Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Freesia

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia » 29 jul 2019, 10:07

Hoera! Zes weken voorbij en de testresultaten zijn binnen. De assistente was bijzonder te spreken over mijn waarden, heb gelijk aangegeven dat ik me echt nog verschrikkelijk voel 😅

5 juni 2019
Nuchter, 8.00 uur, nog niet gestart met levo
TSH 5,2 FT4 16,2
(week later gestart met 50mcg levo)

24 juli 2019
Nuchter, vóór het pilletje, 8.00 uur
TSH 2,9 FT4 18,2

Kiek, kun je misschien al een voorzichtig setpoint geven?

Ik mag woensdag naar de huisarts, de assistente wilde me eigenlijk niet eens laten langskomen omdat de waarden 'prima' zijn. Waar zal ik op inzetten? Een verhoging van hoeveel? Ik slik nu dus 50mcg Euthyrox.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Kiek

Bericht door Kiek » 29 jul 2019, 11:28

Hoe staat je TSH afgesteld op het niveau van je FT4?

Nog niet veel zinnigs heeft de app te melden met de twee 'setjes' FT4/TSH-waarden.
Wel een bevestiging van je eerste set waarden: want allebei relatief hoge FT4 met relatief hoge TSH.
Twee waarden is vaag - 3 waarden geeft iets - 4 waarden bevestigen.
Set point mogelijk in dezelfde regio (of ietsje hoger) als je laatste waarden. App: 18.8/2.4.
En een flauwe curvevorm die bij een hoog normale FT4 met een relatief hoge TSH past.

Een flauwe curvevorm lijkt te maken te hebben met een niet zo gevoelige reactie van de TSH op het niveau van de FT4.
Je ziet dit dus aan je 2 waarden:

16.20 5.20 -> relatief hoge FT4 bij relatief hoge TSH
18.20 2.90 -> idem dito

Een flauwe curvevorm geeft grote zwieren aan FT4 bij slechts kleine variaties van de TSH.
Het tegenovergestelde is een steile curve met bij slechts geringe FT4-bewegingen al sterke reactie/verandering van TSH.

Stel dat je set point bevestigd wordt door je toekomstige waarden, dan heb je theoretisch nu al zo ongeveer je doel bereikt.
Want je prikt op het laagste FT4-punt in 24 uur. Na het slikken van je pillen stijgt de FT4 gedurende de eerste uren, waarna daling, om pas de volgende ochtend weer het laagste niveau te bereiken.

Je schrijft:

De assistente was bijzonder te spreken over mijn waarden, heb gelijk aangegeven dat ik me echt nog verschrikkelijk voel.

Op het forum blijkt dat mensen met een flauwe curve best moeilijk in te stellen zijn.
Zo'n werking is dus niet zo voordelig.
Je zou op z'n minst een toevoeging van ca. 12.50 µg uit moeten proberen.
Je hebt een kans dat je je op de weg naar de zes weken labwachttijd verbetert met de verhoging.
Of verslechtert.
Je hebt in ieder geval een markeerpunt.

Succes toegewenst!
Kiek
Bijlagen
FreesiaJuli 2019.jpg
FreesiaJuli 2019.jpg (38.75 KiB) 237 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Bloem17

Bericht door Bloem17 » 29 jul 2019, 11:33

HI, even een vraagje uit nieuwsgierigheid ?
Las dat je jaren vegetarisch hebt gegeten en nu nog steeds niet veel vlees eet.
Heb je ook je b 12 wel eens laten testen ?

Een aantal van jouw klachten zou daardoor ook verklaard kunnen worden.

Groetjes

Freesia

Bericht door Freesia » 29 jul 2019, 12:15

Super bedankt Kiek! Een flauwe curve, heb ik weer, haha. Maar dat verklaart dan ook waarom ik toch behoorlijke klachten had met mijn subklinische TSH?
Ik ga inzetten op 12,5 mcg verhoging!

Bloem17, bedankt voor je bericht! B12 heb ik nu mee laten prikken. De waarde was iets boven de 500, maar er is een voorgeschiedenis. Afgelopen december t/m februari heb ik een stootkuur B12 (injecties) gehad. Dit was bij wijze van experiment door mijn huisarts, de waarden zijn vooraf niet getest. Ik begrijp dat na zo'n stootkuur de waarde nu eigenlijk hoger had moeten zijn. Dus ik ga de huisarts maar vragen om nader onderzoek. Blijkbaar komt B12 tekort vaker voor in combinatie met hypothyreoïdie?

