere dag veranderen is me even wat teveel. Ik mis mijn blokje chocola, mijn ei met spek, dat soort dingen! Ik ben heel enthousiast begonnen met 'gezond eten', maar op het moment weet ik echt niet waar ik het moet zoeken. Dus ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen met vragen als:

- Goed plan om naar een diëtist te gaan? En bestaan er in die categorie ook do's en don'ts voor hypothyreoïdie? (ik heb wel wat op internet gelezen over voeding in relatie tot schildklier, maar geen idee wat daarvan waar is)
- Kan het cholesterol weer naar beneden gaan zodra ik goed ben ingesteld?
- Wat waren jullie ervaringen?

Ik ben overigens een vrouw, 36 jaar, altijd een laag BMI gehad (tegen ondergewicht aan), de laatste 5 jaar is mijn gewicht wel toegenomen (ben ook zwanger geweest), maar nog altijd een normaal BMI.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Freesia »

Oh wat eigenlijk belangrijker is dan het BMI verhaal: ik at tot voor kort ook al best gezond. Ben 17 jaar vegetariër geweest, eet nog steeds weinig vlees, beweeg genoeg.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Freesia »

Oh sorry, ik ben wel een ster in mijn vraag op de verkeerde plaats stellen 🤦‍♀️

Mijn cholesterolwaarde totaal was 5,7. Over medicijnen heeft de huisarts het niet gehad en daar ben ik zelf ook zeker geen voorstander van. Hij adviseerde me wel om verzadigd vet uit mijn eetpatroon te bannen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Kiek »

Hallo Freesia,

Omdat een hypothyreoïdie kan zorgen voor een verhoogd cholesterol is het misschien handiger als je bij je eigen onderwerpje blijft schrijven.
Dan is het beloop van je hypothyreoïdie ook te volgen.
Misschien zorgt verbetering van je schildklierwaarden vanzelf voor verlaging van je cholesterol.

Ik heb een hypercholesterolemie. Dat weet ik sinds begin jaren negentig.
'k Heb de afgelopen tien jaar allerlei experimenten uitgehaald om het effect van voeding en statines in beeld te brengen.
Maar ik blijf afhankelijk van statines.
Aan roomboter gebruik ik 's ochtends 1 theelepeltje per dag.
Want zo heel erg lekker op warme geroosterde boterhammetjes.
En iedere dag een ei bij het ontbijt. En melk.
Verder alles olijfolie en mager, weinig vlees. Veel groenten en fruit.
Als ik zondig (bijeenkomsten etc.) dan is het volgende ontbijtje pas echt mager.
Mijn cholesterol is nu hoog normaal, evenals m'n LDL. Ratio prima.
Er valt dus heel goed mee te leven.

Nu eerst je FT4 op prettig niveau. En dan je cholesterol.
Gebruik in ieder geval de kennis dat je cholesterol al te makkelijk in de hoogte schiet.
Altijd een goed argument om te matigen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Kiek »

Dat heb ik een maand geleden gevraagd aan de onderzoekers: checken jullie dan cholesterol?
Nog geen antwoord ontvangen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Freesia »

Bedankt voor jullie reacties. Zo'n voorbeeld van een theelepeltje roomboter en de optie om 'zondigen' te compenseren met een strengere dag, stelt me wel gerust. Het is nu vooral een kwestie van wennen en soms schrikken dat dingen die ik als best gezond zag dat helemaal niet zijn (bijvoorbeeld extra pure chocolade). Door er zo bewust mee bezig te zijn ga ik de dingen die ik eet gelukkig wel meer waarderen!

Ik zal ook de ontwikkeling van mijn cholesterol melden wanneer ik nieuwe schildklierwaarden heb. Al staat het voor de eerstvolgende keer prikken niet op het formulier, maar dat vraag ik dan voor de keer erna (12 weken na start levothyroxine).

Wat betreft die nieuwe richtlijn...vreselijk! Gelukkig handelt mijn huisarts er niet naar, want ik zou dan nog lang geen hulp hebben gekregen. Terwijl bloedonderzoeken van 2014 t/m nu laten zien dat mijn TSH telkens hoger wordt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Kiek »

Dat heeft 20% verzadigd vet. (roomboter maar liefst 80%, ohohoh......)

Voedingscentrum:
Chocolade bevat ook veel verzadigd vet (ongeveer 20 gram op de 100 gram). Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte van het bloed en dat vergroot juist de kans op hart- en vaatziekten. Er wordt wel gezegd dat het verzadigde vetzuur stearinezuur dat in chocolade zit, niet slecht is voor je hart en vaten. Maar hiervoor is weinig wetenschappelijk bewijs.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... olade.aspx
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoog cholesterol...tips?

Bericht door Kiek »

Zo lekker.
Chocola doe ik niet meer....maar die boter..ahh!
't Zit in de familie.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie