Subklinische hypothyeoidie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Billy »

Hai Sooph,

Ik las net je verhaal.

Volgens mij is je lichaam hard aan het werk om die TSH-waarde eruit te persen. Je FT4 laat dat -denk ik- al zien, als ik afga op de sterke verlaging ervan.

Welke schildkliermedicatie slik je en zou een ander merk met andere vulstof nog wat uitmaken?
Het zouden ook stevige ophoogklachten kunnen zijn. Had je die klachten de gehele dag/nacht?

Heb je het al met je huisarts besproken wat jullie nu, met je nieuwe waarden gaan doen?
Lastige keuzes, hè. Sterkte!
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hoi Billy,
Bedankt voor je reactie.

Momenteel slik ik niets. Ik slikte levothyroxinenatrium teva 25, merkloos. De klachten kreeg ik meteen na het innemen en dat duurde eigenlijk totdat ik ging slapen. S morgens waren ze weg maar na het innemen van de tablet begon het weer opnieuw.

De HA wil voor nu een afwachtend beleid hanteren. Over een mnd of 3 moet ik weer prikken om te kijken hoe het dan gaat.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat m'n waardes nu precies inhouden en wat dus verstandig is..
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Sooph en Florence,

Een praktisch set point kan niet met waarden die een tegengestelde werking laten zien.
Dat lukt alleen met 2 goed gemeten waarden.
Het is afhankelijk van lab, en van de prikomstandigheden.
En natuurlijk van tikfouten...


FT4 16 met 5.2 - FT4 12 met 5.6.


Hier is iets loos met het gebruikte lab, of er is iets anders aan de hand, want de waarden laten iets raars zien: een veel lagere FT4 met een gelijkblijvende TSH.
Er klopt iets niet.
Ik weet niet wat.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hoi Kiek,

Dit zijn echt de waarde die in mijn labuitslagen staan.
Heb laten pikken in hetzelfde lab, dezelfde tijd en nuchter.
Dus
3-7-2019
TSH 5.2
T4 16

28-8
TSH 5.6
T4 12

Zelf snap ik de betekenis van de waarden niet..
Dus even voor mezelf, wat klopt er niet aan deze waarden?

Gr Sophie
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Ok tegenstrijdig dus.

Geen idee of dit een symptoom ergens van is.
Ik wacht de volgende keer prikken maar even af. Hopelijk is er dan meer duidelijkheid.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door mamavan2 »

TSH 5.2
T4 16

28-8
TSH 5.6
T4 12

De TSH reageert op de hoeveelheid FT4 in je lijf. Bij hoge FT4 zal de TSH zakken (hypofyse hoeft dan je schildklier niet te stimuleren T4 aan te maken)
Bij lage FT4 signaleert de hypofyse dat en gaat hard stimuleren dus stijgt de TSH.

Bij jou is de FT4 gedaald dus zou je stijging van de TSH verwachten, maar dat gebeurt echt in bijna te verwaarlozen mate. Vandaar dat je waardes tegenstrijdig worden genoemd.
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Dank voor de uitleg mamavan2.
Denk dat we de volgende keer prikken maar even afwachten.
Ben benieuwd naar hoe het dan is.

Gr Sooph
Sooph83
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019, 17:01

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Sooph83 »

Hallo!

Gisteren opnieuw bloed laten prikken. Voor de vorm om de T3.

M'n waardes zijn als volgt.
TSH: 4.3
T4: 18
T3: 5,55

Volgens mij is dit ok, toch?
Wat zegt zo'n T3 waarde precies?

Gr Sooph
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Tamarakim »

Hoi
IK ben ook nog een leek hoor en sinds 3 maanden aan de levothyroxine.
Ik had april vorig jaar ook een subklinische waarde. Daar hoefde niets mee te gebeuren volgens huisarts die ik toen had.
Tot ik 3 maanden geleden bloedonderzoek liet doen voor iets heel anders en eruit kwam dat ik een TSH had van 110 en ft4 van 3.
Begrijp me goed ik wil geen onrust veroorzaken want ieder lichaam is anders maar ik wil alleen zeggen laat het heel regelmatig prikken. Bij is er te lang mee gewacht.
Wat he waardes nu betreft. Ik denk dat anderen hier je daar beter in kunnen adviseren.

Groetjes
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Subklinische hypothyeoidie

Bericht door Tamarakim »

Oh aansluitend op mijn bericht. Dat red bull gevoel heb ik ook hoor. Onrust hartkloppingen spanningshoofdpijn
En nog wel meer gekke sensaties.
Dus dat hoort er helaas bij. Ik zit er ook nog midden in.
Plaats reactie