Teun

Bericht door Teun » 29 jul 2019, 12:44

Vit b12 tekort kan in combinatie met hypothyreoidie, maar ook in andere combinaties. Dat heeft niets te maken met de combinatie maar met het feit dat beiden autoimmuunziektes kunnen zijn. Eenmaal een auto immuunaandoening is meer kans op een tweede.
Bij jou zal het mogelijk ook te maken kunnen hebben met je eetpatroon. Mensen met een vegetarisch eetpatroon of zo goed als geen vlees eten hebben eerder kans op vit b12 tekort. Van de ene kant ak vegetarisch eten erg gezond zijn maar er kleven zeker nadelen aan.
Dus nee het heeft niets met de hypothyreoidie op zich te maken.
Wel jammer dat de huisarts voorheen geen controle heeft gedaan, dan zou je echt geweten hebben of je je leven lang vit b12 nodig hebt, een stootvit. B 12 heeft op zich niet zoveel waarde. Kijk voor meer informatie op https://stichtingb12tekort.nl/

Freesia

Bericht door Freesia » 31 jul 2019, 17:40

Lieve mensen van het schildklierforum, wat ben ik blij met jullie! Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest en zonder jullie achtergrondinfo en adviezen was ik zeker met een kluitje in het riet gestuurd.

Ten eerste gaf hij aan dat nu ik binnen de normaalwaarden zit, alles ook direct goed zou moeten zijn. Geen sprake van een herstelperiode of iets dergelijks, nee, als ik nu nog ergens last van had was dat zeker niet aan de schildklier te wijten. Hij wilde wel ophogen met 12,5 mcg (gelukkig), maar verwacht daar weinig van. Want met de 50 mcg was mijn FT4 tenslotte ook 'maar' 2 punten gestegen...

Hij was wel bereid om op antistoffen te laten prikken, dat zou hij toevoegen aan mijn bloedprikformulier voor de volgende keer. Kijk ik buiten op het formulier, heeft hij TSI aangeklikt in plaats van anti-TPO! Dat is niet goed toch??

Vervolgens bleek bij de apotheek dat hij me die 62,5 mcg levothyroxine wilde voorschotelen in de vorm van 100 en 25 mcg, die ik dan beide maar moest breken. 's Ochtends om 7 uur met de gordijnen dicht, nee dat gaat vast werken! Gelukkig was de apotheker zo vriendelijk om er 50 en 25 mcg van te maken!

Teun

Bericht door Teun » 31 jul 2019, 20:17

Fresia als je sochtends in het donker met de gordijnen dicht een gedoe vindt, dan is een pillendoosje voor een week een ideale oplossing. Vul je eenmaal per week met de juiste dosering, half of hele tabletjes, maakt niet uit en je kunt halfslapend je medicatie innemen. Kun je ook niet per ongelijk van de verkeerde een halfje nemen. Heel veel van je medekliertjes gebruiken deze, succes verzekerd.

Suffy

Bericht door Suffy » 31 jul 2019, 22:05

Heel goed dat je om 50 mcg hebt gevraagd in plaats van 100 die je moet breken en fijn dat de apotheek met je meedacht.

TSI-antistoffen worden vaak gezien bij de ziekte van Graves. Die doen de TSH na. Ik zou de huisarts vragen waarom hij de TSI heeft aangekruist en of de anti-TPO ook bepaald kan worden omdat die past bij Hashimoto.

Een pillendoosje voor een week met elke dag 62,5 mcg levothyroxine is zeer handig.

Houd de vinger bij de pols want je huisarts moet bij de les blijven.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.

Freesia

Bericht door Freesia » 01 aug 2019, 07:38

Bedankt voor de tips! 😀 Zo'n doosje ga ik eens achteraan. Ik heb de assistente van de huisarts gemaild over TSI/TPO.

Freesia

Bericht door Freesia » 01 aug 2019, 10:05

Ik heb een heel leuke combinatie van een drinkfles en pillendoosje gevonden. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar het is een duurzaam product en er gaat ook nog een percentage naar een goed doel!

Plaats reactie