instellen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
champie18
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2019, 10:57

instellen medicatie

Bericht door champie18 »

Goedemorgen,

Ik ben Chantal 33 jaar in oktober 2018 bevallen van een dochter en weet nu sinds 1.5 maand dat ik last heb van hashimoto. Nu begon ik met een tsh waarde van 43 en een t4 van 9. ik kreeg 50mg levothyroxine. 19-6 bloed geprikt en toen waren de waarde tsh 15 en t4 12. nu voel ik mij nog steed niet goed ben ondertussen kaal aan het worden en ontzettend moe en last van spierpijn etc ook word ik dikker en dikker terwijl ik echt gezond eet. Nu weet ik ook wel dat in nog ingesteld moet worden maar ik heb weinig Geduld.. en aangeien ik over een maand op vakantie ga wil ik mij gewoon watg beter voelen.. de levothyroxine deed geen goed ik was hier heel naar van en heb inmiddels thyrax duo tap en moet hiervan 75mg slikken. ik denk dat dat nog te laag is... nu wil ik weten wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat helpt om je weer een beetje goed te voelen en dat ik mijn haar weer terug krijg?? ik hoor graag
champie18
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2019, 10:57

Re: instellen medicatie

Bericht door champie18 »

Ter aanvulling.. ik heb sinds april een nieuwe baan wat heel goed bevalt maar wil dus niet zeuren en ga dus gewoon door. heb een heel lijstje aan klachten maar die zijn allemaal wel bekend. Vraag mij nog wel af val je op den duur weer af als je bent ingesteld? ik ben nu echt een beetje een rollade aan het worden…
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: instellen medicatie

Bericht door Kiek »

Dag Champie,

Verandering van merk levothyroxine komt niet ten goede aan een vlotte juiste instelling.
Levothyroxine is levothyroxine.
Maar per merk kan de hoeveelheid van b.v. 100 µg best een paar µg verschillen.
En voor veel mensen maakt dát ook een verschil.
Ten goede of ten kwade.

Twee waarden van FT4 met een TSH is wel wat sober om een set point te maken.
Grofweg lijkt het dat je een FT4 nodig hebt van ca. 17 à 18 pmol/l.
Dus je hebt nog even te gaan.

Zorg wel dat je nu minstens 6 weken achtereen dezelfde hoeveelheid gebruikt van hetzelfde merk.

Gewichtstoename en -afname heb je zelf in de hand, Champie.
Over meer of minder eten beslis jij.
Dat doet de levothyroxine niet.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
champie18
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2019, 10:57

Re: instellen medicatie

Bericht door champie18 »

Hoi Kiek

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld eerlijk gezegd... ik had best wel bijwerkingen van Levo en dat is nu echt een stuk minder. Dus volgens mij maakt het wel degelijk uit welke je slikt... En betreft mijn gewicht heeft niks met eten te maken. Ik eet gezond niet teveel en niet te weinig maar ik blijf aankomen en zoals overal staat is dat een bijwerking van de schildklier problemen. Ik vroeg mij af of andere daar ook last van hebben gehad en of zij nu weer afvallen nu ze goed zijn ingesteld.. En zou graag willen weten hoe het instellen bij andere is gegaan... En wat bedoel je precies met de t4 waarde? Ik ben echt helemaal nieuw hierin dus zou graag wat meer info willen hebben.. :)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: instellen medicatie

Bericht door Kiek »

Dag Champie,

Jouw eerste verhaal is duidelijk, bondig, voortvarend, en met ervaring geschreven.
Daarom is mijn bovenstaande reactie duidelijk en kort.

Nu dus een ander verhaal.
Je zou een post partum thyreoïditis kunnen hebben.
Dat ontwikkelt zich in de maanden na de bevalling.
Je hebt best kans dat je thyreoïditis tijdelijk is.
Heeft je arts je dat verteld?

Maar nu redt je schildklier het niet om voldoende FT4 te produceren.
Zo heb je een tekort ontwikkeld.
Je slikt een supplement met T4 om je FT4 op te hogen.
Dat is levothyroxine.
Het is hetzelfde spul dat in je lijf aangemaakt wordt, maar waarvan jij nu nog een tekort hebt.
Het geeft geen bijwerkingen.

Misschien heb al veranderingen opgemerkt naarmate jij je FT4 opvult.
Mensen met een langdurige hypothyreoïdie hebben vaak last van vocht vasthouden.
Zoals dikke enkels en voeten.
Dat gaat over als je waarden weer in het normale gebied komen.

