Subklinische hypothyeoidie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hallo allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Sooph, 35 jaar oud en moeder van 2 kinderen.
Sinds maanden heb ik vermoeidheidsklachten. Heel veel slapen en nooit fit wakker worden. Deze klachten werden steeds erger. 2 weken geleden werd ik er ineens duizelig bij en ben ik bij de HA beland. Uiteindelijk bloed laten prikken en daaruit bleek dat mij TSH waarde licht is verhoogd.
TSH 5,2
Ft4 16,00

Omdat mijn klachten al geruime tijd bestaan heeft de Ha besloten te starten met 25mg Levothyroxine. Ik ben na een week slikken wel wat minder moe. Echter heb ik last van m'n ogen, druk op de borst, zenuwachtig gevoel en slecht slapen. Dus de Ha maar weer gebeld.. Moet de dosis voor nu halveren..

Omdat ik op internet lees dat ze een subklinische hypothyreoidie niet behandelen vraag ik mezelf af het kwaad kan dat ik medicatie gebruik.. En waar m'n klachten die ik sinds het gebruik heb vandaan kunnen komen.

Alvast bedankt!
Gr Sooph
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Freesia »

Hoi Sooph,

Ik ben 36, ook moeder en dezelfde waarden als jij. Ik ben pas vier weken bezig met levothyroxine, dus nog geen mega deskundige, maar ik herken wel je verhaal. De eerste 1,5 week heb ik best wel wat bijwerkingen gehad, zeker meteen na het innemen van de medicatie. Soort Redbull-effect. Dat is inmiddels weg, al voel ik wel veranderingen in mijn lichaam (hart lijkt bijvoorbeeld iets krachtiger te slaan). Ik heb begrepen dat een dosis van 25mg eigenlijk nauwelijks zoden aan de dijk zet, dus de helft dan al helemaal niet... Maar het zou kunnen dat je waarden schommelen en dat je hyperklachten hebt (zie symptomen te snelle schildklier). Heb je oudere TSH waardes misschien?
Ik neem aan dat er nog wel meer mensen gaan reageren, die er heel wat meer van weten dan ik. Sterkte!

Freesia
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hoi Freesia,

Bedankt voor je reactie!

In 2017 is er geprikt, alleen op TSH en die was toen 1,9. Ook in 2009 was de TSH 1,9. In 2007 is er 2 maal geprikt, TSH waren toen 1,0 en 2,2.
Geen idee of dat iets zegt omdat deze waarden behoorlijk oud zijn.

Het gevoel wat ik nu heb is echt niet fijn. Idd een soort redbull effect. Hoewel ik me ook dronken voel na het nemen van de 25 mg🥴 Hopelijk verdwijnen deze klachten snel.

Gr Sooph
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Freesia »

Als je je ten tijde van deze waarden goed voelde, weet je in ieder geval dat je nog een stuk naar beneden moet. En is het niet gek dat je je met 5,2 rot voelt.

Neem je de levothyroxine 's ochtends in bed op een nuchtere maag? Ik blijf daarna altijd een half uurtje liggen en daarna heel rustig aan ontbijten (gelukkig kan dat omdat mijn vriend onze dochter verzorgt in de ochtend). Dan gaat het wel.
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Vandaag de halve dosis genomen tov gisteren. Het dronken en gejaagde gevoel is gelukkig niet meer teruggekomen.
Echt er blijf ik druk op m'n borst houden.
Is iemand hier bekend mee?

Ik hoor het graag!
Gr Sooph
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door mamavan2 »

Ik herken je klachten als ophoogklachten. Die zou ik zeker een week de tijd geven. Je lichaam moet wennen aan wisselingen verwacht ik..
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hier ben ik weer..
Omdat ik te veel hartklachten kreeg tijdens het medicatie gebruik ben ik op advies van de Ha ermee gestopt op 12 juli.
Nu heb ik gisteren bloed laten prikken en zijn mijn waardes als volgt.
TSH 5.6
T4 12

Geen idee wat en of ik er nu iets mee moet gaat doen of dat ik gewoon moet afwachten. Iemand?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Teun »

Ik ben niet zo goed thuis in de subklinische hypo, maar als ik nu naar je waarde van Ft4 kijk is die tov je eerste waarde behoorlijk gezakt. Vind ik geen goed teken.
Heel vervelend dat je last van je hart kreeg, maar ik ben bang dat je toch wel levo moet gebruiken als dit zo doorgaat.
Wat waren je hartklachten? Hoelang na de start precies en hoelang duurde dat? Heeft de huisarts nog verder gekeken naar je hartklachten? Het zouden zomaar klachten kunnen zijn die bij je hypo en starten medicatie horen, dan is het een kwestie van even doorzetten.
Ik heb tijdens het eerste jaar veel hartbonken gehad, hele snelle onregelmatige hartactie en een lichte druk op de borst. Bij de cardioloog geweest en uitgebreid nagekeken, afwijkingen in ritme goed te zien maar verder hart in orde.
De cardioloog gaf aan dat hij deze klachten goed herkende van hypo zijn en instellen, dat als ik goed ingesteld zou zijn het over was. En hij heeft gelijk gekregen, naarmate ik betre waardes kreeg hoe beter het ging. Mijn waardes waren in die tijd nog ongeveer zoals jij ze nu hebt, kwam van een normale hypo.
Hoop voor je dat er een oplossing komt want ik neem aan dat je beginklachten ook nu nog aanwezig Zijn, dus er moet wat aan gedaan worden. Sterkte.
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hoi Teun,

Dank voor je reactie. Ik ben idd nog steeds moe maar niet meer zo ongelofelijk moe als eerst.

Ik had hartkloppingen, mega druk op m'n borst, pijn tussen de schouderbladen en kramp onder m'n tong. Het leek erg op angina pectoris. Omdat ik diezelfde week op vakantie ging moest ik stoppen van de HA.
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

In m'n vorige bericht maar de helft getypt 🙈
Ik heb de levo een week of 2 gebruikt. Na een dag of 3 kwamen de eerste druk op de borst klachten. Vooral na het innemen van de levo waren die heel erg heftig. Na een paar dagen ben ik de helft gaan slikken. Dat ging een dag goed en de dag daarna begon het gedonder weer..
Zodra ik gestopt ben met de medicatie waren de klachten ook verdwenen.
Plaats reactie