WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Iemand
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2014, 14:21

WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Iemand »

Hallo,

Ik heb me tijd geleden me laten onderzoeken. Tijdens het onderzoek zijn er extreme waardes geconstateerd die leiden naar de ziekte Hashimoto.

Me waardes zijn TSH 288
ANTI TPO +600

ZIjn er mensen hier die ook extreme waardes hebben? want ik lees hier alleen lage waardes.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door laura »

hallo Iemand,

Met zo'n hoge TSH zal je schildklier heel weinig hormoon maken.
Wat heeft jouw arts gedaan toen bleek dat jij zo'n hoge TSH had?
Slik je nu schildklierhormoon?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Iemand
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2014, 14:21

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Iemand »

*suze* schreef:hallo Iemand,

Met zo'n hoge TSH zal je schildklier heel weinig hormoon maken.
Wat heeft jouw arts gedaan toen bleek dat jij zo'n hoge TSH had?
Slik je nu schildklierhormoon?

Ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis. Ze hebben daar diverse delen van me lichaam gevoeld en aantal vragen gesteld.
Verder hadden ze me geadviseerd medicatie te slikken. Maar daarmee ben ik nog niet begonnen, ik wil meer daarover weten en niet zomaar iets slikken.
Iemand
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2014, 14:21

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Iemand »

Waar het om mij gaat is, ik zie niemand die hoge waardes heeft.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Kiek »

Hallo Iemand,

Ja hoor, mijn anti-TPO was > 3000. En nu, na 17 jaar is ie nog steeds 375.

Aan jouw TSH te zien heb jij een prima werkende hypofyse.
De hypofyse is de TSH-fabriek.
De TSH reageert op tekorten van schildklierhormonen.

Jonge mensen zijn in staat om hele hoge waarden te produceren van TSH.
Nog veel hoger dan jouw 280 mU/l. Zelfs hoger dan 1000!
Maar dat geeft geen extra informatie. En daarom meten ze vaak niet verder dan 100 of 200 of 500 mU/l.
Dat is afhankelijk van het lab.

Ouderen lukt het niet meer zo makkelijk om zulke prachtig hoge cijfers te produceren.
Mijn TSH was 54 mU/l, en die van mijn echtgenoot 152 mU/l.
Wij zijn dus ouwelui.

De hoeveelheid schildklierhormonen zie je aan de waarde van FT4.
Dat is de belangrijkste waarde. Want daar gaat het om.
Is jouw FT4 nog meetbaar?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Iemand
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2014, 14:21

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Iemand »

Tsh moet normaal tussen 0 en 4 zitten ongeveer. Ik zit wel op 288. En ben nog erg jong ten opzichte
van meerdere hier.
Die andere waarde heb ik nu niet bijdehand.

Me vraag is hoe kan men zo hoge waardes hebben?
Ben jong, deed tijd geleden toen ik nog 18jr was veel sport. Voetballen tenissen actief en na 6jr doe ik niks meer
Hoge waardes zijn opeens zo hoog. Ben nu wel erg vermoeid.
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Marjolijn »

Veel mensen die hier hun waarden posten zijn al onder behandeling, maar hebben geen optimale waarden. Sommige van hen hadden ooit ook zulke extreme waarden. Mijn anti TPO was ooit ruim 25.000. Mijn TSH was niet zo extreem, maar er zijn wel voorbeelden van anderen.

De medicijnen die je voorgeschreven krijgt zijn niet meer dan synthetisch schildklierhormoon. Het gaat dus ook je schildklier niet repareren, maar ondersteunen en op termijn overnemen. Je schildklier kan dat zelf niet meer omdat je lichaam zichzelf aanvalt. Dat is de autoimmuunziekte Hashimoto. Lees er veel over, zodat je goed beslagen ten ijs komt bij je behandelend arts. Ze weten niet altijd wat het beste voor jou is, ze kunnen immers niet voelen hoe jij je voelt.

Laat je altijd 's ochtends zo vroeg mogelijk prikken, bij hetzelfde lab, zonder thyrax of Euthyrox in je maag. Dan kun je de waarden goed met elkaar vergelijken en weet je bij welke waarden jij je goed voelt. Iedereen heeft namelijk zijn eigen setpoint, en die zijn een stuk specifieker dan de referentiewaarden van het lab.

Succes!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Kiek »

Iemand vraagt: .... hoe kan men zo hoge waardes hebben?

Jij hebt zo'n hoge waarde van TSH omdat je schildklier niet goed werkt.
De TSH stimuleert de schildklier. Dat stofje wordt in de hypofyse gemaakt, ergens in je hersenen.

De TSH controleert dag en nacht in je bloed hoeveel schildklierhormoon erin zit.
Als de TSH te weinig schildklierhormoon aantreft, zal de TSH hoger worden, zodat de schildklier een beetje extra gestimuleerd wordt.
Als er weer voldoende schildklierhormoon in het bloed is, dan verlaagt de TSH.

Jouw TSH is zo hoog, omdat je schildklier steeds minder schildklierhormoon kon maken.
En ondanks dat je TSH steeds verhoogde, lukte deze extra stimulans niet om je schildklier te activeren.
Je hebt er waarschijnlijk lang mee rondgelopen.

Sommige schildklieren werken wel een beetje, maar niet helemaal goed.
Deze mensen hebben ook verhoogde TSH's, maar niet zo hoog als de jouwe.

Zijn er in jouw familie mensen waarvan de schildklier ook niet goed werkt? Of zijn er andere auto-immuunziekten in jouw familie?

Want misschien ben je geboren met een aparte gen.
Zo'n familie-gen kan zorgen voor een overactief immuunsysteem.
En een overactief immuunsysteem kan lastig zijn voor je schildklier. Soms kan een schildklier teveel produceren.
Meestal produceert een schildklier steeds minder: een hypothyreoïdie. Hypo = weinig ; thyreoïd = schildklier

Dit geldt voor de meeste mensen met een schildklierziekte.
Ze noemen het de ziekte van Hashimoto.
Het komt vaak voor.
En duurt levenslang.

Omdat je nu een groot tekort hebt aan schildklierhormoon (=T4) moet je dat tekort snel weer aanvullen (pillen met T4).
Zorg dat je dat zorgvuldig doet.
Iedere ochtend, zodra je wakker wordt, neem je die pillen.
Na enkele weken zullen dingen verbeteren.
En je TSH zal zakken.
Pas als je weer voldoende T4 in je bloed hebt, zal de TSH normaliseren.
Omdat je schildklier niet meer werkt, blijf je afhankelijk van de T4-pillen.

Nu ben je echt ziek.
Niet door die hoge TSH, wél door je gebrek aan schildklierhormoon, aan T4.
Alle cellen in je lichaam hebben nu een tekort. Ook je hersenen.
Maar na enkele maanden zul je weer in staat zijn om te sporten.
En om te genieten, en om beter te presteren op school of op je werk.


Sterkte en heel veel succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Silphya
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2014, 15:48

Re: WIE weet er meer van! Extreme bloedwaardes!!

Bericht door Silphya »

Hypo, hashimoto, fibro... Ja hoor, ook ik had die "extreme bloedwaardes". TSH >288 anti TPO >3000.
Ik was dusdanig ziek en belabberd dat ik alles wel wilde slikken en liefst in grote hoeveelheden zodat ik er snel vanaf zou zijn. Wist ik veel dat ik er nooit meer vanaf zou komen?
De ha vond het belangrijk om rustig aan op te hogen (weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom ie begon met 25 mcg?)
Slik nu dus 200 mcg Thyrax per dag en voel me prima, op wat kleine ongemakken na.
Plaats reactie