Tijdens een hypothyreoïdie kan een stofje in de maag verhoogd zijn.
Dat stofje zou je hongergevoel kunnen stimuleren.
Dus als je hypothyreoïdie gecorrigeerd is, verlaagt je hongergevoel hopelijk.

Je moet gewoon niet geloven dat levothyroxine helpt om te vermageren.
Dat zijn sprookjes.
Als je wilt vermageren probeer dan een manier te vinden om je voeding aan te passen.
Dat is echt de enige manier.

Onnatuurlijke schommelingen van schildklierhormonen zorgen vaak voor haaruitval.
Nu bouw je je waarden op.
Tijdens opbouw wijzigt het niveau ook steeds.
Nog even geduld.
Het gaat heus beter.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
champie18
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jun 2019, 10:57

Re: instellen medicatie

Bericht door champie18 »

Nee dat heeft hij niet verteld... hij zegt dat het niet meer goed komt En dat ik de rest van mijn leven aan de medicatie zal zitten...

Ik heb inderdaad last van vocht en dat doet ook pijn savonds alsof mijn bloed word af geknepen in mijn benen en handen... Ik wil ook niet afvallen met de levo maar ik merk dat ik best wel ben aangekomen terwijl ik echt geen gekke dingen doe. En mijn dokter zegt dat het komt door de schildklier want je spijsvertering is veel trager nu. Dus ik had de hoop dat als je eenmaal goed bent ingesteld dat je dan weer vanzelf op je normale gewicht uitkomt.

Ik dacht laat ik mijn verhaal kort en bondig houden voor wat ik wel weet. Maar dat is ook eigen lijk alles wat ik weet haha.

Bedankt voor je uitleg en ik hoop dat ik nu gewoon snel opknapt van de medicijnen...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: instellen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Champie,

Je zult best opknappen van het supplement (het is geen medicijn- het maakt niet beter).
Dat duurt nog wel even.
Het is een prachtmiddel, maar geen wondermiddel.
Een gezonde schildklier laat chronisch de juiste hoeveelheid vrij, terwijl jij slechts eenmaal per dag een shotje lost.

Er is dus een mogelijkheid dat het een tijdelijke schildklierinzinking is.
Voor nu maakt dat niet uit.
Als je je over een jaar prima voelt, dan zou je een stopweek kunnen inlassen.
Dat moet je pas doen als je definitief niet meer zwanger wilt worden.

Door te weinig schildklierhormoon kunnen je darmen mogelijk minder bewegen.
Met harde poep als gevolg.
Ik kan me niet voorstellen dat je daarvan een paar kilo bij moet tellen.
Hoeveel kilo ben je aangekomen?

Zorg dat je snel bent ingesteld.
Hoeveel dagen slik je nu 75 µg?
Hoelang moet je nog wachten op het volgende lab?
Doe dat dus 's ochtends vroeg, nuchter, z o n d e r levothyroxine in je maag.
Die pillen slik je direct na het prikken. Handig om mee te nemen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: instellen medicatie

Bericht door mamavan2 »

Ik kan niet meepraten over goed ingesteld zijn (ben onderweg) maar wel over de weg er naartoe. Ook al heeft het verliezen van gewicht voor mij minder prioriteit dan weer zo goed als mogelijk functioneren, wilde ik toch met je delen dat de gewichtstoename ook hier heeft plaatsgevonden. Na mijn zwangerschap is er zelfs nog 4 kilo bij gekomen (4 mnd na bevalling kwam ik erachter dat m'n schildklier het had opgegeven: was waarschijnlijk een hele tijd overheen gegaan). Ik hoop de kilo's nog te verliezen en eet inderdaad gezond. Volgens mij is het toch echt de stofwisseling die in je hele lijf in alle processen niet volledig z'n rondje maakt en ondervind je daar hinder van. Plus met spier/gewrichtspijn ben ik 's avonds niet echt meer aan te moedigen om te gaan sporten. Dus 1+1...
Boompje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2019, 11:46

Re: instellen medicatie

Bericht door Boompje »

Beste champie18,

Ik let ook altijd goed op wat ik eet en dat ik voldoende sport/beweeg. Voordat ik wist dat mijn schildklier te traag werkte kwam ik altijd heel langzaam aan en hoe goed ik ook oplette met wat ik deed, het ging er maar niet af. Sinds ik goed ingesteld ben, ben ik 8 kg afgevallen zonder al te veel moeite ervoor te hebben gedaan. Ik denk dus dat zolang je goed op blijft letten met wat je eet en hoeveel je sport/beweegt, dat de schildkliermedicatie zeker wel kan helpen om makkelijker af te vallen.

Groet, Boompje
Plaats reactie